ZP PPS szacuje sprzedaż napojów spirytusowych w '11 zbliżoną do '10
09.02. Warszawa (PAP) - W tym roku sprzedaż napojów spirytusowych na rynku polskim będzie zbliżona do tej w roku poprzednim, choć możliwy jest niewielki wzrost - ocenił Leszek...
09.02.2011 | aktual.: 09.02.2011 13:53
09.02. Warszawa (PAP) - W tym roku sprzedaż napojów spirytusowych na rynku polskim będzie zbliżona do tej w roku poprzednim, choć możliwy jest niewielki wzrost - ocenił Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Polscy producenci zamierzają w 2011 roku promować swoje marki w Chinach. Może im w tym pomóc dotacja z UE w wysokości nawet 10 mln euro.
"Nasze prognozy (na 2011 rok - PAP) są spokojne. Wielkość sprzedaży będzie zbliżona do tej z roku poprzedniego, ale liczymy na niewielki wzrost. Rynek jest dojrzały i nasycony więc trudno spodziewać się znacznych zmian. Ponadto spożycie jest uzależnione od sytuacji gospodarczej, która nie jest łatwa do przewidzenia" - powiedział dziennikarzom prezes ZP PPS.
"Po trzech kwartałach 2010 roku, polski rynek napojów spirytusowych zmalał wolumenowo o 5 proc. IV kwartał był trochę lepszy. Szacujemy, że w całym roku spadek wyniósł 3 proc." - dodał.
Zdaniem Wiwały w 2011 roku możliwe jest zwiększenie produkcji, o ile utrzyma się zeszłoroczny wzrost eksportu.
"Według naszych szacunków w 2010 eksport wzrósł z 42 mln l do 52 mln l. Było większe zapotrzebowanie wśród dystrybutorów w Unii Europejskiej, ale również w takich krajach jak Indie, Brazylia, czy Kolumbia"
Według danych ZP PPS eksport napojów spirytusowych po trzech kwartałach 2010 roku wyniósł 52,7 mln euro.
"W tym roku mamy plan wejścia +Żubrówki+ do Chin. Jest to obecnie największy rynek napojów alkoholowych, ale jednocześnie bardzo trudny ze względu na powiązania dystrybutorów z władzą. Preferowani są także producenci z bogatszym portfolio, a my mamy w ofercie tylko wódkę" - powiedział prezes ZP PPS.
"Możemy na cele promocji w Chinach uzyskać wsparcie unijne, jednak o to muszą zawnioskować producenci (...) Myślę, że do osiągnięcia jest uzyskanie 10 mln euro, jednak 2 mln euro muszą wówczas wyłożyć producenci" - dodał.
Według danych Eurostatu Polska jest największym producentem napojów spirytusowych w UE, jest to również czwarty rynek pod względem konsumpcji. Skala produkcji sięga 3,2 mln hl gotowego produktu, a jej wartość wyceniana jest na 3,4 mld euro. (PAP)
jow/ gor/