Żurek czy barszcz biały, makowiec czy mazurek? Na Wielkanoc planujemy wydać 43 zł więcej niż przed rokiem
Na organizację świąt wielkanocnych średnio planujemy przeznaczyć 563 złote. To o 43 złote więcej niż w 2018 roku i jednocześnie o 140 zł więcej niż dwa lata temu – wynika z badania Barometr Providenta.
Tegoroczna Wielkanoc będzie kosztowała średnio 563 złote. Jest to kwota porównywalna z rokiem ubiegłym i znacząco wyższa niż koszt organizacji świąt w 2017 r. Najwięcej na Święta planują wydać rodziny z dziećmi, które na ten cel przeznaczą przeciętnie 615 złotych.
Natomiast średnie wydatki osób bezdzietnych wyniosą 460 złotych. Miejsce zamieszkania nie wpływa w istotny sposób na wysokość wielkonocnych wydatków. Takie same tendencje widoczne są zarówno w dużych aglomeracjach, jak i na obszarach wiejskich.
– Co ciekawe, na miesiąc przed świętami aż 22 proc. respondentów nie myślało jeszcze o wydatkach na ten cel. Byli to głównie mężczyźni, co może potwierdzać, że to właśnie na kobietach spoczywa planowanie świątecznych zakupów – zauważa Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.
Obejrzyj: Wypłata Polaka: 40 proc. zarobku, 60 proc. podatków. "Polacy nie słyszą"
Tradycja jest ważna
Wyniki badań potwierdzają, że większość Polaków celebruje wielkonocne zwyczaje. Zdecydowana większość respondentów – bo aż 91 proc. – w Wielką Sobotę pójdzie do kościoła ze święconką. Niewiele mniejszy odsetek Polaków następnego dnia zje tradycyjne, wielkonocne śniadanie. Aż 44 proc. badanych zadeklarowało, że powstrzyma się od jedzenia mięsa od Wielkiego Piątku do niedzielnego śniadania.
Z Barometru Providenta wynika też, że święta najchętniej spędzamy w kręgu rodzinnym, we własnym domu – wskazało tak aż 77 proc. respondentów. Prawie 40 proc. zamierza w tym szczególnym okresie odwiedzić rodzinę i znajomych. Tylko 2 proc badanych planuje w tym czasie wyjazd wypoczynkowy, a 1 proc. wybierze się do restauracji.
Na wielkanocnych stołach będą królowały tradycyjne dania. Bez jajek Wielkanocy nie wyobraża sobie ponad 90 proc. badanych. Popularną potrawą jest także biała kiełbasa, którą wskazało 68 proc.
Na klasyczne pytanie, które może paść w kuchni: żurek czy barszcz biały, odpowiedź jest jednoznaczna. Według respondentów częściej planujemy przygotować żurek (60 proc. wskazań) niż barszcz biały (41 proc.). W kategorii ciast nie ma lidera. Zarówno makowiec i jak i mazurek wskazało niewiele ponad 40 proc. badanych. W domach 18 proc. respondentów pojawi się również pascha.
- Wielkanoc wciąż pozostaje dla Polaków rodzinnym świętem, które najchętniej spędzamy w domu, za suto zastawionym stołem, przy którym spotykamy się z najbliższymi. – zauważa Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska.
O badaniu
"Barometr Providenta" to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w marcu 2019 roku na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl