Trwa ładowanie...
dyvwepa
dyvwepa
Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Związki PKN Orlen przeciwne sprzedaży spółek transportowych

Trzy największe związki zawodowe w PKN Orlen domagają się od ministra Skarbu Państwa wstrzymania sprzedaży przez płocki koncern dwóch spółek zajmujących się transportem jego produktów: Orlen Transport - spedycja samochodowa i Orlen Koltrans - spedycja kolejowa.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
dyvwepa

Według PKN Orlen, Orlen Transport ma być sprzedany za ok. 85 mln zł spółce Trans Polonia, a Orlen KolTrans oraz Euronaft Trzebinia spółce PKP Cargo za ponad 250 mln zł. Finalizacja transakcji w obu przypadkach wymaga zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W ocenie Międzyzakładowego Związku Zawodowego Pracowników Ruchu Ciągłego w Grupie Kapitałowej PKN Orlen, NSZZ "Solidarność" PKN Orlen i Międzyzakładowego Branżowego Związku Zawodowego w Grupie Kapitałowej PKN Orlen, sprzedaż obu spółek transportowych może mieć szkodliwe skutki społeczne, a także zagrażać bezpieczeństwu zakładu produkcyjnego płockiego koncernu.

"Uważamy, iż cały sektor przewozowy zapewnia niezawodną i pewną usługę wywozu produktów z dostarczeniem ich do odbiorców. Zachowanie bezpośredniej kontroli nad procesami logistycznymi powinno stanowić podstawową działalność okołoprodukcyjną. Z tych powodów uważamy sprzedaż spółek Transport i KolTrans za szkodliwą i zagrażającą bezpieczeństwu zakładu produkcyjnego, stanowczo nie zgadzamy się z decyzjami o sprzedaży" - napisali związkowcy w piśmie do ministra Skarbu Państwa Dawida Jackiewicza.

dyvwepa

Ich zdaniem, działania obecnego zarządu PKN Orlen są także "wysoce szkodliwe" dla Płocka, gdzie znajduje się główny zakład produkcyjny spółki, największy tego typu w Europie Środkowo-Wschodniej. Związkowcy zarzucili władzom płockiego koncernu m.in. likwidację stanowisk pracy i przenoszenie siedzib poszczególnych spółek do innych miast. "Można odnieść wrażenie, iż cały nakład sił i środków jest wynoszony poza nasz region" - ocenili.

Według nich, "duże wątpliwości budzi czas decyzji o sprzedaży" spółek Orlen Transport i Orlen KolTrans, gdyż transakcja ta "rozstrzyga się w momencie zmiany rządu w Polsce". "Można odnieść wrażenie, że jest to prowokacja polityczna skierowana przeciwko nowo powstającym władzom. W związku z powyższym prosimy o jak najszybszą interwencję w tej sprawie, wstrzymującą proces sprzedaży" - napisali związkowcy do nowego szefa resortu Skarbu Państwa.

W osobnym piśmie, skierowanym do prezesa Orlen KolTrans Andrzeja Raszewskiego, trzy największe związki zawodowe PKN Orlen poinformowały o utworzeniu Wspólnej Reprezentacji Związkowej (WRZ) do prowadzenia negocjacji w sprawie pakietu gwarancji pracowniczych. Chodzi m.in. o wprowadzenie do zakładowych przepisów pięcioletniej gwarancji zatrudnienia oraz utrzymania dotychczasowych warunków pracy i płacy dla pracowników spółki po nabyciu udziałów przez PKP Cargo, a także o utrzymanie przez co najmniej pięć lat działalności socjalnej na rzecz pracowników i prawa do korzystania przez nich z pakietu świadczeń opieki medycznej.

Niespełnienie tych żądań, jak zaznaczyli związkowcy PKN Orlen, poprzez zawarcie porozumienia pomiędzy pracodawcą a WRZ do 25 listopada oznaczać będzie wszczęcie sporu zbiorowego. "WRZ zastrzega sobie możliwość podjęcia z dniem powstania sporu działań zmierzających do zorganizowania i przeprowadzenia strajku w celu realizacji zgłoszonych żądań" - podkreśliły związki w piśmie do prezesa Orlen KolTrans.

dyvwepa

"Jesteśmy przeciwni sprzedaży obu spółek. To rzecz podstawowa. Stąd pismo do nowego ministra Skarbu Państwa. Równocześnie chcemy się zabezpieczyć. Dlatego nasze żądania dotyczą pięcioletniego okresu gwarancji dla pracowników. Dajemy czas na ich spełnienie do 25 listopada" - powiedział PAP Bogusław Pietrzak, przewodniczący związku pracowników ruchu ciągłego w grupie PKN Orlen, najliczniejszej z działających tam organizacji związkowych. Szef branżowego związku zawodowego w grupie płockiego koncernu Ryszard Maliszewski przyznał, że żądanie podobnych gwarancji pracowniczych, jak w przypadku Orlen KolTrans, zostało przekazane także władzom spółki Orlen Transport.

W czwartek PAP przesłał do Ministerstwa Skarbu Państwa pytania, dotyczące pisma związkowców PKN Orlen i sprzedaży spółek transportowych płockiego koncernu. Służby prasowe MSP odpowiedziały, że nie jest wykluczone, iż stanowisko resortu zostanie upublicznione dopiero po szczegółowym zapoznaniu się ze sprawą oraz po przesłaniu związkowcom PKN Orlen odpowiedzi.

Według PKN Orlen, sprzedaż Orlen Transport oraz Orlen KolTrans związana jest z optymalizacją grupy kapitałowej płockiego koncernu oraz koncentracją na jego podstawowej działalności, w tym rafineryjnej i wydobywczej. PKN Orlen zapewnił, że ramach porozumienia, dotyczącego sprzedaży Orlen KolTrans ustalono z PKP Cargo "zakres gwarancji dla pracowników", podobnie jak w przypadku Orlen Transport, gdzie porozumiano się Trans Polonia "w kwestii gwarancji pracowniczych, które mogą zapewnić warunki kontynuacji zatrudnienia".

Informując w poniedziałek o zbyciu Orlen Transport członek zarządu PKN Orlen ds. sprzedaży Marek Podstawa ocenił, że przejęcie obsługi transportowej produktów spółki przez wyspecjalizowany podmiot logistyczny zapewni tam "wysoką jakość obsługi", bez konieczności angażowania menadżerów płockiego koncernu w jej bezpośredni nadzór. Odnosząc się z kolei do sprzedaży Orlen KolTrans, Podstawa zaznaczył, że z analizowanych przez ostatnie lata możliwych wariantów strategii dla aktywów kolejowych PKN Orlen, "znalezienie wiarygodnego inwestora branżowego stanowiło najlepsze rozwiązanie, pozwalające zapewnić spółce i jej pracownikom dalszy rozwój".

dyvwepa

Podziel się opinią

Share
dyvwepa
dyvwepa