Opakowania Biedronki łudząco podobne do Wedla? To może być kolejny spór w branży
Szykuje się kolejny spór o opakowania. Niepokojące podobieństwo produktów Wedla i Biedronki.
14.04.2017 | aktual.: 14.04.2017 11:50
Szykuje się kolejny spór o opakowania. Nie tak dawno głośno było o zajęciu przez komornika 46 tys. opakowań lodów Ballino, marki własnej sieci Lidl, co było skutkiem wniosku firmy Grycan zarzucającej Lidlowi m.in. nieuczciwą konkurencję. Czy będzie podobnie z opakowaniami czekolad Lotte Wedel i Magnetic, marki własnej Biedronki?
- Zaczęliśmy otrzymywać pytania od klientów, czy jesteśmy producentem marki własnej tabliczek czekoladowych dla Biedronki i co sądzimy o podobieństwie opakowań. Dla nas to sygnał, że produkty te można pomylić. Podkreślamy, że nie mamy nic wspólnego z czekoladami Magnetic. Niepokoją nas wszelkie produkty,które mają opakowania podobne do naszych - mówi na łamach "Pulsu Biznesu" Maciej Herman, członek zarządu Lotte Wedel. Dodaje, że to rzadkie sytuacje i każdy tego rodzaju przypadek firma analizuje. Nie chce jednak na powiedzieć, czy firma podejmie jakieś kroki w tej sprawie.
Gazeta zapytała Biedronkę o podobieństwo opakowań. W Odpowiedzi biuro prasowe napisało, że przy projektowaniu i wyborze opakowań produktów marki własnej sieć kieruje się zarówno preferencjami konsumentów, jak i aktualnymi trendami na rynku. "Naszym celem jest stworzenie atrakcyjnej i wyrazistej architektury marki, która wyróżni ją na rynku (...) w przywołanym przypadku nie ma możliwości, by klient mógł pomylić nasz produkt z innym na rynku (...). Elementy zbieżne w obu przypadkach są stosowane przez wielu producentów, natomiast produkty marki Magnetic, linii ulubiona mleczna czekolada, mają wiele wyróżniających elementów graficznych. (...) marka Magnetic istnieje na rynku już 11 lat i jest dobrze rozpoznawalna przez klientów” - głosi przytoczona odpowiedź.
Tego typu spory o podobieństwo opakowań bądź znaków graficznych w branży spożywczej i w handlu nie są w Polsce nowością. Wystarczy wspomnieć niedawny spór między producentem lodów Grycan a siecią sklepów Lidl. Zdaniem producenta, sieć kopiuje opakowania charakterystyczne właśnie dla lodów Grycan.
Lidl sprzedawał niewielkie ilości produktów Grycana o pojemności 500 ml od 2016 r. Z końcem ubiegłego roku w dyskontach pojawiły się duże ilości lodów marki własnej Ballino Lidla, w opakowaniach 500 ml, do złudzenia przypominających produkty Grycana. W dodatku były one ustawionych dokładnie w tych samych miejscach, w których wcześniej eksponowane były lody marki Grycan. To przelało czarę goryczy. Wspomniane już wcześniej zajęcie przez komornika 46 tys. opakowań lodów Ballino było skutkiem wykonania postanowienia Sądu Okręgowego w Warszawie z 10 lutego 2017 r., wydanego na wniosek Grycana, który zarzucił firmie Lidl m.in. popełnienie czynów nieuczciwej konkurencji.