1% podatku - komu pomóc i dlaczego?

Reklamy, plakaty, ulotki, zakładki do
książek, darmowe programy do rozliczeń podatkowych - jak co roku
organizacje pożytku publicznego starają się zachęcić do
przekazania 1% podatku właśnie im.

W tym roku po raz szósty można skorzystać z tej możliwości. Wystarczy w odpowiedniej rubryce PIT-u wpisać nazwę organizacji, jej numer KRS i wyliczoną wcześniej kwotę 1% podatku.

Jak wynika z przeprowadzonego w zeszłym roku badania CBOS, z możliwości przekazania 1% organizacji pożytku publicznego (opp) skorzystała jedna trzecia podatników samodzielnie rozliczających się z fiskusem, czyli 24% ogółu podatników. W 2005 r. swój 1% przekazało jedynie 6% podatników, w 2007 r. już dwa razy więcej (12%).

1% mogą przekazać również emeryci, muszą jednak wtedy samodzielnie wypełnić PIT-37. Podobna zasada dotyczy osób, które są rozliczane przez pracodawcę.

Już w styczniu kampanię zachęcającą do przekazania 1 proc. rozpoczęła Fundacja Warszawskie Hospicjum dla Dzieci. Bezpłatnie pozyskała zarówno powierzchnie na billboardach oraz w prasie i w sieci, jak i czas antenowy w stacjach radiowych i telewizyjnych. Kampania pod hasłem "W domu dzieci mniej się boją" potrwa do końca kwietnia.

Fundacja Przyjaciółka, która w tym roku nasiliła dotychczasową kampanię na rzecz przekazywania 1%, zamieszcza reklamy w gazetach oraz w serwisach internetowych, rozsyła zakładki do książek z reklamą fundacji do osób z nią współpracujących. - Planujemy także reklamy w prasie codziennej oraz emisje spotów reklamowych na wielkoformatowych ekranach cyfrowych - powiedziała Joanna Luberadzka-Gruca z Fundacji Przyjaciółka.

Wiele organizacji korzysta ze wsparcia zaprzyjaźnionych firm oraz instytucji. Umieszczają bannery na temat 1% na swoich stronach www, dodają ulotki do produktów i wydawnictw rozsyłanych do klientów, dystrybuują w swoich sklepach. Coraz powszechniejszym zwyczajem staje się umieszczanie informacji o możliwości przekazania 1% w stopkach mailowych.

- W promocji 1% pomagają nam partnerzy biznesowi - firmy, które znają nas z codziennej pracy i chętnie rekomendują wsparcie 1% naszej fundacji wśród pracowników i klientów. Otwarte na współpracę są także media, choć coraz częściej oferując odpłatną reklamę społeczną. Niektóre tytuły chętnie włączają się w pozafinansowe formy promocji, np. dołączanie specjalnej ulotki do wydania - powiedziała Marta Skierkowska z Fundacja Dzieci Niczyje (FDN).

FDN w minimalnym stopniu korzysta z narzędzi komercyjnych - bannerów i ogłoszeń prasowych. - Na pewno pojawimy się w kilku dodatkach o 1% i podatkach do dzienników oraz tygodników opiniotwórczych. W kampanii 1% opieramy się przede wszystkim na partnerach, którzy nas dobrze znają, ufają i mogą polecać innym - podkreśliła Skierkowska.

Ze wsparcia partnerów biznesowych korzysta także Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce. Hasło tegorocznej kampanii "Niewiele trzeba, by pomóc. Wystarczy Twój 1%" można zobaczyć m.in. na ulotkach dokładanych do gazet. Jak poinformowała Magdalena Święcka ze Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce w Polsce, organizacja stara się także uzyskać bezpłatne powierzchnie w prasie, emisje w telewizji oraz nośniki reklamy zewnętrznej. - Kampania będzie obecna również w internecie. Bezpłatne powierzchnie przekazało jak co roku kilkanaście witryn - powiedziała Święcka.

Ułatwieniem dla podatników są darmowe programy do rozliczania podatku, które na swoich stronach oferują m.in. Polska Akacja Humanitarna, Fundacja Viva! Akcja dla Zwierząt, Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce, Caritas i Fundacja Przyjaciółka. Organizacje szczegółowo instruują podatników, w jaki sposób przekazać im 1 proc., np. na stronach Warszawskiego Hospicjum dla Dzieci są dla osób rozliczających dochody krajowe, zagraniczne i prowadzących działalność gospodarczą. Informacje na ten temat oraz wykaz opp wraz z ich numerami KRS można znaleźć na wielu specjalnie w tym celu założonych stronach, np. jeden-procent.eu czy jedenprocent.pl, a także na stronach MPiPS: pozytek.gov.pl.

Niektóre oddziały Caritasu oferują też bezpłatną pomoc w rozliczeniu PIT-u w zamian za przekazanie 1%.

Viva! przygotowała i rozsyła dokładną instrukcję "Grosz do grosza, czyli przewodnik po pożytecznym 1%". Wyjaśnia w nim krok po kroku, jak wypełnić PIT i przekazać 1% - powiedział Cezary Wyszyński z fundacji Viva!

Niektóre organizacje organizują specjalne kampanie zachęcające do przekazywania im 1 proc. FDN w tym roku prowadzi kampanię pod hasłem "Przywróć kolor dzieciństwu". Bannery kampanii można zobaczyć np. na jeżdżącym po Warszawie tramwaju. Fundacja Ewy Błaszczyk Akogo ustawiła na warszawskim Dworcu Centralnym specjalną instalację - sześcian, wewnątrz którego można zobaczyć uwięzioną dziewczynkę szukającą wyjścia - ma to pokazywać jak czuje się dziecko w śpiączce, próbujące nawiązać kontakt ze światem. Co jakiś czas nad dziewczynką pojawia się napis "Dodaj 1% szansy dzieciom w śpiączce".

"PAH i gotowe!" - to hasło tegorocznej kampanii Polskiej Akcji Humanitarnej. - Kampanii towarzyszą hasła, które pokazują jak wielkie znaczenie może mieć 1% podatku dla realizacji celów związanych z działalnością organizacji, np. "na 99 proc. tu powstanie studnia. Wszystko zależy od Twojego 1 proc." - poinformowała Adelajda Kołodziejska z PAH.

Kampania Przeciwko Homofobii już od kilku lat zachęca: "Zrób na złość homofobom. Przekaż 1% podatku na KPH". Jak powiedział PAP Robert Biedroń z KPH, w tym roku organizacja ogłosiła konkurs na nowe hasło promujące przekazywanie jej 1%.

Jednym ze sposobów opp zachęcania do przekazywania im 1% podatku jest informowanie, na co zostaną przeznaczone otrzymane w ten sposób środki. Większość z nich umieszcza informacje na ten temat na swoich stronach, niektóre przedstawiają też rozliczenia z lat ubiegłych.

Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce prosi podatników o wpisanie swoich danych kontaktowych, żeby mogło przesłać podziękowanie od dzieci z wiosek oraz informację, na co dokładnie przeznaczono zebraną kwotę.

Viva! na swojej stronie umieściła wirtualne pocztówki, które można rozesłać znajomym. Jest na nich informacja, na co przeznaczono środki otrzymane z 1% w zeszłym roku, np. "Twój 1% w zeszłym roku uratował 176 koni przed śmiercią w rzeźni".

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy w tym roku zamierza przeznaczyć dochód z 1% na wsparcie dla dziecięcych hospicjów. W 2005 r. z darowizn z tytułu 1 proc. fundacja WOŚP zebrała ponad 329 tys. zł, w zeszłym roku już ponad 3,4 mln zł.

Dla niektórych organizacji wsparcie z tytułu 1 proc. podatku stanowi główne, jeśli nie jedyne źródło finansowania, dla innych jest tylko dodatkowym wsparciem. Największe organizacje, na ogół te działające w dużych miastach, są najbardziej widoczne i najłatwiej dotrzeć im do podatników. Jednak w całej Polsce podmiotów uprawnionych do korzystania z 1% jest ponad 6 tys., większość z nich to małe, lokalne organizacje, znane tylko w swoim regionie.

W zeszłym roku najwięcej pieniędzy od podatników - nieco ponad 32 mln zł - w ramach 1% podatku otrzymała Fundacja Dzieciom "Zdążyć z Pomocą". Prawie 17 mln zł otrzymała fundacja "Dzieło Pomocy Św. Ojca Pio", a Fundacja Anny Dymnej "Mimo Wszystko" - 11,1 mln zł.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów