10 cech idealnego stażysty

Sezon na targi pracy rozpoczęty. Powoli rozpoczyna się również polowanie na atrakcyjne staże i praktyki, które realizowane będą podczas wakacji

10 cech idealnego stażysty
Źródło zdjęć: © thinkstock

27.03.2012 | aktual.: 18.06.2012 21:59

Z opinii osób rekrutujących na staże wynika, że większość kandydatów na staż ma jedno pragnienie – dostać pracę. Dlatego pytanie o własne szanse na etat bardzo często pojawia się podczas rozmów kwalifikacyjnych. Oczywiście zawsze kandydat dodaje jak mantrę „jeśli się sprawdzę”. Na czym to sprawdzenie się ma polegać? Czy tylko na wykorzystaniu w praktyce zdobytej na studiach wiedzy? A może potrzebne są jeszcze inne umiejętności i cechy?

Jakie cechy osoby nie posiadającej doświadczenia zawodowego mogą przekonać o tym, że będzie to dobry materiał na pracownika? Listę 10 najważniejszych cech i umiejętności stażysty przygotowali specjaliści z serwisu pracy Praca.pl.

1. Otwartość na informacje zwrotne (często krytyczne)

Aby wiedzieć, czy dane zadanie wykonało się źle czy dobrze, potrzebna jest informacja zwrotna od osoby, która to zadanie przekazała. Jeśli wszystko zostało zrobione dobrze, informacja będzie pozytywna, a stażysta zyska pewność, że zarówno dobrze zrozumiał polecenie jak i wykonał je w odpowiedni sposób. Nie zawsze jednak uda się poprawnie wykonać zadanie robiąc je po raz pierwszy. Od tego właśnie jest staż, by się nauczyć tego, jak sobie w nowych sytuacjach zawodowych radzić. Osoby, które są na stażach tak bardzo chcą wypaść dobrze i pokazać, że są świetne, że nie dają sobie prawa do popełniania błędów i w sytuacji, w której pracownik lub opiekun stażu krytykuje ich działanie tłumaczą się, próbują przenieść winę na inną osobę lub czynnik zewnętrzny lub po prostu nie zgadzają się z oceną i wyraźnie to pokazują. „Z krytyką tego co i w jaki sposób robimy spotykać będziemy się przez całe życie zawodowe. Chodzi o to, by wyciągnąć z takich działań lekcje i poprawić swój sposób pracy, a nie upierać się, że to nie
nasza wina.”- wyjaśnia prezes Praca.pl Krzysztof Kirejczyk.

2. Tempo uczenia się

Na staż przychodzi się w celu nabycia nowych umiejętności i wykorzystania w praktyce zdobytej w trakcie studiów wiedzy. To jeden z najbardziej intensywnych pod kątem naszej edukacji poprzez doświadczenie okresów w życiu. Po czym przełożony poznaje, że stażysta ma zadowalające tempo uczenia? Na przykład po tym, że stażysta nie wraca z pytaniami do zadań, które już zostały mu wyjaśnione. Kiedy robi po raz drugi czy trzeci daną rzecz, nie trzeba po raz kolejny tłumaczyć mu wszystkiego od początku. Osoba o dobrym tempie uczenia się potrafi również sama powiedzieć, czego się do tej pory nauczyła podczas pobytu w organizacji. „Tak naprawdę najważniejsza u osoby przychodzącej do firmy na staż jest sama chęć do nauki. To ona powoduje, że stażysta zdobywa nowe kompetencje i jego czas spędzony w firmie ma sens. Bez zapału do zdobywania nowych doświadczeń, efekty stażu będą mizerne, a referencje słabe.” – dodaje Krzysztof Kirejczyk.

3. Komunikatywność

O stażyście, który w ciszy i spokoju wykonywał przez kwartał swoje zadania, do kuchni przemykał chyłkiem, toalety nie odwiedzał, a mówiąc „dzień dobry” nie patrzył nikomu w oczy zapomina się po 15 minutach od zakończenia stażu. Jeśli chcesz dostać propozycję pracy w firmie, musisz sprawić, że ludzie cię polubią, a to oznacza rozmawianie z nimi i (co ważniejsze) słuchanie tego co mają do powiedzenia. Liczy się też łatwość wyrażania myśli i dopasowanie do pozostałych członków zespołu. Jeśli nikt ze współpracowników nie używa słów „omnipotencja” i „idiosynkrazja” to nie sil się na intelektualny bełkot. Za to uśmiechaj się i bądź sympatyczny, dopytuj o zainteresowania, pracę, bądź uczynny – dzięki temu wszyscy cię pokochają, zaczną ci pomagać i więcej się nauczysz.

4. Inicjatywa

Stażysta skończył zadanie i siedzi czekając na Godota – na takie sytuacje skarży się wiele osób, które zajmują się osobami na stażach. Brak inicjatywy i zaangażowania w wykonywane zadania to standard, który od razu informuje osobę oceniającą pracę stażysty o tym, że ma do czynienia ze stażystą niezainteresowanym tym co ma robić. To też informacja, że takiemu pracownikowi trzeba by wszystko pokazywać palcem i dbać o to, by się w pracy nie obijał i nie marnował czasu. Inicjatywa podczas stażu może przejawiać się w wielu aspektach – proszeniu o nowe zadania, przyglądaniu się pracy innych osób (w sposób nie przeszkadzający), dociekliwości w pytaniach, proponowaniu zadań dla siebie, które mogłyby być firmie przydatne, otwartości na wyręczanie pracowników w ich zadaniach. Stażysta z inicjatywą sprawia wrażenie osoby bardziej kompetentnej, zaangażowanej, chętnej do nauki, otwartej na współpracę i pomysłowej.

5. Dokładność

Literówki w mailach, pomyłki w obliczeniach, niepełne kserowanie dokumentów, pomijanie ważnych informacji – to przejawy niedokładności w pracy stażysty . Błędy bywają naprawdę drobne, ale… pokazują przyszłe problemy w pracy z taką osobą. „Osoby, które dopiero się uczą pracować, a ich doświadczenia opierają się jedynie na projektach studenckich często nie przywiązują uwagi do detali, bo nie było to dotychczas ich priorytetem. Często też, starając się szybko wykonać zadanie, by pokazać swoje zaangażowanie i dynamizm, nie zwracają uwagi na popełniane po drodze błędy. Tymczasem nawet najszybciej napisany raport, w którym roi się od błędów wyląduje w koszu, a nie na biurku klienta i praca stażysty zostanie zmarnowana, a wrażenie współpracowników o braku odpowiedzialności pozostanie” – opisuje Michał Filipkiewicz z Praca.pl

6. Kreatywność

„Kreatywność to moja najmocniejsza strona” – to bardzo często słyszana przez rekruterów fraza. Zwłaszcza z ust osób młodych. I jest to rzeczywiście duża siła stażystów, którzy nie skażeni korporacyjnymi regułami, z zaangażowaniem i bez wypalenia podchodzą do projektów. Kreatywność to jednak nie tylko wymyślanie nowych pomysłów. To również umiejętność stworzenia takiego rozwiązania, które w danej sytuacji będzie mogło zostać z powodzeniem zastosowane. Kreatywność stażysty może wyrażać się nie tylko bezpośrednio w zlecanych mu zadaniach czy obowiązkach, ale również w codziennym biurowym życiu. Często dopiero nowa, nieskażona korporacją osoba może zauważyć tak banalną rzecz jak kiepskie ustawienie dystrybutora z wodą. Reszta nie zwraca na to uwagi – przecież stoi w tym samym miejscu od lat!

7. Pokora

„Skończyłem trzy kierunki studiów, znam dwa języki obce i byłem na stypendium w USA” – oczywiście – to wszystko jest ważne. Daje wiedzę i rozwija. Jeśli jednak nie masz zawodowego doświadczenia, to wiele elementów pracy pozostaje dla ciebie tajemnicą. Czy wiesz jak obsłużyć tak banalną rzecz jak faks? Jak napisać maila do klienta by go nie urazić? Jak negocjować w rzeczywistych warunkach, a nie w trakcie symulacji? Brak pokory i nadmierna pewność siebie to cechy, które najczęściej gubią stażystów w walce o etat. Po pierwsze dlatego, że nikt nie lubi osób przemądrzałych, po drugie dlatego, że mimo kilku kierunków studiów braki w praktycznych obszarach wiedzy zawsze się pojawią i łatwiej wybaczyć je osobie pokornej niż zadufanej w sobie, trzecim powodem jest zaś tendencja osób mało pokornych do tego, by zwracać uwagę bez przywiązywania uwagi do hierarchii.

„Obecnie osoby które zaczynają staże to pokolenie Y – nieco roszczeniowe i pewne siebie w amerykańskim stylu. Ich przełożonymi są przedstawiciele pokolenia X – osób lojalnych firmie, rozumiejących, że na awans trzeba zapracować, które często przedkładają prace nad życie osobiste (a przynajmniej traktują je równoważnie). Brak pokory odbierany jest zatem często jako postawa roszczeniowa.” – dookreśla Michał Filipkiewicz z Praca.pl

8. Praca w zespole

Współpraca z innymi osobami to kluczowa umiejętność. Nikt nie jest samotną wyspą. Tym czy potrafimy dogadać się z innymi wykazać można się w czasie stażu najpełniej – rzadko kiedy stażysta ma do wykonywania zupełnie samodzielne zadanie. Jak pokazać, że potrafimy? Uważnie słuchając poleceń, biorąc odpowiedzialność za swoje działania, pilnując terminów i oferując nienachalnie swoją pomoc. Przed rozpoczęciem stażu warto przypomnieć sobie zasady dobrej, pozytywnej komunikacji.

9. Umiejętność aktywnego słuchania

Czy słuchać trzeba się uczyć? Niestety tak – wybiorcze słuchanie, brak koncentracji, przerywanie, zbyt szybka ocena otrzymywanych informacji – to najczęstsze problemy młodych pracowników. Osoba zlecająca zadanie próbuje wyjaśnić to, jak je wykonać, a tymczasem stażysta zbyt pochopnie uznaje, że wie o co chodzi i spędza kolejne dwa dni wykonując zadanie źle. Gdzie leży problem? Właśnie w braku słuchania ze zrozumieniem i popełniania podstawowych błędów w komunikacji.

„Warto dodać, ze lubimy ludzi, którzy nas słuchają. Zatem osoba, która potrafi skupić się na tym co mamy jej do przekazania, będzie cieszyła się większą sympatią. To zaś – bądźmy szczerzy – przekłada się na lepszą ocenę pracy. Pracodawcy który polubił stażystę będzie trudniej się z nim rozstać. W przypadku pojawiania się wolnego miejsca pracy prędzej też przypomni on sobie o tym sympatycznym praktykancie.” – mówi ekspert Michał Filipkiewicz.

10. Umiejętność przekucia teorii na praktykę

„Głowa napakowana teorią, ale jak przyjdzie do praktyki to pojawiają się problemy” – to również częste skargi osób, które na co dzień współpracują ze studentami i osobami świeżo po studiach. Brak umiejętności wykorzystania wiedzy w praktyce to standard dla wielu studentów i absolwentów. Jak sobie z tym radzić? Najlepiej już w trakcie studiów zastanawiać się, jak można wykorzystać zdobywaną wiedzę, dopytywać o to profesorów i brać udział w jak największej ilości projektów i ćwiczeń. W trakcie stażu zaś, zanim zaczniemy wykonywać zadanie z akademickim zadęciem, lepiej dopytać czy o to na pewno chodzi osobie, która zleciła nam zadanie.

Najważniejszy jest potencjał

„Osoby, które decydują się na staż powinny pamiętać, że podczas ich pobytu w firmie oceniana jest nie tyle ich aktualna gotowość do bycia specjalistą czy ekspertem, ale potencjał rozwojowy, który pozwoli na to, by w przyszłości były stażysta stał się cenionym członkiem zespołu. Dlatego cechy jakie zademonstrują często są ważniejsze niż konkretne umiejętności – łatwiej bowiem nauczyć pracownika jak ma coś zrobić niż sprawić, że stanie się bardziej pomysłowy czy zacznie przejawiać inicjatywę.” – podkreśla Krzysztof Kirejczyk.

To, co może pomóc stażyście w trakcie stażu zorientować się w tym, jak jest postrzegany to samodzielne poszukiwanie informacji zwrotnych i dopytywanie się swojego opiekuna o postępy. Nie czekając zatem na koniec stażu pytamy o to jakie są w jego opinie nasze mocne i słabe strony, nad czym powinniśmy pracować, jakie cechy są ważne z punktu widzenia organizacji. Warto też obserwować swoich współpracowników – jak się zachowują, o czym rozmawiają.

stażystapraktykipraktykant
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (12)
Zobacz także