16 mld zł z rządowego funduszu na drogi lokalne. Wiceminister mówi, co udało się za to zrobić
Od 2019 do 2023 roku z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg popłynęło prawie 16 mld zł na wsparcie budowy, przebudowy i remontów dróg gminnych i powiatowych długości 21 tysięcy km - poinformował w czwartek wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Weber podał też, że na 2023 r. przewiduje się 2,7 mld zł wsparcia dla gmin i powiatów na inwestycje drogowe, w tym na 1,8 tys. zadań polegających na budowie, przebudowie i remoncie 2,8 tys. km dróg gminnych i powiatowych.
Z kolei w 2021 r. rząd przeznaczył 0,5 mld zł wsparcia na doświetlenie przejść na pieszych i 2,5 tys. takich projektów zostało już zrealizowanych. Wsparcie dostało też 51 projektów obwodnic w ciągach dróg wojewódzkich na kwotę 2,4 mld zł. Podpisane jest też 48 umów na inwestycje na drogach o znaczeniu obronnym na kwotę 3,2 mld zł - wyliczał Weber.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Z krzywego peronu ludzie będą jeździć, jeśli będzie dobra oferta". Ekspert o paradoksie polskiej kolei
Rząd szykuje zmiany
W czwartek Sejm ma głosować nad rządowym projektem ustawy o drogach publicznych, który zawiera m.in. zapis umożliwiający wojewodom przyspieszenie ogłoszenia naborów na 2024 r. na zadania powiatowe i gminne w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Wiceminister dodał, że rząd liczy, iż parlament znowelizuje ustawę, która - według niego - wychodzi naprzeciw oczekiwaniom strony samorządowej. Dzięki niej samorządy będą mogły odpowiednio wcześniej kształtować swoje budżety inwestycyjne - tłumaczył Weber.
Co ma w planach GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w 2023 r. zamierza oddać do dyspozycji kierowców ok. 260 km tras krajowych, głównie szybkiego ruchu, ale zaznaczmy, że w niektórych przypadkach mowa o jednej jezdni. W 2022 r. drogowcy oddali ok. 320 km, w 2021 r. - ok. 425 km, w 2020 r., gdy wybuchła pandemia COVID-19 - ok. 140 km, a w 2019 r. - ok. 460 km.
Jeśli chodzi o autostrady, w tym roku GDDKiA planuje udostępnić jedną - A18 w woj. lubuskim oraz dolnośląskim. Chodzi o trzy odcinki o długości prawie 50 km: od granicy państwa do Żar (11,7 km), od Iłowej do granicy województw (16,2 km) oraz dalej do miejscowości Golnice (21,5 km). W przypadku tej inwestycji mowa o udostępnieniu drugiej jezdni. A18 powstaje bowiem w śladzie dawnej krajowej "osiemnastki", stworzonej przez Niemców w latach 30 XX w. Drogowcy dobudowali do niej dodatkową nitkę, która została otwarta dla kierowców, a starą dostosowali do standardu autostradowego.
GDDKiA w tym roku zamierza udostępnić także prawie 193 km nowych ekspresówek i ponad 14 km dróg krajowych. W tym roku drogowcy planują ogłosić przetargi na budowę tras o łącznej długości "co najmniej" 480 km w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Wśród nich jest sporo nowych ekspresówek, m.in. kolejny fragment trasy Via Carpatia.