Trwa ładowanie...

16 mld zł z rządowego funduszu na drogi lokalne. Wiceminister mówi, co udało się za to zrobić

Od 2019 do 2023 roku z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg popłynęło prawie 16 mld zł na wsparcie budowy, przebudowy i remontów dróg gminnych i powiatowych długości 21 tysięcy km - poinformował w czwartek wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Teren budowy obwodnicy w miejscowości Praga w powiecie poddębickim, dofinansowanej z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, maj 2022 roku Teren budowy obwodnicy w miejscowości Praga w powiecie poddębickim, dofinansowanej z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, maj 2022 roku Źródło: PAP, fot: Grzegorz Michałowski
d4hfw5t
d4hfw5t

Weber podał też, że na 2023 r. przewiduje się 2,7 mld zł wsparcia dla gmin i powiatów na inwestycje drogowe, w tym na 1,8 tys. zadań polegających na budowie, przebudowie i remoncie 2,8 tys. km dróg gminnych i powiatowych.

Z kolei w 2021 r. rząd przeznaczył 0,5 mld zł wsparcia na doświetlenie przejść na pieszych i 2,5 tys. takich projektów zostało już zrealizowanych. Wsparcie dostało też 51 projektów obwodnic w ciągach dróg wojewódzkich na kwotę 2,4 mld zł. Podpisane jest też 48 umów na inwestycje na drogach o znaczeniu obronnym na kwotę 3,2 mld zł - wyliczał Weber.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Z krzywego peronu ludzie będą jeździć, jeśli będzie dobra oferta". Ekspert o paradoksie polskiej kolei

Rząd szykuje zmiany

W czwartek Sejm ma głosować nad rządowym projektem ustawy o drogach publicznych, który zawiera m.in. zapis umożliwiający wojewodom przyspieszenie ogłoszenia naborów na 2024 r. na zadania powiatowe i gminne w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.

d4hfw5t

Wiceminister dodał, że rząd liczy, iż parlament znowelizuje ustawę, która - według niego - wychodzi naprzeciw oczekiwaniom strony samorządowej. Dzięki niej samorządy będą mogły odpowiednio wcześniej kształtować swoje budżety inwestycyjne - tłumaczył Weber.

Co ma w planach GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w 2023 r. zamierza oddać do dyspozycji kierowców ok. 260 km tras krajowych, głównie szybkiego ruchu, ale zaznaczmy, że w niektórych przypadkach mowa o jednej jezdni. W 2022 r. drogowcy oddali ok. 320 km, w 2021 r. - ok. 425 km, w 2020 r., gdy wybuchła pandemia COVID-19 - ok. 140 km, a w 2019 r. - ok. 460 km.

Jeśli chodzi o autostrady, w tym roku GDDKiA planuje udostępnić jedną - A18 w woj. lubuskim oraz dolnośląskim. Chodzi o trzy odcinki o długości prawie 50 km: od granicy państwa do Żar (11,7 km), od Iłowej do granicy województw (16,2 km) oraz dalej do miejscowości Golnice (21,5 km). W przypadku tej inwestycji mowa o udostępnieniu drugiej jezdni. A18 powstaje bowiem w śladzie dawnej krajowej "osiemnastki", stworzonej przez Niemców w latach 30 XX w. Drogowcy dobudowali do niej dodatkową nitkę, która została otwarta dla kierowców, a starą dostosowali do standardu autostradowego.

d4hfw5t

GDDKiA w tym roku zamierza udostępnić także prawie 193 km nowych ekspresówek i ponad 14 km dróg krajowych. W tym roku drogowcy planują ogłosić przetargi na budowę tras o łącznej długości "co najmniej" 480 km w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Wśród nich jest sporo nowych ekspresówek, m.in. kolejny fragment trasy Via Carpatia.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d4hfw5t
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4hfw5t