Jest umowa na budowę ostatniego odcinka ekspresówki między Bydgoszczą a Toruniem
Są już umowy na wszystkie fragmenty drogi ekspresowej S10 na odcinku, który łączy Bydgoszcz z Toruniem. We wtorek oddział Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy podpisał kontrakt z konsorcjum firm Rubau Polska i Poltores na projekt i budowę prawie 12-kilometrowego odcinka S10 pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe.
Jest to ostatnia z czterech podpisanych umów na realizację odcinków S10 Bydgoszcz - Toruń, które w sumie będą miały 50 km długości. Podpisana we wtorek umowa dotyczy zaprojektowania i budowy odcinka S10 długości 11,8 km między węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe. W ramach inwestycji powstaną dwa nowe węzły: Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice. Nowa trasa skróci i ułatwi dojazd do autostrady A1 dla kierowców jadących z Bydgoszczy, ułatwi też dostęp do A1 kierowcom z Torunia.
Jedna z najważniejszych dróg w Polsce
Planowany termin ukończenia inwestycji wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie to 41 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych). W ciągu 15 miesięcy wykonawca będzie musiał złożyć wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Droga ekspresowa S10 jest jednym z głównych połączeń drogowych Polski, elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. W docelowym kształcie S10 połączy Szczecin, Pi łę, Bydgoszcz, Toruń, Płock, kończąc się na Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.
Długa droga do umowy
Droga do podpisania umowy na budowę odcinka pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe była dość kręta i długa. Przetarg na jego projekt i budowę został ogłoszony 16 lipca 2021 r., a oferty otwarto 13 września 2021 r. W postępowaniu złożonych zostało siedem ofert wartości od około 300 do około 377 mln zł. Oferty były oceniane według kryteriów ceny (60 proc.), okresu gwarancji jakości (30 proc.) i terminu realizacji kontraktu (10 proc.).
Pierwszy wykonawca wyłoniony w przetargu uchylił się od podpisania umowy. W związku z tym GDDKiA 22 września 2022 r. dokonała ponownego wyboru oferty - wówczas to padło na firmę Polaqua.
Wtedy z kolei z tą decyzją nie zgodziło się konsorcjum Rubau i Poltores, które skorzystało z odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Na skutek wyroku KIO 31 października ubiegłego roku GDDKiA unieważniła czynności wyboru oferty firmy Polaqua i odrzucenia oferty konsorcjum Rubau i Poltores. Następnie zaś wybrała ofertę konsorcjum Rubau Polska (lider) i Poltores (partner).
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj