ABC Data chce wyjść na nowe rynki, rozważa przejęcia

12.01. Warszawa (PAP) - Największy polski dystrybutor IT, ABC Data, która pod koniec grudnia złożyła prospekt do KNF, planuje ekspansję na nowe rynki Europy Środkowo-Wschodniej,...

12.01.2010 | aktual.: 12.01.2010 14:30

12.01. Warszawa (PAP) - Największy polski dystrybutor IT, ABC Data, która pod koniec grudnia złożyła prospekt do KNF, planuje ekspansję na nowe rynki Europy Środkowo-Wschodniej, rozważa przejęcia - poinformowali we wtorek przedstawiciele spółki.

"Nasza strategia zakłada wzmocnienie pozycji lidera w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. W tym celu zamierzamy rozszerzyć obszar działania" - powiedział na wtorkowej konferencji Marek Sadowski, prezes ABC Data.

"Jesteśmy w Czechach i Na Słowacji. Myślimy o innych krajach naszego regionu leżących w Unii Europejskiej" - dodał.

Sadowski poinformował, że spółka rozważa zarówno ekspansję poprzez przejęcia jak i rozwój organiczny.

"Nasz model działalności jest bardzo elastyczny, umożliwia szybkie wejście na nowe rynki. Nie wykluczamy też jednak akwizycji" - powiedział, zaznaczając, że spółkę interesują kraje, które możnaby obsługiwać z magazynów w Warszawie i Sosnowcu.

Na pytanie, czy spółka rozważa przejęcia na rynku polskim, odpowiedział:

"Nie jest to wykluczone. Nie przejmowalibyśmy jednak dystrybutorów IT, ale firmy zajmujące się czymś innym, działające w innej części rynku informatycznego, czy telekomunikacyjnego, może z rynku elektroniki użytkowej" - powiedział dziennikarzom.

Sadowski poinformował, że spółka zamierza też usprawnić procesy logistyczne, automatyzując wynajmowane przez siebie magazyny. Chce również rozszerzyć portfolio produktowe.

W tym roku ABC Data zamierza zadebiutować na warszawskiej giełdzie. 23 grudnia 2009 roku spółka złożyła prospekt emisyjny do Komisji Nadzoru Finansowego.

"Jeszcze za wcześnie, by podawać wartość oferty" - powiedział Michał Rumiński, członek zarządu ABC Data.

Na początku stycznia tego roku ABC Data Holding SA i ABC Data SP. z o.o. połączyły się. Fuzja nastąpiła poprzez przeniesienie całego majątku ABC Data na spółkę holdingową. Jej nazwa została zmieniona na ABC Data SA.

"Chcieliśmy uprościć naszą strukturę, by była bardziej czytelna. Wpłynie to też na poprawę efektywności działania i ograniczenie kosztów" - powiedział prezes Sadowski.

Prezes poinformował, że w 2009 roku sprzedaż spółki była nieco niższa niż w 2008 roku, kiedy wyniosła 2,7 mld zł.

"To jedyny wskaźnik, który zanotował spadek. Zanotowaliśmy z kolei dużo większy wynik EBITDA i wynik netto. W jednym z najlepszych lat mieliśmy około 18 mln zł zysku netto, a w 2009 roku ten wynik był lepszy" - powiedział prezes, nie chcąc podać szczegółów.

MCI, główny akcjonariusz spółki, informował wcześniej, że po trzech kwartałach 2009 roku ABC Data wypracowała 26,94 mln zł zysku EBITDA, co oznaczało wzrost o 10,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2008 r.

Grupa MCI, w tym Tomasz Czechowicz mają 82,2 proc. akcji spółki. 11,2 proc. należy do Artur Holding GmbH, 3,5 proc. do założyciela spółki Krzysztofa Musiała, a reszta, czyli 3,1 proc. do zarządu i pracowników firmy.

ABC Data działa na polskim rynku od 20 lat, od 2005 roku obecna jest w Czechach, a od 2007 roku na Słowacji. Firma ma w swoim portfolio ponad 30 tys. produktów od ponad 280 dostawców. (PAP)

pel/ asa/

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)