Afera w Lidlu. Minister reaguje. Skontrolowali 46 sklepów
Hiszpańska szynka sprzedawana w Lidlu jako produkt polski wywołała poruszenie. Po sygnałach o nieprawidłowościach Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zainicjowało kontrole w 46 sklepach sieciówki. Oto co ustalili inspektorzy.
Tym, co wzbudziło szeroką dyskusję w sieci, była szynka z Hiszpanii oznaczona jako "Produkt Polski" w sklepie sieci Lidl. Odkrycia dokonali rolnicy z Łowicza.
Tyle zapłaciła za kiełbasę na jarmarku w Białymstoku. "Chyba trochę dużo"
Minister: "zero tolerancji". Kontrole w sklepach Lidl
Stefan Krajewski, minister rolnictwa i rozwoju wsi, zareagował na obawy konsumentów. We wpisie na platformie X napisał: "zero tolerancji dla fałszowania oznaczeń".
Jak dodał, zlecił Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) dokładne kontrole sklepów Lidl. Celem było sprawdzenie prawidłowości oznakowania mięs i rzetelności informacji o ich pochodzeniu.
Wyniki kontroli w 46 sklepach ujawniły, że tylko w jednym przypadku wskazano fałszywe pochodzenie produktów. "Trwa postępowanie" - przekazał Krajewski.
Resort rolnictwa zaznaczył, że właściwe oznakowanie produktów spożywczych jest kluczowe dla transparentności rynku i pewności konsumentów.
Oznaczenie "Produkt Polski" informuje, że żywność pochodzi z Polski i została wytworzona z krajowych surowców. Resort wyjaśnia, że logo to można stosować wyłącznie wtedy, gdy mięso pochodzi od zwierząt urodzonych, hodowanych i poddanych ubojowi na terytorium Polski. Jeśli choć jeden z tych etapów miał miejsce poza granicami kraju, użycie oznaczenia "Produkt polski" jest niezgodne z prawem. Podmiot, który je zastosuje, może zostać ukarany karą finansową wynoszącą do 10 proc. przychodu z poprzedniego roku, lecz nie mniejszą niż 1 tys. zł.
Kontrole produktów udających polskie
W tym kontekście warto podkreślić, że inspekcja regularnie monitoruje nie tylko duże sieci handlowe, ale także lokalne targowiska, współpracując z branżą mięsną oraz organizacjami rolniczymi. Tego typu działania mają na celu budowanie zaufania do rynku spożywczego i zwiększanie świadomości konsumenckiej.
Jak podaje portalspozywczy.pl, w poprzednim roku skontrolowano 573 partie artykułów z oznaczeniem "Produkt Polski", z czego w 21,6 proc. przypadków stwierdzono nieprawidłowości. W bieżącym roku inspektorzy wykryli uchybienia w 3 przypadkach podczas kontroli w 56 sklepach.
Ministerstwo podkreśla rosnącą świadomość konsumentów, która znacząco wpływa na jakość rynku. Dzięki czujności klientów możliwe są szybsze reakcje i skuteczniejsze działania kontrolne, co finalnie służy ochronie interesów całego rynku.
Lidl komentuje
Po publikacji Lidl przesłał do redakcji WP Finanse stanowisko w tej sprawie.
"Naszą podstawową misją, na której budujemy działalność operacyjną, jest zapewnianie klientom produktów wysokiej jakości, w niskiej cenie i jednocześnie wyprodukowanych w sposób zrównoważony. Podkreślamy, że od dawna dążymy do wprowadzania do oferty jak największej liczby produktów krajowego pochodzenia z oznaczeniem "Produkt polski", dbając o zgodność z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa" - podkreśla Aleksandra Robaszkiewicz Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR Lidl Polska.
Jak wyjaśnia, w przypadku produktu Szynka wieprzowa "doszło do pomyłki w oznakowaniu po stronie dostawcy". "Skala problemu wynosiła około 0,2 %, dlatego błąd nie został wychwycony podczas kontroli całego procesu pakowania i etykietowania oraz na kolejnych etapach dystrybucji" - wskazuje.
Dyrektorka zapewnia, że Lidlowi zależy "na pełnej przejrzystości i uczciwości wobec klientów". "Po otrzymaniu informacji o nieprawidłowości, niezwłocznie rozpoczęliśmy procedurę wycofania towaru ze sklepów, aby nie wprowadzać klientów w błąd" - podkreśliła.
źródło: portalspozywczy.pl, X