Analitycy: Polska poradziła sobie z rosyjskim embargiem

Polska poradziła sobie z rosyjskim embargiem znajdując klientów na nowych rynkach - oceniają analitycy w najnowszym raporcie Market Monitor, przygotowanym przez wiodącego ubezpieczyciela należności na świecie firmę Atradius.

13.01.2016 07:25

Zdaniem analityków Atradius, ogólna kondycja branży spożywczej jest dobra, a największymi zagrożeniami dla sektora są m.in. niestabilne ceny oraz potencjalne spowolnienie gospodarcze.

Jak wynika z raportu, sytuacja sektora spożywczego w Unii Europejskiej jest relatywnie dobra, a większości krajów udaje się zachować stabilność kredytową przedsiębiorstw. Konkurencja na terenie Wspólnoty jest coraz większa, na co największy wpływ ma przede wszystkim zwiększanie wydajności oraz niskie koszty produkcji.

Zanotowano także umocnienie się sieci handlowych, co głównie odbija się na dostawcach, których marże utrzymują się na niskim poziomie, bądź znacznie spadły. Z kolei zapoczątkowany w 2014 r. spadek cen surowców rolniczych przynosi korzyści producentom oraz przetwórcom żywności.

Rosyjskie embargo odczuło większość europejskich firm, szczególnie działających na rynkach owoców, warzyw oraz nabiału. Jednak zdaniem analityków, na sankcjach o wiele bardziej ucierpiała sama Rosja, a przede wszystkim jej eksporterzy.

Zakaz importu żywności przez Rosję nie wpłynął na liczbę bankructw w unijnej branży spożywczej, bowiem większość firm skutecznie znalazła alternatywne rynki. Co więcej, w wielu przypadkach to właśnie eksport odgrywa kluczową rolę w zachowaniu rentowności branży, często rekompensując słabsze wyniki na rynkach rodzimych.

Według analityków, inaczej sytuacja wygląda w Polsce, gdzie silny popyt krajowy stanowiący blisko 70 proc. ogólnej sprzedaży pozwala skutecznie bronić się przed takimi perturbacjami jak embargo. Dodatkowo polscy przedsiębiorcy stale poszukują nowych możliwości, np. dotyczy to eksportu jabłek. Ponadto Polska stała się drugim wiodącym producentem zagęszczonego soku jabłkowego na świecie.

W raporcie także zwrócono uwagę na zmianę władzy w Polsce, która zapowiedziała nałożenie nowych podatków na banki i największe sieci supermarketów. Według analityków Atradius zmiany te należą do największych wyzwań, z jakimi będzie musiał się zmierzyć sektor spożywczy w Polsce w 2016 r.

Przedsiębiorstwa polskie działające w sektorze spożywczym poradziły sobie z większością problemów w 2015 r. - oceniają analitycy. Polski eksport żywności za cały rok 2015 r. prawdopodobnie przekroczy próg 25 miliardów euro (w 2014 r. było to odpowiednio 21,3 mld euro), z czego najwięcej jest eksportowane do krajów UE, w szczególności Wielkiej Brytanii i Niemiec. Wzrost sprzedaży zanotowano m.in. do krajów Azji i Afryki.

W opinii dyrektora regionalnego oceny ryzyka Europy Środkowo-Wschodniej Atradius Arkadiusza Taraszkiewicza, prognozy dla Polski na ten rok są dobre, także w kontekście wypłacalności polskich przedsiębiorstw. Obecnie średni okres płatności w Polsce utrzymuje się na poziomie 45 dni, co jest wynikiem bliskim średniej europejskiej.

Atradius Credit Insurance N.V. SA Oddział w Polsce jest częścią jednej z największych na świecie grup oferujących ubezpieczenia należności handlowych oraz usługi zarządzania wierzytelnościami. Początki firmy datowane są na 1925 r. W Polsce Atradius obecny jest od 2004 roku. Firma działa w zakresie ubezpieczenia wierzytelności handlowych klientów korporacyjnych.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)