Trwa ładowanie...
analiza
10-12-2012 10:01

Analityk biznesowy - nowe stanowisko w firmach?

Niekorzystna sytuacja gospodarcza ma wpływ na rynek pracy. Zdarza się, że w jej efekcie tworzone są nowe struktury. Na naszych oczach dzieje się tak z dobrze znanym stanowiskiem analityka finansowego, które ewoluuje w stronę analityka biznesowego.

Analityk biznesowy - nowe stanowisko w firmach?Źródło: Thinkstock
df8z3t9
df8z3t9

Niekorzystna sytuacja gospodarcza ma wpływ na rynek pracy. Zdarza się, że w jej efekcie tworzone są nowe struktury. Na naszych oczach dzieje się tak z dobrze znanym stanowiskiem analityka finansowego, które ewoluuje w stronę analityka biznesowego.

- Dla firmy analityk biznesowy jest cennym pracownikiem. Pracodawcy coraz częściej poszukują bowiem osób stanowiących wartość dodaną do biznesu, a więc takich, które rozumieją mechanizmy funkcjonujące w danej organizacji i branży. Muszą to być osoby potrafiące wyciągać wnioski z przedstawionych danych liczbowych oraz aktualnie dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej i dostrzegać związki pomiędzy nimi - wyjaśnia Michał Opioła, manager Page Personnel, firmy zajmującej się doradztwem personalnym.

W dynamicznym otoczeniu biznesowym dotkniętym spowolnieniem gospodarczym i masowo prowadzonymi przez firmy projektami optymalizacyjnymi pojawiło się zapotrzebowanie na pracowników wykraczających zadaniami poza tradycyjne nadzorowanie obszaru finansów. Do obowiązków analityka finansowego doszły nowe obszary przekształcając to stanowisko w stanowisko analityka biznesowego. Analityk biznesowy nie jest więc nową funkcją, a niejako rozszerzeniem kompetencji przypisanych dotąd analitykowi finansowemu. Stało się tak z uwagi na nowe oczekiwania pracodawców szukających pracowników stanowiących dla organizacji i prowadzonych przez nią działań mocne wsparcie w postaci pomocy w procesie decyzyjnym, szczególnie w czasach kryzysu ekonomicznego.

Specyfika pracy analityka biznesowego wymaga rozumienia zasad rządzących firmą, relacji pomiędzy finansami, logistyką, sprzedażą czy marketingiem, umiejętności kooperacji z rożnymi działami i ich pracownikami, znajomości planów rozwoju organizacji oraz wykorzystywania tej wiedzy w codziennej pracy. Jest to konieczne w celu prowadzenia analiz działalności całej organizacji, w tym przede wszystkim działów sprzedaży i marketingu. Taka osoba jest w stanie określić jak sezonowość wpływa na przychody firmy, czy też które akcje promocyjne są rentowne.

df8z3t9

Poszerzony zakres funkcjonowania w strukturze przedsiębiorstwa nie wyklucza dotychczasowych obowiązków, a dodatkowo stanowi obustronną korzyść - zarówno dla pracodawcy, jak i dla pracownika. - Stanowisko analityka biznesowego jest ciekawsze dla kandydatów, niż analityka finansowego. Przede wszystkim dlatego, że pozwala być blisko biznesu i poznawać mechanizmy zarządzania. To ułatwia poszerzanie kompetencji co ostatecznie skutkuje awansem lub rozwojem w innej organizacji. Choć analityk biznesowy nie podejmuje samodzielnie decyzji, bo te należą np. do dyrektora sprzedaży, to samo zrozumienie logiki biznesu i możliwość dawania rekomendacji menedżerom dla wielu osób jest wystarczająca zachętą - przekonuje ekspert Page Personnel.

Analityk biznesowy pracuje w dziale finansowym wspólnie z kontrolerem finansowym, ale kooperuje na co dzień z dyrektorem sprzedaży, key account managerami, product managerami, kierownikami logistyki. Charakter pracy, czyli prowadzenie wielowymiarowych analiz łączących dane pochodzące z różnych działów firmy, oznacza, że musi on mieć określone predyspozycje. Od strony wymagań technicznych są to: doskonała znajomość programów MS Excel, Power Point, zasad raportowania finansowego oraz umiejętność prowadzenia prezentacji. Jeżeli chodzi o cechy miękkie, to ponieważ stanowisko wymaga częstych kontaktów z zarządem i wszystkimi działami firmy, ważna jest komunikatywność i umiejętność przekonywania do swoich racji, asertywność, ale również otwartość na konstruktywną krytykę i niekonwencjonalne myślenie.

W związku z szerszym zakresem obowiązków analityk biznesowy otrzymuje wynagrodzenie wyższe o ok. 5-7 proc. od pensji analityka finansowego. Oznacza to kilkaset złotych podwyżki w stosunku do średnich zarobków analityka finansowego mieszczących się w przedziale od 6,5 do 8,5 tys. złotych brutto. Analitycy biznesowi są poszukiwani najczęściej w branży FMCG i farmaceutycznej oraz w przedsiębiorstwach handlowych i dystrybucyjnych, zarówno tych małych, jak i korporacjach.

praca.wnp.pl

df8z3t9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
df8z3t9