Arctic Paper miał w II kw. 91,9 mln zł straty netto; dużo gorzej od konsensusu
30.08. Warszawa (PAP) - Strata netto Arctic Paper wyniosła w drugim kwartale 2013 r. 91,9 mln zł - podała spółka w raporcie. Analitycy spodziewali się tymczasem 22 mln zł straty...
30.08.2013 | aktual.: 30.08.2013 20:38
30.08. Warszawa (PAP) - Strata netto Arctic Paper wyniosła w drugim kwartale 2013 r. 91,9 mln zł - podała spółka w raporcie. Analitycy spodziewali się tymczasem 22 mln zł straty netto.
Strata operacyjna spółki wyniosła w II kwartale 95,1 mln zł wobec konsensusu na poziomie 17 mln zł straty EBIT.
Zysk EBITDA sięgnął w tym okresie 3,3 mln zł, podczas gdy analitycy spodziewali się 11,5 mln zł zysku EBITDA.
Przychody Arctic Paper w II kwartale wyniosły 764 mln zł. Konsensus PAP zakładał przychody na poziomie 766,6 mln zł.
Po I połowie 2013 r. spółka zanotowała 98 mln zł straty netto, 94,8 mln zł straty operacyjnej i 35,7 mln zł zysku EBITDA, przy przychodach na poziomie 1,59 mld zł.
W komentarzu do wyników spółka podała, że w drugim kwartale 2013 roku popyt na papier spadł o około 5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2012 roku. Słaby popyt miał odzwierciedlenie w niższych cenach sprzedaży.
Na wyniki szwedzkich papierni Arctic Paper negatywny wpływ miała silna pozycja SEK wobec EUR i USD, co miało konsekwencje w postaci niekorzystnych różnic kursowych.
"Kombinacja kilku czynników: zredukowany tonaż, minimalnie obniżone ceny i negatywny wpływ kursów kluczowych walut przyniosły w efekcie znacząco niższe przychody" - podała spółka.
Przychody za pierwsze sześć miesięcy 2013 roku spadły o 6,2 proc., natomiast przychód na tonę o 4,7 proc.
"W wyniku nadzwyczaj ciężkiej sytuacji na całym rynku europejskim, który jednocześnie jest głównym miejscem sprzedaży dla Arctic Paper, niekorzystnego rozwoju rynku papierów wysokogatunkowych oraz ogólnie całego przemysłu graficznego, zysk operacyjny przed amortyzacją (EBITDA) wyniósł za drugi kwartał 2013 roku 3,3 mln zł w porównaniu do 32,3 mln zł w pierwszym kwartale bieżącego roku" - podała spółka.
Arctic Paper zapowiada, że główne zmiany w spółce zostaną wprowadzone w obszarze produktów z segmentu commodity. Arctic Paper będzie wzmacniał swoją pozycję na dojrzałych lecz zmniejszających się rynkach, głównie w Europie.
"Będziemy zwiększać zorientowanie na klienta oraz kontynuować strategie marki przy pomocy naszych papierni oraz silnych sił sprzedażowych. Zasadę koncentracji na rynkach europejskich oraz oferowanie na rynkach globalnych produktów specjalnych uważamy za prawidłową. Strategia zwiększania sprzedaży w segmentach innych niż graficzne, takich jak rynek podłóg i opakowań również jest poprawna i nie będzie zmieniona. Jednakże działalność w obu segmentach zostanie zintensyfikowana, mimo iż Arctic Paper ucierpiał znacznie mniej niż średnia przemysłu graficznego przez silnie zredukowany popyt na papier wysokogatunkowy w Europie oraz na świecie" - powiedział prezes Arctic Paper Wolfgang Lubbert, cytowany w komunikacie.
Spółka zapowiada też dalsze działania w celu racjonalizacji kosztów i optymalizacji oferty produktowej. (PAP)
pr/ ana/