Asbis chce rekompensować straty na Wschodzie wzrostem na rynkach zachodnich
Warszawa, 08.05.2014 (ISBnews) - Asbis liczy, że zwiększanie sprzedaży na rynkach zachodnich i nowe produkty pomogą mu rekompensować regres biznesu w krajach byłego WNP,...
08.05.2014 12:45
Warszawa, 08.05.2014 (ISBnews) - Asbis liczy, że zwiększanie sprzedaży na rynkach zachodnich i nowe produkty pomogą mu rekompensować regres biznesu w krajach byłego WNP, poinformował prezes Sergey Kostevitch.
"Uważamy, że dobrze zarządzamy obecną sytuacją rynkową. Podjęliśmy inicjatywy, aby wypracować prognozowany zysk w tym roku. Na chwilę obecną nie planujemy zmian w poziomie zapowiadanej dywidendy" - powiedział Kostevitch na spotkaniu z dziennikarzami.
Asbis prognozuje wypracowanie 1,6-1,75 mld USD przychodów w 2014 roku, zysk netto za ten rok szacuje w zakresie 4-5 mln USD.
Prezes zaznaczył, że Asbis celuje w większą sprzedaż przede wszystkim marek własnych w Europie Zachodniej, Turcji, Arabii Saudyjskiej, Ameryce Południowej, by skompensować niższą sprzedaż w Rosji i na Ukrainie.
"Jednakże pozostajemy na naszych największych rynkach i oczekujemy, że skorzystamy na odbiciu po ustabilizowaniu sytuacji. W I kw. 2014 udało się już urosnąć we Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, Grecji, Chile, Brazylii. Nasze działania powinny dać efekty już od II kw. 2014, który jednak oceniamy jako trudny. Liczymy jednak na stabilizację wyników na wschodnich rynkach od kolejnego kwartału. Oczekujemy, że nowe projekty dadzą nam 2,5-3 mln USD dodatkowego zysku w 2014" - wskazał prezes Asbis.
Nowe linie produktowe, jakie Asbis zapowiedział na ten rok, to duże ekrany Prestigio Digital Signage, Prestigio Smart Health, Prestigio Smart Home, czy Canyon LED Lights. W I kw. 2014 roku spółka rozpoczęła sprzedaż tablic interaktywnych i tabletów z Windows w segmencie biznes, co dało 1,3 mln USD przychodów.
W ramach działań "antykryzysowych" zarząd Asbis zapowiedział również zmniejszanie salda i terminów płatności dla klientów w Rosji i Ukrainie oraz plan zmniejszania kosztów ogólnego zarządu i sprzedaży. Pierwsze efekty mają być widoczne w maju i dać ok. 1 mln USD oszczędności miesięcznie. Według słów przedstawicieli Asbis "cięcia" mają trwać do osiągnięcia sensownego poziomu balansującego sytuację.
Spółka zapowiedziała również, że będzie dążyć do kapitalizowania społeczności 2 mln użytkowników aplikacji i 4 mln użytkowników urządzeń Prestigio, co ma wpłynąć korzystnie na generowane zyski.
Asbis podał również, że pomimo negatywnego wpływu zawirowań na rynkach wschodnich, w Polsce zanotował w I kw. wzrost sprzedaży o 33% r/r do 17 mln USD. Sprzedaż wzrosła dynamicznie również na Słowacji, czy w UAE. Z kolei największe spadki sprzedaży odnotowano w okresie pierwszych trzech miesięcy roku w Kazachstanie (o 30%), Ukrainie (o 35%), Bułgarii (o 45%)
Istotnie spadła również w I kw. sprzedaż w segmencie geograficznym spółki "Europa Zachodnia". Jednak zarząd wyjaśnił, że spadek ten wynika ze sprzedaży produktów do zachodnich dystrybutorów, którzy sprzedają produkty spółki dalej na Wschód.
Asbis Enterprises Plc jest jednym z czołowych dystrybutorów produktów branży informatycznej na rynkach wschodzących Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). Cypryjska centrala nadzoruje działalność sieci placówek, składającej się z 33 magazynów w 26 krajach. Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie od 2007 r.
(ISBnews)