Badanie: Polacy coraz lepiej oceniają firmy rodzinne (aktl.)
#
dochodzą kolejne informacje dot. badania
#
20.10.2015 14:05
20.10. Warszawa (PAP) - Przedsiębiorczy, pracowity, zaradny i odważny - to główne cechy, z jakimi kojarzy się statystycznemu Kowalskiemu właściciel prywatnej, rodzinnej firmy - wynika z opublikowanego we wtorek badania Fundacji Firmy Rodzinne.
Badanie FFR pt. "Polacy o firmach rodzinnych" zrealizowano pomiędzy 21 a 28 sierpnia br. na grupie 1000 osób powyżej 18 roku życia. Wynika z niego, że Polacy mają coraz lepszą opinię nt. firm rodzinnych.
Autorzy badania wskazali, że ankietowani pytani o to, jakimi cechami charakteryzują się firmy rodzinne wskazywali na: tradycję, wiarygodność, rzetelność, solidność, a także na wysoką jakość oraz uczciwość.
"Silne zaufanie Polaków do firm rodzinnych w dużym stopniu może wynikać z osobistej odpowiedzialności właścicieli za biznes, którzy nierzadko gwarantują jakość produktów własnym nazwiskiem" - napisano oceniając wyniki badania.
Wynika z niego ponadto, że właściciele takich firm budzą wśród Polaków dobre skojarzenia. "Właściciel firmy rodzinnej jest według badanych przedsiębiorczy, pracowity, zaradny, kreatywny, odważny i uczciwy" - czytamy. Autorzy badania zwrócili też uwagę, że negatywne cechy (m.in. chaotyczny, leniwy, autokratyczny, przebiegły) należały do najrzadziej wybieranych przez respondentów.
"Wyniki badania, które przedstawiamy w raporcie napawają mnie ogromnym optymizmem. Wielokrotnie spotykałam się z przedsiębiorcami, którzy nie byli przekonani o tym, czy przyznawać się do rodzinnego charakteru działalności w obawie przed stereotypowym potraktowaniem przez otoczenie. Teraz mogę z pełnym przekonaniem mówić im, że nie ma powodów do obaw w tym zakresie" - podkreśliła prezes Fundacji Firmy Rodzinne Katarzyna Gierczak-Grupińska.
Jak dodała z pełnym przekonaniem można mówić o przełamaniu negatywnego stereotypu prywaciarza - cwaniaka, który żeruje na naiwności klientów i wyzyskuje swoich pracowników.
Z badania wynika ponadto, że ponad 1/3 respondentów deklarowała, iż jest gotowa zapłacić nawet 15 proc. więcej za produkt firmy rodzinnej mając za alternatywę porównywalny produkt z firmy, która nie deklaruje rodzinnego charakteru działalności. Wśród osób, które tak wskazywały najwięcej osób stwierdziło, że są gotowe "przepłacić" ze względu na dodatkową jakość produktu, której osobiście pilnuje właściciel firmy, a także polskie pochodzenie produktu.
Autorzy badania zwrócili jednak uwagę, że firmy rodzinne nie zdają sobie sprawy z ogromnego potencjału wizerunkowego, jaki za nimi stoi. Wśród ankietowanych jedynie jedna piąta przyznała, że miała styczność z jakimkolwiek oznaczeniem produktu, które informowałoby o tym, że pochodzi on z firmy rodzinnej. W ocenie ekspertów taki wynik nie dziwi biorąc pod uwagę dane Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, z których wynika, iż zaledwie jedna czwarta firm rodzinnych z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw komunikuje swoją rodzinność. Tymczasem zdecydowana większość ankietowanych (70 proc.) wskazało, że informacja o rodzinnym pochodzeniu produktu powinna znajdować się bezpośrednio na jego opakowaniu.
Partner zarządzający w Grant Thornton w Polsce Dariusz Bednarski komentując wyniki badania FRR stwierdził, że "prawdopodobnie mało która profesja mogłaby się pochwalić tak pozytywnym zbiorem skojarzeń". "Polacy przez ćwierć wieku kapitalizmu zrozumieli, że to nie politycy tworzą miejsca pracy i podstawy egzystencji społeczeństwa, ale że robią to ludzie, którzy odważyli się wziąć na siebie ryzyko prowadzenia biznesu" - wskazał.
"Niestety, sami przedsiębiorcy nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, jak ogromnym cieszą się zaufaniem. Zdarza się, że wręcz tę rodzinność ukrywają, obawiając się braku społecznej akceptacji" - zaznaczył.
Fundacja Firmy Rodzinne powstała w 2011 r. i jest organizacją not for profit. Jej misja? jest bezinteresowne wspomaganie członków rodzin prowadzących firmy rodzinne i reprezentowanie ich interesów.