Trwa ładowanie...

Będzie mniej reklamacji wadliwych towarów

Drobna zmiana przepisów o wadach towarów ma ograniczyć spory między sklepami a klientami.

Będzie mniej reklamacji wadliwych towarówŹródło: Jupiterimages
d1fh9qb
d1fh9qb

Sejm poprawił ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.). To akt prawny, który reguluje zasady kupowania i składania reklamacji przez konsumentów.

Posłowie zmienili art. 7 ustawy. Gdy wejdzie on w życie, to sprzedawca nie będzie odpowiadał za niezgodność produktu z umową, gdy kupujący w chwili zawarcia umowy o tej niezgodności wiedział lub - oceniając rozsądnie - powinien wiedzieć. To samo będzie się odnosić do niezgodności, która wynikła z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez kupującego.

Dotychczasowe brzmienie tego przepisu jest podobne, ale nowelizacja została wymuszona przez Komisję Europejską, która zarzuciła Polsce, że nasze przepisy są niezgodne z dyrektywą 99/44/WE. Nie wskazują bowiem jasno momentu, w którym konsument powinien wiedzieć o braku zgodności towaru z umową. Tymczasem z dyrektywy jasno wynika, że powinna to być chwila zawarcia umowy. W uzasadnieniu do projektu nowelizacji (przygotowanego w Ministerstwie Sprawiedliwości)
podkreślono też, że rozwiązanie to jest zbieżne z treścią art. 557 kodeksu cywilnego, który stosuje się do sprzedaży w stosunkach pozakonsumenckich.

Sejm odrzucił natomiast poprawkę posła Przemysława Gosiewskiego (PiS), który proponował, żeby sprzedawca nie był odpowiedzialny za niezgodność towaru z umową, jeżeli były publicznie dostępne informacje określające cechy towaru, a kupujący mógł się z nimi zapoznać. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Michał Kosiarski

d1fh9qb
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1fh9qb