Besix zbuduje nowy głębokowodny terminal DCT w porcie w Gdańsku
Spółka N.V. BESIX S.A. należąca do belgijskiej Grupy BESIX zaprojektuje i zbuduje nowy głębokowodny terminal dla DCT w porcie w Gdańsku. Spółka wygrała przetarg na prace o wartości 89 mln euro. Całkowity koszt budowy to ok. 200 mln euro.
30.09.2014 17:10
Jak poinformowała we wtorek PAP rzeczniczka prasowa DCT (Deepwater Container Terminal) Jadwiga Grabowska obecnie firma jest na etapie uzyskania pozwolenia na budowę. Powiedziała, że inwestycja rozpocznie się najszybciej, jak to tylko będzie możliwe. Terminal ma być gotowy do końca 2016 roku.
Drugi terminal kontenerowy ma powstać w porcie w Gdańsku na terenie 27 ha. Ma zwiększyć obecne zdolności przeładunkowe DCT z ponad 1,3 mln TEU (TEU - pojemność standardowego 20-stopowego kontenera) do 4 mln TEU rocznie. W ramach inwestycji ma powstać m.in. 600-metrowy odcinek nabrzeża umożliwiającego obsługę największych kontenerowców świata. Nabrzeże mają obsługiwać nowoczesne urządzenia przeładunkowe m.in. dźwigi klasy Super-Post-Panamax o wysięgu 25 rzędów kontenerów. Nowy terminal będzie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym, a istniejącym już terminalem DCT.
W 2013 r. w DCT po raz pierwszy w jego niespełna 10-letniej historii przeładowano ponad 1 mln TEU, dzięki czemu Gdańsk znalazł się w setce największych terminali kontenerowych świata. Do terminalu DCT docierają największe na świecie statki obsługujące serwis oceaniczny AE10, czyli bezpośrednie połączenie z Dalekiego Wschodu do Polski i krajów bałtyckich.
Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Budowa pierwszego terminalu DCT w Gdańsku rozpoczęła się w październiku 2005 r., a pierwszy statek zawinął w czerwcu 2007 roku.
Międzynarodowy przetarg na wybór generalnego wykonawcy drugiego terminalu kontenerowego w Gdańsku był dwuetapowy. Do I etapu przetargu zgłosiło się 7 firm, z których do II etapu zakwalifikowały się jedna firma i trzy konsorcja międzynarodowe. Belgijska Grupa BESIX, której N.V. BESIX S.A. jest największą spółką zależną, prowadzi duże projekty portowe, infrastrukturalne i drogowe, m.in. rozbudowuje porty Las Raffan w Katarze, Sohar w Omanie, port Amazone Rotterdam w Holandii czy port Zeebrugge w Belgii. Firma działa na terenie Europy, Północnej i Centralnej Afryki, Bliskiego Wschodu, Środkowej Azji i Australii.