Biedronka rozda bony za 7,5 mln zł. To nie promocja. Musi to zrobić
20 września w poniedziałek Biedronka zaprosi swoich klientów na szkolenia on-line. Ich uczestnicy dostaną bony na zakupy. Nie jest to jednak element kampanii marketingowej. Sieć została zmuszona do akcji przez UOKIK.
Podczas zaplanowanych szkoleń klienci sieci będą mogli poznać przysługujące im prawa podczas dokonywania zakupów w sklepach stacjonarnych, a następnie sprawdzić swoją wiedzę za pomocą quizu.
Jak informuje sieć, w zamian za to będą mieli możliwość otrzymania bonów o wartości 15 zł na zakupy w jej sklepach. Pula bonów jest ograniczona, firma przeznaczy na nie 7,5 mln złotych.
Kara z 2020 r.
Dlaczego Biedronka szkoli klientów? Wszystko za sprawą prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego, który zobowiązał Jeronimo Martins Polska do zorganizowania akcji edukacyjnej dla konsumentów.
Koniec obchodzenia zakazu handlu w niedzielę. "Myślę, że prezydent to podpisze"
W decyzji Urzędu zapisano również, że sieć będzie musiała przekazać uczestnikom szkoleń bony na zakupy o wartości 7,5 mln złotych. To zobowiązanie związane jest z decyzja z końca 2020 r.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył wtedy na właściciela sieci Biedronka - spółkę Jeronimo Martins Polska - karę w wysokości 723 mln zł w związku z tym, że sieć w arbitralny sposób narzucała niektóre rabaty.
Jak to wyglądało?
Dostawcy byli informowani o konieczności udzielenia rabatu sieci. Jednak nie od razu, ale dopiero na koniec okresu rozliczeniowego, czyli już po zrealizowaniu dostaw.
A więc zawierając umowę kontrahenci nie wiedzieli, ile zarobią, ponieważ w każdej chwili właściciel Biedronki mógł zażądać pomniejszenia wynagrodzenia poprzez przyznanie dodatkowego rabatu w sobie tylko znanej wysokości - wyjaśnia Urząd.
Mało tego, w przypadku braku korekt wcześniejszych faktur uwzględniających rabat dostawcy groziła kara finansowa. Zasięg i skala sprzedaży Biedronki sprawiały, że dostawcy godzili się na niekorzystne warunki. Zakończenie współpracy mogłoby oznaczać dla nich jeszcze większe straty finansowe.
To nie pierwsze szkolenia
Biedronka w ramach akcji ma rozdać 500 tysięcy bonów. Stanie się to w czterech turach szkolenia. Każdy z uczestników ma potem dostać na swój telefon bon w ciągu kolejnych 7 dni. Kod będzie do wykorzystania przez kolejne 3 miesiące.
Biedronka zorganizowała podobne szkolenie w 2019 roku. Wzięło w nim udział 35 tysięcy klientów, którzy otrzymali bony o łącznej wartości 350 tysięcy złotych. Szkolenie cieszyło się tak dużym zainteresowaniem, że Biedronka rozdała klientom bony w ciągu nieco ponad 3 godzin.