Trwa ładowanie...
d1fa6md
17-06-2014 15:26

BIG InfoMonitor: Wskaźnik BIG spadł o 5 pkt do 14,32 pkt w maju

Warszawa, 17.06.2014 (ISBnews) - Co piąte polskie mikroprzedsiębiorstwo planuje ekspansję w ciągu najbliższych dwóch lat. Spośród nich aż 36% chce rozszerzyć działalność na rynki zagraniczne. Wśród mikroprzedsiębiorstw, które do tej pory zdecydowały się na ekspansję krajową lub zagraniczną, aż 94% pozytywnie ocenia ten ruch pozytywnie, a 96% planuje wejść na kolejne rynki, wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację Kronenberga przy CityHandlowy. 

d1fa6md
d1fa6md

Warszawa, 17.06.2014 (ISBnews) - Co piąte polskie mikroprzedsiębiorstwo planuje ekspansję w ciągu najbliższych dwóch lat. Spośród nich aż 36% chce rozszerzyć działalność na rynki zagraniczne. Wśród mikroprzedsiębiorstw, które do tej pory zdecydowały się na ekspansję krajową lub zagraniczną, aż 94% pozytywnie ocenia ten ruch pozytywnie, a 96% planuje wejść na kolejne rynki, wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację Kronenberga przy CityHandlowy.

Większość badanych firm planuje rozszerzać swój zasięg na terenie Polski, ale aż 36% z nich ma zamiar rozpocząć działania także poza granicami kraju.

W Polsce przedsiębiorcy najchętniej rozszerzają działalność na województwa: mazowieckie (16%), śląskie (13%) oraz wielkopolskie (11%).

Z kolei wśród rynków zagranicznych polscy przedsiębiorcy wybierają najchętniej Niemcy (34% spośród firm, które chcą zaistnieć za granicą) oraz inne państwa europejskie.

d1fa6md

Z badania wynika, że spośród firm, które planują ekspansję w Polsce kluczowa jest lokalizacja (38%. A dopiero na drugiej pozycji rynek zbytu produktów lub usług (19%), zaś najrzadziej brane pod uwagę są istniejące już relacje biznesowe.

W przypadku firm, które chcą rozwijać się za granicą najważniejszym czynnikiem jest potencjalne zapotrzebowanie na ich pracę (31%), możliwości rozwoju (17%) oraz nawiązane już kontakty biznesowe (14%). Najmniej istotna jest natomiast lokalizacja (6%).

Mikrofirmy, które zamierzają rozszerzać obszar działalności są nastawione również na rozwój w pozostałych sferach działania. Ponad 70% z nich planuje w ciągu najbliższych dwóch lat wprowadzenie nowych usług lub produktów, podczas gdy w przypadku firm, które nie mają w planach ekspansji odsetek ten wynosi 42%.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fundacji Kronenberga przy City Handlowy techniką CATI w kwietniu i maju tego roku na reprezentatywnej grupie 1456 mikrofirm, w tym mikrofirm po ekspansji i planujących ekspansję. Próba badawcza obejmowała firmy prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą oraz firmy zatrudniające do 9 osób z takich branż, jak usługi (51%), handel (23%), budownictwo (13%) oraz produkcja (13%).

d1fa6md

(ISBnews)

Warszawa, 17.06.2014 (ISBnews) - Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) podpisał ze spółką Strabag umowę na wykonawstwo robót w ramach projektu "Rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego w Porcie Gdańsk". Wartość kontraktu to 25,93 mln zł brutto.

"Jest to pierwszy od dłuższego czasu projekt ZMPG SA współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Zapoczątkuje on przeprowadzenie wielu kolejnych inwestycji planowanych do realizacji przy wsparciu ze środków unijnych" - czytamy w komunikacie.

d1fa6md

Jednocześnie ZMPG podpisał z konsorcjum składającym się z firm Portico Project Management i ECM Group Polska umowę na nadzór inwestorski, wartą 0,57 mln zł brutto.

ZMPG pozyskał dofinansowanie z Funduszu Spójności w wysokości 17,5 mln zł na rozbudowę i modernizację infrastruktury intermodalnego terminalu kontenerowego, której realizacja ma potrwać do końca 2015 roku. Całkowita wartość realizowanego projektu to ponad 44,6 mln zł, podano również.

Inwestycja obejmuje rozbudowę i modernizację infrastruktury na potrzeby przyszłego terminalu kontenerowego zlokalizowanego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego. Realizacja tego projektu ma na celu poprawę technologii i jakości obsługi "portowego ogniwa transportu intermodalnego". Zakres projektu dotyczy powiększenia powierzchni składowej, komunikacyjnej i postojowej jak również uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej z zapewnieniem dostawy mediów, oświetleniem terenu oraz ogrodzeniem.

d1fa6md

"Projekt wpłynie na poprawę jakości obsługi przewozów: drogowo-morskich, kolejowo-drogowo-morskich oraz kolejowo-morskich w zakresie jednostkowego czasu obsługi oraz usprawnień manipulacyjno-składowych kontenerów. Celem projektu jest doprowadzenie do zbliżenia zdolności przeładunkowych wszystkich ogniw zadaniowych terminalu, tj. zdolności składowych i manipulacyjnych przyległego do nabrzeża terenu do zdolności przeładunkowych nabrzeża. Realizacja przedsięwzięcia wpłynie na możliwość osiągnięcia znacznego wzrostu zdolności przeładunkowej terminalu" - podsumowano w komunikacie.
(ISBnews)
Warszawa, 17.06.2014 (ISBnews) - Atlas Estates sprzedało już 70% z 265 mieszkań dostępnych w trzecim etapie inwestycji Capital Art Apartments na warszawskiej Woli, poinformował dyrektor generalny Atlas Management Company Reuven Havar.

Na wynik sprzedażowy w projekcie składa się sprzedaż 80% ze 189 mieszkań z pierwszej fazy tego etapu inwestycji (budynki D i E1, planowane zakończenie budowy w IV kwartale br.) i 40% z 76 lokali z drugiej fazy (budynek E2, planowane zakończenie budowy w III kwartale 2015 r.).

Firma zakończyła prace nad żelbetową konstrukcją ostatniego budynku (E2) w osiedlu przy ul. Giełdowej 4 w Warszawie. Tym samym budynek osiągnął swoją maksymalną wysokość 8 pięter. Zakończenie konstrukcji budynku E2 przybliża finalizację zgodnie z założonym harmonogramem. Generalnym wykonawcą inwestycji jest Unibep.

d1fa6md

Atlas Estates Limited jest zarejestrowaną na wyspie Guernsey spółką inwestująca w nieruchomości w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Prowadzi obecnie działalność na rynkach nieruchomości w Polsce, na Węgrzech, w Bułgarii i Rumunii. Spółka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie w 2008 r.

(ISBnews)

Warszawa, 17.06.2014 (ISBnews) - Sygnity zakończyło program zakupu akcji rozpoczęty 29 maja 2014 r. po nabyciu 32.004 akcji, stanowiących 0,269% kapitału, podała spółka.

d1fa6md

Buy-back był prowadzony w celu realizacji Programu motywacyjnego za rok obrotowy zakończony 30 września 2013 r., zgodnie z uchwałą zwyczajnego walnego zgromadzenia Sygnity z 10 stycznia 2013 r.

"Spółka nabyła w okresie od 3 czerwca 2014 roku do 16 czerwca 2014 roku 32.004 sztuki akcji własnych. Akcje spółki były nabywane w transakcjach zawieranych za pośrednictwem domu maklerskiego ING Securities Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Spółka nie zawierała transakcji pakietowych" - czytamy w komunikacie.

Łączna cena nabycia 32.004 sztuk akcji własnych wyniosła 533.443,81 zł. Średnia cena jednostkowa nabycia akcji wyniosła 16,65 zł, podano także.

"Z puli środków finansowych przeznaczonych stosownymi uchwałami zarządu Sygnity w ramach przedmiotowego upoważnienia walnego zgromadzenia na nabycie akcji własnych spółki do wykorzystania na ten cel pozostała kwota w wysokości 6.650,33 zł" - czytamy dalej.

Po zakończeniu niniejszego programu oraz programu realizowanego w 2011 r. Sygnity posiada łącznie 330.000 akcji własnych, stanowiących 2,776 % udziału w kapitale zakładowym, nabytych w celu realizacji programów motywacyjnych na lata 2011-2013.

Zgodnie z uchwałami walnego zgromadzenia, łączna liczba nabytych akcji własnych nie mogła przekroczyć 600.000 sztuk akcji, a upoważnienie do nabywania akcji własnych zostało udzielone nie dłużej niż do 30 czerwca 2014 r.

Sygnity to producent oprogramowania, zajmujący się tworzeniem zaawansowanych systemów informatycznych dla firm oraz świadczeniem usług IT.

(ISBnews)

Warszawa, 17.06.2014 (ISBnews) - Rada Polityki Pieniężnej (RPP) pozytywnie ocenia dotychczasową, bardzo dobrą współpracę z prezesem Narodowego Banku Polskiego (NBP) Markiem Belką i deklaruje, że z taką samą determinacją jak dotychczas będzie dbać o wartość polskiego pieniądza, podał bank centralny.

Biuro prasowe NBP podało, że na dzisiejszym posiedzeniu RPP, członkowie Rady wydali następujące oświadczenie:

"Rada Polityki Pieniężnej pozytywnie ocenia dotychczasową bardzo dobrą współpracę z prezesem NBP.

Rada Polityki Pieniężnej ubolewa, że wypowiedzi prezesa NBP, zarejestrowane poprzez nielegalny podsłuch, mogą sprawiać wrażenie, że przewodniczący RPP włączył się w polityczny cykl wyborczy. Takie zaangażowanie byłoby niedopuszczalne.

Rada Polityki Pieniężnej zapewnia, że z taką samą determinacją jak dotychczas będzie dbać o wartość polskiego pieniądza.

Członkowie Rady Polityki Pieniężnej"

Tygodnik "Wprost" opublikował w weekend na stronach internetowych oraz dzisiejszym numerze gazety nagranie rozmowy szefa MSW Bartłomieja Sienkiewicza z prezesem NBP Markiem Belką. Na nagraniach słychać, że rozmowa dotyczy wsparcia przez NPB budżetu państwa, ale warunkiem postawionym przez prezesa banku centralnego była dymisja ministra finansów Jacka Rostowskiego oraz zmiany w ustawie o NBP, dotyczące m.in. możliwości skupu obligacji na rynku wtórnym (tzw. luzowanie ilościowe).

Według tygodnika, do rozmowy doszło w lipcu 2013 r., a w listopadzie Rostowski został zdymisjonowany. Natomiast przed kilkoma tygodniami do rządu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o NBP.

W wydanym przez NBP oświadczeniu napisano, że z prawie dwugodzinnej prywatnej rozmowy prezesa Marka Belki z ministrem Bartłomiejem Sienkiewiczem zostały opublikowane wyrwane z kontekstu kilkuminutowe fragmenty, które rozmowy m. in. o stabilności systemu finansowego - poprzez manipulację - próbują przedstawić jako "przekroczenie uprawnień prezesa NBP, co nigdy nie miało miejsca". Belka oświadczył później, że nie zamierza podać się do dymisji.

Z kolei premier Donald Tusk powiedział wczoraj, że analiza rozmowy Bartłomieja Sienkiewicza z Markiem Belką nie wskazuje, by złamane zostało prawo. Jego zdaniem, nie ma także powodu do wyciągania konsekwencji wobec ministra.

(ISBnews)

Warszawa, 17.06.2014 (ISBnews) - Banki centralne i instytucje publiczne posiadały na koniec kwietnia br. obligacje o wartości 15,1 mld zł, co stanowiło prawie 10% zadłużenia w krajowych obligacjach wobec nierezydentów (bez uwzględnienia rachunków zbiorczych), poinformował dyrektor Departamentu Długu Publicznego w Ministerstwie Finansów Piotr Marczak. Udział banków komercyjnych wyniósł 7,5%.

Dyrektor podkreślił, że począwszy od danych za kwiecień br. resort dysponuje znacznie bardziej szczegółowymi informacjami o strukturze inwestorów zagranicznych posiadających złotowe obligacje skarbowe. Rozszerzeniu uległ bowiem podział wg rodzaju instytucji, a całkowitą nowością jest podział geograficzny wg państw i regionów.

Jak podawało wcześniej ministerstwo, na koniec kwietnia zadłużenie w rynkowych obligacjach skarbowych wobec inwestorów zagranicznych wyniosło 187,6 mld zł, a ich udział w zadłużeniu w rynkowych obligacjach skarbowych ogółem nie zmienił się i wyniósł 41,0%.

"Ok. 16% zadłużenia zarejestrowane było na rachunkach zbiorczych, tzw. kontach omnibus, nie dających możliwości identyfikacji typu i kraju pochodzenia inwestorów. Wprowadzenie kilka lat temu kont omnibus umożliwiło udział w polskim rynku inwestorom, dla których konieczność posiadania odrębnego, polskiego rachunku papierów wartościowych było barierą dla prowadzenia inwestycji na polskim rynku" - napisał Marczak w komentarzu.

Podkreślił, że nowe dane potwierdzają formalnie dotychczasowe informacje o istotnej zmianie w ostatnich latach struktury inwestorów zagranicznych. Zwrócił uwagę na dominujący udział w zadłużeniu docelowych inwestorów długoterminowych, w tym banków centralnych i instytucji publicznych.

"Banki centralne i instytucje publiczne posiadały na koniec kwietnia br. obligacje o wartości 15,1 mld zł, co stanowiło prawie 10% zadłużenia w krajowych obligacjach wobec nierezydentów (bez uwzględnienia rachunków zbiorczych). Te instytucje publiczne pochodziły głównie z europejskich krajów spoza UE (50,5%), Azji (34,5%) i Bliskiego Wschodu (14,9%)" - napisał dyrektor.

"Udział banków komercyjnych był niższy od udziału banków centralnych i wyniósł tylko 7,5%. Największy udział w strukturze podmiotowej miały fundusze inwestycyjne (50,3%), inne podmioty typu fundacje (11,4%), głównie z USA, Niemiec i krajów Bliskiego Wschodu, podmioty niefinansowe (7,7%), fundusze emerytalne (7,6%) i zakłady ubezpieczeniowe (5,8%). Udział funduszy hedgingowych był śladowy, aczkolwiek nie można wykluczyć, że podmioty te w jakimś umiarkowanym stopniu występują w kategorii rachunki zbiorcze" - podał także Marczak.

Struktura geograficzna inwestorów zagranicznych jest mocno zdywersyfikowana i obejmuje co najmniej 59 krajów. Wśród nabywców (bez banków centralnych) dominują podmioty z USA (33,3%), Luksemburga (21,6%), Japonii (11,8%) i Niemiec (5,4%). Siedem krajów ma udziały w przedziale od 1% do 5%: Wielka Brytania (4,9%), Irlandia (4,1%), Holandia (2,5%), Francja (1,9%), Austria (po 1,8%), Arabia Saudyjska (1,5%) oraz Australia (1,1%).

"Wysoki udział Luksemburga wynika z roli tego kraju jako centrum usług finansowych. Oceniamy, że w znaczącej części inwestorzy z Luksemburga to instytucje spoza Europy, głównie z USA, które działalność inwestycyjną w Europie prowadzą poprzez spółki zarejestrowane w Luksemburgu" - napisał dyrektor.

"Zdywersyfikowana struktura inwestorów zagranicznych posiadających nasze obligacje skarbowe oznacza, że ryzyko wystąpienia jednokierunkowych zachowań tych inwestorów jest tylko teoretyczne. Ryzyko to jest odwrotnie proporcjonalne do stopnia dywersyfikacji inwestorów zagranicznych ? im wyższa dywersyfikacja, tym mniejsze ryzyko. Dywersyfikacja podmiotowa i geograficzna inwestorów zagranicznych posiadających złotowe papiery skarbowe jest bardzo duża" - skonkludował Marczak.

(ISBnews)

Warszawa, 17.06.2014 (ISBnews) - Akcjonariusze Pragma Inkaso zdecydowali o przeznaczeniu 3,68 mln zł z zysku za 2013 r., wynoszącego 6,58 mln zł, na dywidendę, co da wypłatę w wysokości 1,00 zł na akcję, podała spółka. Decyzja ta była zgodna z rekomendacją zarzadu.

"Liczba akcji objętych dywidendą to 3.680.000 szt.; dzień dywidendy to 3 lipca 2014 r.; dzień wypłaty dywidendy to 17 lipca 2014 r." - podano w komunikacie.

Pragma Inkaso odnotowało 3,99 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w 2013 r. wobec 9,20 mln zł zysku rok wcześniej. W ujęciu jednostkowym zysk netto w 2013 r. wyniósł 6,58 mln zł wobec 5,02 mln zł zysku rok wcześniej.

Grupa Kapitałowa Pragma Inkaso działa w branży obrotu wierzytelnościami w segmencie business to business. Jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W jej skład wchodzą spółki Pragma Inkaso, Pragma Faktoring, Pragma Collect i Pragma Inwestycje.

(ISBnews)

Warszawa, 17.06.2014 (ISBnews) - Wskaźnik BIG, mierzący poziom bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej, spadł o 5 pkt do 14,32 pkt na koniec maja, wynika z 26. edycji Raportu BIG, przygotowanego przez BIG InfoMonitor. Wpływ na to miały przede wszystkim negatywne opinie w tym zakresie wyrażane przez respondentów wśród przedsiębiorców.

"Ostatnich kilka badań pokazało tendencję wzrostową, zaś obecnie mamy do czynienia ze spadkiem wskaźnika o 5 punktów. Przedsiębiorcy wskazują na nieterminowe regulowanie należności przez kontrahentów jako najistotniejszy czynnik pogorszenia oceny. Warto jednak zauważyć, że ten czynnik jest istotny w każdym badaniu. W ostatnim kwartale jednak wysunął się na czoło pomimo, że sygnały płynące z gospodarki są pozytywne. W naszej ocenie, przedsiębiorcy chcą zatrzymać kapitał na dalsze inwestycje, a koniunkturę wykorzystać do rozwoju firm" ? powiedział prezes BIG InfoMonitor Mariusz Hildebrand podczas spotkania z dziennikarzami.

Wśród badanych branż największy spadek indeksu ? o 13% zanotowano u przedsiębiorców, głównie w wyniku problemu nieterminowych płatności w tej grupie. Spadek bezpieczeństwa odczuła także branża budowlana ? spadek wyniósł 12,9%.

Pomimo spadku głównego wskaźnika, niektóre branże odczuły wzrost bezpieczeństwa ? należą do nich m.in. dostawcy usług masowych.

Z badania wynika, że aż 81% firm uważa, że nieterminowe płatności stanowią poważną przeszkodę w prowadzeniu działalności gospodarczej, a 63% firm pozytywnie ocenia zdolność swoich kontrahentów do regulowania bieżących zobowiązań.

"To pokazuje, że mamy do czynienia ze stosowaniem, głównie przez duże, silne firmy swoistego kredytu kupieckiego. Mniejsi kontrahenci godzą się na długie terminy płatności, np. 180 dni, a mimo to ich należności nierzadko spływają z opóźnieniem" ? podkreślił Hildebrand.

W ostatnim badaniu BIG InfoMonitor zbadał dokładniej nastroje firm z branży turystycznej. Ponad jedna trzecia firm odczuła poprawę sytuacji gospodarczej, konsekwencją czego była rozbudowa i modernizacja obiektów przez 44% z nich. Jednak przedstawiciele branży patrzą w przyszłość z umiarkowanym optymizmem. Obecnie prawie 40% spodziewa się poprawy sytuacji finansowej w nadchodzącym półroczu.

"Dwa lata temu, przed Euro 2012 wśród firm z branży panował bardzo duży optymizm. Rok później działo się odwrotnie, bo nadzieje, które pokładano w tym wydarzeniu nie miały do końca odzwierciedlenia w stanie faktycznym. Jednak wydaje się, że branża już to przebolała i nastroje nieco poprawiły się" ? powiedział wiceprezes BIG InfoMonitor Mariusz Ledworowski.

Z badania wynika, że prawie 70% firm ostrożniej podchodzi do planowania ofert w związku z upadkami i niewypłacalnością firm z branży turystycznej w ubiegłych latach. Połowa z nich sprawdza wiarygodność finansową partnerów biznesowych.

Wskaźnik BIG może przyjmować wartości z zakresu od -100 do 100. Wzrost jego wartości oznacza poprawę oceny bezpieczeństwa działalności gospodarczej, natomiast spadek - pogorszenie sytuacji.

(ISBnews)

d1fa6md
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1fa6md