Bilety na raty w Łodzi. Nietypowy pomysł ratusza

Władze Łodzi chcą zwiększyć liczbę pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej poprzez promowanie zakupu tzw. migawek, czyli biletów okresowych. Ponieważ najkorzystniejsze są te ważne rok, pojawił się pomysł, żeby łodzianie kupowali taki bilet na raty, podpisując umowę z bankiem i co miesiąc spłacając bilet na przejazdy komunikacją.

Władze Łodzi chcą zachęcić pasażerów komunikacji do kupowania tzw. migawek
Władze Łodzi chcą zachęcić pasażerów komunikacji do kupowania tzw. migawek
Źródło zdjęć: © East News | Piotr Kamionka/REPORTER
oprac. KRWL

09.07.2024 17:07

Miesięczny bilet w Łodzi kosztuje 140 zł dla posiadaczy karty łodzianina (dla osób bez karty cena wynosi 168 zł), natomiast bilet dwunastomiesięczny to wydatek 1110 zł, co przekłada się na 92,50 zł miesięcznie.

Jak wyjaśniają urzędnicy, szukają oni sposobu na zachęcenie pasażerów do korzystania z komunikacji miejskiej i kupowania biletów po korzystniejszej cenie, mimo że wymaga to jednorazowego wyłożenia większej sumy pieniędzy. Dodatkowo chcieliby zabezpieczyć interesy przewoźnika i związać pasażera z MPK na dłuższy okres, podobnie jak ma to miejsce w przypadku umów abonamentowych na telefon.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Bilet roczny wychodzi taniej

Zbigniew Papierski, prezes MPK w Łodzi, wyjaśnił: "Prowadzimy rozmowy z bankami, żeby wprowadzić coś na kształt ratalnego systemu sprzedaży biletów. Szczególnie konkurencyjna jest cena biletu rocznego. Jeżeli podzielimy jego koszt przez 12 miesięcy, to nawet zakładając, że bank potrąci jakąś prowizję, czy doliczy oprocentowanie, pasażera będzie to i tak kosztować taniej".

Bartosz Domaszewicz, przewodniczący Rady Miejskiej w Łodzi, podkreślił, że gmina powinna jak najszybciej zaproponować mieszkańcom bardziej dostępną i tańszą formę biletu okresowego oraz przejrzysty system opłat za korzystanie z tramwaju i autobusu.

W związku z tym, od października planowane jest ujednolicenie elektronicznego systemu zakupu biletów MPK w Łodzi. Obecnie bilety elektroniczne można nabyć za pomocą siedmiu aplikacji, jednak bilety są kasowane natychmiast po zakupie. Ten system budzi wiele kontrowersji i jest krytykowany, ponieważ wymaga od pasażerów zakupu biletu jeszcze na przystanku, co naraża ich na straty w przypadku częstych awarii w Łodzi.

Bartosz Domaszewicz wyjaśnił: "Dotychczas mieliśmy zapisy w uchwale Rady Miejskiej, które mówiły o tym, że należy bilet zakupić i skasować najpóźniej w trakcie wchodzenia do pojazdu. Szukamy rozwiązania, by ten zapis doprecyzować".

Planowane jest wprowadzenie rozwiązania, w którym za pomocą aplikacji mobilnych będzie można kupić bilety różnego rodzaju w dowolnym momencie, a nie będą one aktywne od razu po zakupie. Taki bilet będzie trzeba skasować po wejściu do pojazdu, skanując kod QR w wagonie czy w autobusie, podobnie jak ma to miejsce np. w Warszawie.

Taryfa przystankowa

Ostatecznie obok biletów czasowych papierowych i elektronicznych oraz biletów okresowych, MPK w Łodzi planuje wprowadzić w każdym pojeździe taryfę przystankową. Jest to system opłat korzystny dla pasażera, który nie płaci za czas spędzony w tramwaju, ale za przejechaną drogę. Cena wynosi 0,90 zł za pierwszy i drugi przystanek, a później, w zależności od długości podróży, od 30 do 8 groszy za każdy następny przystanek.

Zbigniew Papierski powiedział PAP: "Cały czas pracujemy nad tą taryfą. Jesteśmy już po testach na dwóch liniach. Opracowywaliśmy system przesiadania się, żeby zachować ciągłość bonusowego biletu. Szykujemy się do postępowania na wyłonienie operatora, który będzie obsługiwał taki system w naszym imieniu. W perspektywie paru lat taryfa przystankowa może stać się główną taryfą w Łodzi".

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)