Błędy we wnioskach rodziców. ZUS: wpływają na wydłużenie realizacji
Zdarzają się sytuacje, że rodzice lub opiekunowie złożyli po kilka wniosków o rodzinny kapitał opiekuńczy (RKO) na to samo dziecko, podali sprzeczne dane lub popełnili błędy w numerze PESEL dziecka. Wpływa to na wydłużenie realizacji tych wniosków – zwraca uwagę Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
07.04.2022 10:47
Według danych ZUS do tej pory złożono 478 tys. wniosków o RKO. Przyznano już także 432 tys. świadczeń na ponad 1 mld złotych.
Kilka wniosków na to samo dziecko. ZUS będzie dzwonić
"Do Świąt Wielkanocnych będą wyjaśnione wszystkie wątpliwości i błędy we wnioskach o RKO złożonych w styczniu tego roku. Dotyczy to około 17 tys. spraw. Wnioski złożone prawidłowo zostały już obsłużone" – przekazał ZUS.
Zakład zaznaczył, że w niektórych wnioskach o RKO występują błędy.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
"To wszystko wpływa na czas rozpatrzenia elektronicznego dokumentu. Jeśli w sprawie jest konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego z klientem, pracownicy ZUS będą się z nim kontaktować" – dodano w komunikacie.
ZUS podkreślił, że każdy wniosek o RKO wymaga indywidualnego przeprocesowania oraz sprawdzenia w odpowiednich rejestrach. Jak wskazał, zdarzają się sytuacje, że rodzice lub opiekunowie złożyli po kilka wniosków na to samo dziecko, często ze sprzecznymi danymi. W niektórych wnioskach występują również błędy w numerze PESEL dziecka.
Czytaj także: Ważny dzień dla rodziców. Można dostać nawet 400 zł
ZUS: wnioski obsługiwane bez udziału człowieka
ZUS zaznacza, że nowymi świadczeniami na rzecz rodziny nie zajmują się pracownicy obsługujący emerytury, renty czy zasiłki ani pracownicy z obszaru składek, audytu, orzecznictwa lekarskiego czy administracji.
"Pracownikom tych wszystkich obszarów ZUS nie przybyło pracy z tytułu nowych, wysoce zautomatyzowanych zadań" – zapewnił ZUS.
W komunikacie zwrócono uwagę, że obsługa 500 plus i RKO to zadanie Centrum Obsługi Świadczeń dla Rodzin. Centrum powstało, aby realizować dodatkowe zadania, w tym RKO.
Jak wyjaśnił ZUS ze względu na to, że wnioski są elektroniczne, zdecydowana większość z nich obsługiwana jest bez udziału człowieka – przez specjalną aplikację.