Blisko 10 procent więcej skarg na towarzystwa

W I kwartale do rzecznika ubezpieczonych wpłynęły 2093 skargi z zakresu ubezpieczeń gospodarczych, o 7,7 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku - wynika z najnowszego raportu tej instytucji.

Blisko 10 procent więcej skarg na towarzystwa
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

1770 pism dotyczyło ubezpieczeń majątkowych, a 320 - życiowych (w trzech przypadkach rzecznik uznał, że nie jest właściwym urzędem, by zajmować się sprawą).

Najwięcej skarg wśród towarzystw majątkowych wpłynęło na PZU (528), Wartę (150) i STU Ergo Hestię (141). Zdecydowanie większy udział w skargach niż w rynku miały z kolei Moje Towarzystwo Ubezpieczeń (6,6 proc. do 1,8 proc., a więc 4,8 pkt proc. różnicy), Signal Iduna (3,4 proc. do 0,4 proc., czyli 3 pkt proc. różnicy) i Link4 (odpowiednio 3,8 proc. do 1,3 proc., czyli 2,5 pkt proc. różnicy).

Jeśli chodzi o zakłady sprzedające polisy na życie, to najwięcej pism dotyczyło PZU Życie (154), Generali Życie i Amplico Life (po 17). Wśród tych towarzystw zdecydowanie większy udział w skargach niż w rynku miały spółki: PZU Życie (48,2 proc. skarg w porównaniu z 33,6 proc. udziału w rynku pod koniec 2008 roku, czyli 14,6 pkt proc. różnicy), TU na Życie Compensa (2,8 proc. do 0,9 proc., różnica 2,1 pkt proc.) i STU na Życie Ergo Hestia (2,8 proc. do 0,7 proc., czyli 2,1 pkt proc. różnicy).

Najliczniejsza grupa skarg (1313) dotyczyła ubezpieczeń komunikacyjnych. Wśród nich najwięcej wniosków dotyczyło obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (793 pisma, 37,9 proc. wszystkich). Ubezpieczający skarżyli się przede wszystkim na występowanie tzw. podwójnego ubezpieczenia OC, problemy z uzyskaniem zwrotu niewykorzystanej części składki za OC komunikacyjne w następstwie zbycia pojazdu oraz na wysokość składek.

W przypadku 1643 spraw, czyli 78,5 proc., urząd rzecznika podjął interwencję. Nie zrobił tego w odniesieniu do 346 przypadków, które nie spełniały formalnych wymogów (16,5 proc. wszystkich skarg). W 104 sprawach (5 proc.) instytucja nie podjęła jeszcze decyzji, czy będzie działała, czy też nie.

W wyniku interwencji rzecznika ubezpieczonych w I kwartale 2009 r. w odniesieniu do 269 skarg nastąpiła zmiana stanowiska na korzyść skarżącego (38,8 proc. wszystkich zakończonych), a 423 miały wynik negatywny. 966 spraw jest w toku.

Piotr Rosik
PARKIET

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)