Boeingi wylądują na lotniskach wojskowych

Jest szansa, że w Polsce powstanie sieć lotnisk lokalnych i regionalnych. Dziś wchodzą w życie przepisy, które pozwolą przejąć gminom część wojskowych lotnisk...

22.08.2008 07:06

Jest szansa, że w Polsce powstanie sieć lotnisk lokalnych i regionalnych. Dziś wchodzą w życie przepisy, które pozwolą przejąć gminom część wojskowych lotnisk...

Cywilnych lotnisk w Polsce jest za mało. Tak uważa wielu analityków transportu lotniczego. Ich zdaniem potrzebnych jest jeszcze od trzech do pięciu lotnisk regionalnych oraz sieć lokalnych.

Być może zmieni to wchodząca dzisiaj nowelizacja z 10 lipca 2008 r. ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (DzU nr 144, poz. 901).

Co się zmieni?

_ Nowela umożliwia przekazywanie gminom oraz wojewodom lotnisk wojskowych niewykorzystywanych już przez wojsko _– wyjaśnia Małgorzata Golińska, rzecznik prasowy Agencji Mienia Wojskowego.

Sama jednak ustawa nie wystarczy. Rząd musi teraz przygotować wykaz lotnisk i lądowisk, które zostaną objęte jej działaniem. Ma na to dwa miesiące. Znajdą się na niej te, którymi dysponują Agencja Mienia Wojskowego oraz Ministerstwo Obrony Narodowej, a które nie są już potrzebne wojsku.

_ Wykaz obejmie dwie kategorie lotnisk _– wyjaśnia Małgorzata Golińska. Po pierwsze takie, z których już wojsko nie będzie korzystać i samorządy mogą je przejąć (są to te trwale niewykorzystywane), ale pod warunkiem, że powstanie tam lotnisko cywilne.

Po drugie, w wykazie znajdą się te, które już służą lotnictwu cywilnemu, a wojsko nie wykorzystuje ich, ale zastrzega, że tylko czasowo, albo korzysta z ich części.

Gmina (lub marszałek województwa) zainteresowana lotniskiem będzie mogła wystąpić do wojewody, a ten w zależności od tego, kto dysponuje lotniskiem, do Ministerstwa Obrony Narodowej lub do Agencji Mienia Wojskowego. Gminy mogą zakładać lotniska lokalne, a wojewodowie regionalne.

Jeżeli lotnisko będzie znajdowało się w trwałym zarządzie MON, to gmina może je dostać w formie bezpłatnego użyczenia na minimum 30 lat. Gdy jest w gestii AMW – to może je otrzymać na własność w formie darowizny. Samorząd może następnie ze spólką zarządzającą lotniskiem podpisać umowę najmu dzierżawy lub użyczenia.

To nie taki rarytas

Takie lotnisko wojskowe, które ma szansę stać się cywilnym, znajduje się w Pile. Jej wiceprezydent Jerzy Wołoszyński nie jest jednak optymistą.

_ Trzeba się poważnie zastanowić, czy będzie się to miastu opłacało. Piła ma 76 tys. mieszkańców. Nie jest więc aż tak dużym miastem _– wyjaśnia.

Tymczasem, żeby loty pasażerskie były dochodowe, z lotniska w ciągu roku powinno korzystać ok. 500 tys. podróżnych. Wtedy loty cargo też będą opłacalne. I tu powstaje pytanie, czy pilskie lotnisko miałoby tylu pasażerów – zastanawia się wiceprezydent. W promieniu 150 kilometrów znajdują się trzy inne lotniska cywilne. Kolejny problem to koszty dostosowania tego lotniska do potrzeb cywilnych. Miasta nie będzie na to stać, potrzebny będzie inwestor (według AMW koszt to minimum 400 mln zł).

Inne zaszeregowanie

Lotnisko im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu przyjmuje rocznie kilka milionów pasażerów. Znajduje się na terenie dawnego lotniska wojskowego. Od lat walczy o to, żeby wojsko uznało je za takie, z którego już nie zamierza korzystać (tzn. za trwale niewykorzystywane).

Jego prezes Leszek Karnowski liczy, że może teraz to zrobi. _ Jeżeli tak się nie stanie, nowe przepisy nic nam nie dadzą _– ocenia. Lotnisko może przejąć wojewoda, ale dla spółki zarządzającej zmieni się wtedy tylko strona umowy dzierżawy z Agencji Mienia Wojskowego na wojewodę.

Gdyby doszło do zmiany kategorii, wojewoda wniósłby te tereny aportem do spółki zarządzającej. To byłoby bardzo ważne dla dalszego rozwoju lotniska.

Wykaz obiektów

  • Lotniska, które gminy i wojewodowie mogą przejmować ale nadal musi tam istnieć lotnisko:

Babimost, Biała Podlaska, Piła, Słupsk-Redzikowo, Zegrze Pomorskie, Szymany.

  • Lotniska wojskowe, które już teraz są wykorzystywane do celów cywilnych:

Kraków-Balice, Wrocław-Strachowice, Bydgoszcz-Szwederowo.

  • Lotniska niewykorzystywane już przez wojsko, które będą zbywane w formie przetargu, bez zastrzeżenia, że musi tam nadal istnieć lotnisko:

Nowe Miasto nad Pilicą, Debrzno i Maków-Płoty.

  • Lotniska wyłącznie wojskowe:

Powidz, Łask, Mirosławiec, Świdwin, Malbork, Krzesiny, nie będą mogły być udostępnione dla potrzeb lotnictwa cywilnego.

Renata Krupa-Dąbrowska

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)