Branża: sieci handlowe wymuszają obniżki cen produktów mleczarskich
Organizacje mleczarskie alarmują, że po wprowadzeniu rosyjskiego embarga sieci handlowe wymuszają wprowadzenie niższych cen na produkty mleczne. Organizacje wystosowały w tej sprawie list do sieci handlowych oraz ministra rolnictwa Marka Sawickiego.
Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka, Polska Izba Mleka, Krajowa Rada Izb Rolniczych oraz Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich zwracają uwagę, że "obserwują politykę kreowania i ustalania cen wyrobów mleczarskich" przez niektóre sieci handlowe wobec dostawców towarów w Polsce po wprowadzeniu embarga przez Rosję.
Zdaniem dyrektora Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji Andrzeja Falińskiego, niskie ceny płacone przez sieci handlowe są wynikiem dużej nadpodaży produktów spowodowanej m.in. przez rosyjskie embargo. Jego zdaniem, w tej sytuacji branża mleczarska musi się godzić na niskie ceny, gdyż inaczej produktów nie sprzeda - tym bardziej, że jest deflacja, a konsumenci nie zwiększają zakupów. Rozwiązaniem byłoby znalezienie dodatkowych kanałów eksportowych.
"Złożone (...) propozycje bezwzględnego zredukowania cen produktów dostarczanych przez producentów do sieci obniża rentowność w zakładach produkcyjnych do poziomu poniżej kosztów wytworzenia produktu. Zważywszy na fakt, że kolejna propozycja obniżki złożona została w obliczu politycznych decyzji Rosji o zamknięciu rynku, Państwa propozycje traktować należy jako propozycję bezwzględnego wpisywania się w politykę destabilizacji polskiego i unijnego rynku mleka" - napisano w udostępnionym PAP liście, adresowanym do sieci handlowych.
Organizacje mleczarskie uważają, że w taka sytuacja wpłynie na niższe ceny produktów mlecznych, co w konsekwencji odbije się na cenach surowca w skupie, a to uderzy w producentów mleka.
"Wzywamy do prowadzenia przyjaznej, przewidywalnej i partnerskiej współpracy z dostawcami w polityce ustalania cen zakupu produktów oraz stabilizowania rynku produktów rolnych i rynku mleka w trudnym okresie dla całej Unii Europejskiej" - napisano w liście.
W ubiegłym roku Polska wyeksportowała produkty mleczarskie za 1,6 mld euro, z tego 10 proc. trafiło do Rosji o wartości 142 mln euro. Według rosyjskiej służby celnej, import produktów mleczarskich z Polski wyniósł 193 mln dolarów.
Ponad 70 proc. z całego eksportu branży mleczarskiej do Rosji stanowią sery. Oprócz serów, do Rosji sprzedawane jest mleko, masło, śmietana i tzw. galanteria mleczarska: jogurty, twarożki itp.