Bydgoszcz/ Otwarto nową trasę tramwajową
Trasa tramwajowa długości 10 kilometrów, prowadząca do największej dzielnicy Fordon, w sobotę została otwarta w Bydgoszczy. Inwestycja wraz z zakupem 12 tramwajów Swing z Pesy kosztowała 437 mln zł, z czego 80 procent stanowiło dofinansowanie unijne.
16.01.2016 14:50
W uroczystości otwarcia trasy wzięło udział około 1,5 tysiąca mieszkańców Fordonu. Wiele osób skorzystało z możliwości bezpłatnych przejazdów nowymi tramwajami, które wprowadzono na weekend w związku z inauguracją linii.
Nowa trasa stanowi przedłużenie linii tramwajowej z dzielnicy Bydgoszcz Wschód do położonego na północnym wschodzie Fordonu. Jednocześnie z otwarciem trasy uruchomiono cztery linie tramwajowe łączące Fordon z osiedlami w północnej, południowej i zachodniej części miasta, a także z dworcem kolejowym w śródmieściu.
Inwestorem była spółka komunalna Tramwaj Fordon. Budowa trasy trwała dwa lata. Pierwsze prace rozpoczęły się w listopadzie 2013 r., a w listopadzie 20015 r. inwestycja została zgłoszona do obioru. Pozwolenie na użytkowanie inwestor uzyskał w grudniu zeszłego roku.
W ramach inwestycji, oprócz torowiska, została zbudowana estakada dla tramwajów nad stacją kolejową Bydgoszcz Wschód i trzema położonymi w pobliżu ulicami. Żelbetonowy obiekt wzniesiono na 20 podporach, a nad częścią konstrukcji w obrębie stacji zbudowano zadaszenie w kształcie tuby, wykonane ze stali i profilowanego szkła hartownego. Zadaszano również perony kolejowe.
Z peronów kolejowych na estakadę, gdzie znajdują się przystanki tramwajowe, prowadzą schody i windy. Budowa estakady wymagała przesunięcia stacji kolejowej prawie 400 metrów na zachód, co wiązało się budową nowego torowiska i peronów.
Na trasie tramwajowej ułożono 23 kilometry torów, zbudowano 26 przystanków. Na końcu linii powstała zajezdnia z siedmioma torami, halą serwisową i budynkiem socjalnym. Zbudowano też trzy pętle, pozwalające na organizację ruchu w razie awarii.
Budowa trasy tramwajowej wiązała się z przebudową układu drogowego. Na jednej z głównych ulic Fordonu dobudowano drugą jezdnię, a inna ulica została przedłużona. Zmodernizowano część dróg i skrzyżowań, a także zbudowano cztery ronda. Powstało również 31 przystanków autobusowych.
Inwestycję zrealizowało konsorcjum: Firma "Gotowski" z Bydgoszczy (lider) oraz PRM Mosty-Łódź, Feroco z Poznania, PRIK TOR-KRAK z Krakowa i PBDIM Kobylarnia z Kobylarni k. Bydgoszczy (partnerzy).
W ramach inwestycji za 109 mln zł zakupiono 12 tramwajów Swing z bydgoskiej Pesy. Pięcioczłonowe pojazdy mają 30 m długości. Tramwaje zabierają po 200 pasażerów, mogą kursować z prędkością 70 km/h. Są to pojazdy niskopodłogowe, wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej, automaty do sprzedaży biletów i dostęp do sieci Wi-Fi. Zastosowano też urządzenia umożliwiające diagnostykę on-line, co pozwala na zdalne obserwowanie działania podzespołów i w razie potrzeby wysłanie ekipy serwisowej na trasę.
Trasa do Fordonu miała zostać otwarta 2 stycznia 2016 r., ale Pesa nie zdołała wywiązać się na czas z kontraktu dostawy 12 tramwajów. Ostatni z pojazdów został dostarczony w nocy z czwartku na piątek. Zakup tramwajów, jak i cała inwestycja, był dofinansowany ze środków tzw. perspektywy finansowej UE 2007-2013 z koniecznością rozliczenia inwestycji do końca 2015 r. Bydgoszcz, pomimo opóźnienia zakończenia inwestycji, nie straci dofinansowania; porozumienie w tej sprawie zatwierdziło Centrum Unijnych Projektów Transportowych.