Zamknęli prawie 30 sklepów. Znana szwedzka sieć ma problemy w Polsce
Sieć Duka, znana z artykułów wyposażenia wnętrz, znajduje się w postępowaniu sanacyjnym. Decyzję o jego otwarciu wraz z wyznaczeniem zarządcy podjął sąd w Warszawie. Liczba sklepów stacjonarnych spadła z 60 w 2023 r. do 34 pod koniec 2024 r.
15 listopada 2024 r. Warszawski Sąd Rejonowy otworzył postępowanie sanacyjne firmy Duka International, wyznaczając jako zarządcę spółkę Rymarz Zdort Kubiczek Restructuring. Jak podaje dlahandlu.pl, postanowienie dotyczy restrukturyzacji polskiego oddziału szwedzkiej sieci specjalizującej się w wyposażeniu wnętrz, która działa w Polsce od 2016 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Tajemniczy box" w Auchan. Oto co znaleźliśmy w środku
Sąd otworzył postępowanie sanacyjne
W ramach opracowanego przez spółkę Rymarz Zdort Kubiczek Restructuring planu restrukturyzacyjnego zapowiedziano szereg działań mających przywrócić firmie stabilność finansową i konkurencyjność. Wśród kluczowych założeń są: rozwój kanałów sprzedaży online i na marketplace’ach, rozszerzenie oferty o produkty wytwarzane w Unii Europejskiej, a także wzmocnienie segmentu tzw. smart kitchen.
Firma zamierza dalej ograniczać liczbę sklepów stacjonarnych. Ważnym elementem strategii jest również zmniejszenie poziomu zadłużenia – czytamy na portalu.
Mieli 60 sklepów. Została połowa
W 2025 roku Duka prowadzi w Polsce 32 sklepy stacjonarne, co oznacza zamknięcie 28 lokalizacji w ciągu ostatniego roku. Jeszcze w 2023 roku firma odnotowała 4,7 mln zł zysku netto, mimo zamknięcia trzech placówek (w tym jednej franczyzowej) oraz przejęcia czterech innych dotychczas prowadzonych na zasadach franczyzy. Firma zatrudnia około 120 osób.
W 2020 r. firma otrzymała subwencję w wysokości 3,5 mln zł od Polskiego Funduszu Rozwoju. Z tej kwoty 1 224 431,25 zł zostało umorzone, a pozostałą część spłacono w ratach zakończonych w czerwcu 2023 r.
Problemy z UOKiK
W 2023 roku Duka International została ukarana przez UOKiK grzywną w wysokości ponad 1,5 mln zł za nieuczciwe praktyki wobec konsumentów. Firma automatycznie dodawała do koszyków klientów produkty, takie jak parasolki czy filiżanki, bez ich zgody. Praktyka ta, stosowana przez niemal cały rok 2023, skutkowała koniecznością ręcznego usuwania niechcianych przedmiotów, co wielu konsumentom umknęło.
UOKiK nakazał firmie zrekompensowanie strat poniesionych przez klientów, co mogło wpłynąć na reputację i finanse spółki.