BZ WBK, PAIiH: Rynek meksykański jest jeszcze do zdobycia przez polskie firmy
Warszawa, 10.04.2017 (ISBnews) - Polski eksport do Meksyku stanowi poniżej 0,5% krajowego eksportu ogółem, a świadomość wśród polskich firm możliwości inwestowania w tym kraju jest niska. Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIiH) oraz Bank Zachodni WBK organizują misję handlową towarzyszącą oficjalnej wizycie władz państwowych w Meksyku.
10.04.2017 13:28
Polsko-Meksykańskie Forum Biznesowe oraz spotkania B2B z potencjalnymi kontrahentami odbędą się od 22 do 26 kwietnia.
"Wizyta w Meksyku prezydenta Andrzeja Dudy pozwoli ustanowić solidne podstawy dla strategicznych relacji z Polską. Meksyk został wybrany przez polski rząd jako jeden z 9 priorytetowych krajów dla Polski. W Meksyku jest także duże zainteresowanie Polską. W tym tygodniu będziemy gościć meksykańskie firmy, który przyjadą na targi Warsaw Food. Chcemy, by podczas wizyty prezydenta Andrzeja Dudy zostały podpisane umowy, pozwalające na utrzymanie stałego dialogu pomiędzy ministerstwami gospodarki obu krajów. Chodzi nam o stworzenie takich warunków, by małe i średnie firmy włączyły się w wymianę handlową" - powiedział podczas seminarium ambasador Meksyku Alajandro Negrin Munoz.
Dodał, że co prawda funkcjonują już umowy podpisane pomiędzy Meksykiem, a Unią Europejską, ale wciąż istnieje wiele możliwości, by wspierać bezpośrednio stosunki gospodarcze pomiędzy Polską a Meksykiem.
Jak podkreślił Piotr Dylak - dyrektor handlu zagranicznego BZ WBK, który jest partnerem merytorycznym misji - niewielki poziom eksportu do Meksyku z Polski to głównie efekt braku wśród przedsiębiorców świadomości tego, jakie możliwości oferuje ten kraj.
"W tej chwili polski eksport do Meksyku to poniżej 0,5% eksportu ogółem, więc wydaje się, że podstawowy problem jest już na etapie rozpoznania rynku, świadomości możliwości, które oferuje ten kraj. Zrobiliśmy z Santanderem badanie dotyczące tego, czego firmy potrzebują na wstępnym etapie myślenia o inwestycji w innym kraju. Przedsiębiorcy wskazali kilka grup. Głównie to zbadanie rynku, przygotowania planu, ale przede wszystkim umówienie spotkań z potencjalnymi odbiorcami, spełniającymi podane nam wcześniej kryteria. To są bardzo różne firmy - bardzo duże ale też i lokalne - my je weryfikujemy. W drugiej kolejności zatrudnienie lokalnych pracowników, czy znalezienie biura" - powiedział Dylak podczas seminarium.
"To rynek rozdrobniony, wiele firm przygląda się mu, ale mają problem z rozpoznaniem. Staramy się z PAIiH spowodować, by ta misja była bardzo biznesowa. Zbieramy informację, dzięki którym możemy przygotować listę firm do ewentualnej współpracy" - podkreślił.
Według danych ProMexico, 71% bezpośrednich polskich inwestycji w Meksyku zostało zrealizowanych dotychczas w branży przemysłu wytwórczego. Sektory, w których realizowane są kontrakty handlowe pomiędzy oboma krajami to głównie: agrobiznes, automotive, urządzenia medyczne. Wartość polskich inwestycji w Meksyku wyniosła 385 tys. USD w 2016 roku wobec 97 tys. USD rok wcześniej oraz 1 221 tys. USD w 2014 r.
PAIiH - jako część Polskiego Funduszu Rozwoju - od pół roku wspiera ekspansję zagraniczną polskich firm. W ramach grupy PFR jest dostępnych ok. 70 instrumentów wsparcia, konsultanci oraz infolinia.
"Na wsparcie polskiego eksportu mamy kwotę 60 mld zł na np. limity, gwarancje itp. To, co będziemy chcieli zaoferować jako PAIiH to usługi doradcze, promocyjne, a przede wszystkim zagraniczne biura handlowe. Na dziś mamy 6 biur handlowych m.in. w San Francisco, Nairobi, Teheranie, Singapurze, zaś 6 kolejnych powstanie jeszcze w I półroczu br. m.in. w Meksyku. Chcemy tworzyć z firmą najpierw strategię ekspansji i model finansowania, a następnie zaoferować wsparcie już za granicą" - powiedział pełnomocnik zarządu ds. polskich inwestycji za granicą PAIiH Aleksander Libera podczas seminarium. Docelowo liczba biur sięgnie 69-70. Agencja rekrutuje także ekspertów rynkowych.
W Meksyku polskie firmy mogą liczyć na wsparcie grupy Santander, która jest 3. bankiem w tym kraju z udziałem rynkowym na poziomie 14%, a także należącego do hiszpańskiej grupy BZ WBK. Wspólna platforma santandertrade.com umożliwia nawiązanie relacji biznesowej polskim firmom z przedsiębiorcami z Meksyku.
"Meksyk z liczbą mieszkańców powyżej 120 mln, średnią wieku na poziomie 28 lat jest bardzo perspektywicznym rynkiem. W ciągu ostatnich dwóch lat rząd wdrożył ponad 50 reform, które przyczyniają się do poprawy klimatu dla biznesu. Gospodarka Meksyku jest znacznie mniej wolatylna niż Brazylia, która jest prawie 2 razy większym rynkiem. Rząd wspiera inwestycje w 10 gałęziach gospodarki, w tym sektor automotive, farmaceutyczny, elektroniczny, usługi informatyczne i oprogramowanie, czy energię odnawialną" - powiedział head of network banking Santander Group Fernando Lardies podczas spotkania.
Santander Group prognozuje, że wzrost PKB Meksyku wyniesie w tym roku 1,7%, a w kolejnym przyspieszy do 2,2%. Inflacja sięgnie - według ekonomistów banku - 5,2% w br. i spowolni do 3,8% w 2018 r. W 2016 roku PKB Meksyku wyniósł 1 045 mld USD, zaś PKB per capita sięgnęło 18 900 USD. Wartość inwestycji zagranicznych Meksyku wyniosła 27 mld USD w 2016 r.
(ISBnews)