Trwa ładowanie...
d2p2p7q

Ceny zdrowej żywności stoją w miejscu. Wkrótce ma być taniej

Analiza ponad 5 tys. cen art. bio-eko, vege i vegan, wykonana przez Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH, wykazała, że od stycznia do października wzrosły one tylko o 0,8 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Największe podwyżki były w sieciach typu convenience i cash & carry. Z kolei obniżki odnotowały hurtownie, hipermarkety oraz dyskonty. Produkty bio-eko średnio potaniały o 0,4 proc., a vege i vegan poszły w górę – odpowiednio o 6,6 proc. i 2,4 proc.
Share
Hipermarkety i dyskonty chcą bardziej przyciągać klientów zainteresowanych zdrowym odżywianiem. Widzą w tym dłuższy trend rynkowy i dlatego chcą oferować konkurencyjne ceny.
Hipermarkety i dyskonty chcą bardziej przyciągać klientów zainteresowanych zdrowym odżywianiem. Widzą w tym dłuższy trend rynkowy i dlatego chcą oferować konkurencyjne ceny.Źródło: mondaynews
d2p2p7q

Ceny produktów z kategorii BIO-EKO, V EGE i VEGAN poszły w górę o 0,8 proc. Najbardziej podskoczyły w sieciach typu convenience – o 29,2 proc., a także w cash & carry – o 25,9 proc. Z kolei największy spadek był w hurtowniach – o 28,7 proc., jak również w hipermarketach – o 13,5 proc. W dyskontach wyniósł on 10,4 proc. Arkadiusz Paprzycki z aplikacji Zdrowe Zakupy zauważa, że hipermarkety i dyskonty chcą bardziej przyciągać klientów zainteresowanych zdrowym odżywianiem. Widzą w tym dłuższy trend rynkowy i dlatego chcą oferować konkurencyjne ceny.

– Ogólna podwyżka jest nieduża, gdyż produkty te są i tak o kilkadziesiąt procent droższe od art. konwencjonalnych, czyli nieposiadających specjalnych certyfikatów. Ceny w hurtowniach wyraźnie spadły, ponieważ podaż jest coraz większa. Za to w sieciach convenience mocno wzrosły, gdyż tego typu sklepy mają duże powodzenie w dobie pandemii i zwyczajnie korzystają z tej okazji – mówi Sławomir Chłoń, prezes zarządu Organic Farma Zdrowia.

Patrząc na poszczególne kategorie, widzimy, że produkty BIO-EKO poszły w dół o 0,4 proc. (najbardziej w hurtowniach – o 31,8 proc.). VEGE podrożały o 6,6 proc. (najwidoczniej w convenience – o 65,6 proc.), a VEGAN – o 2,4 proc. (najwięcej w hurtowniach – o 51,3 proc.).

d2p2p7q

Waloryzacja 500 plus? "Na dziś takich planów nie ma"

– Sieci zareagowały na zwiększony popyt na produkty VEGE i VEGAN. Dlatego lekko podniosły ceny. Na widoczny wzrost pozwoliły sobie sklepy convenience. Zapewne zauważyły, że konsumenci najczęściej przychodzą do nich po tego typu artykuły, bo mają tam najbliżej i w małych placówkach czują się bezpiecznie w czasie pandemii – komentuje Arkadiusz Paprzycki.

W ogólnym rozrachunku ceny jednak utrzymały się na stabilnym poziomie. Katarzyna Grochowska z Hiper-Com Poland, przewiduje, że zdrowa żywność zacznie stopniowo tanieć. Wynikać to będzie ze wzrostu konkurencji i coraz łatwiejszego dostępu do takiego asortymentu. Producenci będą wręcz zabiegać o konsumentów. Oczywiście art. certyfikowane będą generalnie droższe niż ich odpowiedniki, bo są produkowane i dystrybuowane według ściśle określonych zasad. Jednak całkowicie przestaną być już kojarzone z dobrami luksusowymi, na które stać tylko nielicznych.

d2p2p7q

– Rynek produktów BIO-EKO w Polsce rośnie. W czasie pandemii Polacy chętniej kupują takie artykuły dla wzmocnienia odporności. Są bowiem naukowe dowody na to, że ich konsumpcja poprawia parametry zdrowia. Ceny będą stopniowo spadały w związku z rosnącą rzeszą konsumentów, tak jak to się dzieje w Niemczech. Ale obniżki mogą być widoczne dopiero po I kwartale 2021 roku w związku z niepewną sytuacją gospodarczą – prognozuje prof. Ewa Rembiałkowska z SGGW w Warszawie.

Jak podsumowuje ekspert ze Zdrowych Zakupów, popularność ww. produktów nadal będzie rosła, a to powinno sukcesywnie doprowadzać do obniżek. Jednak należy też mieć na uwadze możliwą w przyszłym roku inflację i podyktowane nią ogólne podwyżki. Sieci oczywiście będą uważnie obserwować rynek i na bieżąco oraz bardzo ostrożnie korygować swoje strategie.

Analizę wykonali eksperci z agencji Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH. Porównano ceny blisko 50 najczęściej promowanych produktów BIO-EKO, VEGE i VEGAN od stycznia do października br. oraz z analogicznego okresu w ub.r. W sumie sprawdzono ponad 5,4 tys. cen z gazetek handlowych wszystkich na rynku dyskontów, hipermarketów, supermarketów, sieci convenience, cash & carry i hurtowni.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d2p2p7q

Podziel się opinią

Share
d2p2p7q
d2p2p7q