Ceny zdrowej żywności stoją w miejscu. Wkrótce ma być taniej

Analiza ponad 5 tys. cen art. bio-eko, vege i vegan, wykonana przez Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH, wykazała, że od stycznia do października wzrosły one tylko o 0,8 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Największe podwyżki były w sieciach typu convenience i cash & carry. Z kolei obniżki odnotowały hurtownie, hipermarkety oraz dyskonty. Produkty bio-eko średnio potaniały o 0,4 proc., a vege i vegan poszły w górę – odpowiednio o 6,6 proc. i 2,4 proc.

bioHipermarkety i dyskonty chcą bardziej przyciągać klientów zainteresowanych zdrowym odżywianiem. Widzą w tym dłuższy trend rynkowy i dlatego chcą oferować konkurencyjne ceny.
Źródło zdjęć: © mondaynews
oprac.  MondayNews

Ceny produktów z kategorii BIO-EKO, V EGE i VEGAN poszły w górę o 0,8 proc. Najbardziej podskoczyły w sieciach typu convenience – o 29,2 proc., a także w cash & carry – o 25,9 proc. Z kolei największy spadek był w hurtowniach – o 28,7 proc., jak również w hipermarketach – o 13,5 proc. W dyskontach wyniósł on 10,4 proc. Arkadiusz Paprzycki z aplikacji Zdrowe Zakupy zauważa, że hipermarkety i dyskonty chcą bardziej przyciągać klientów zainteresowanych zdrowym odżywianiem. Widzą w tym dłuższy trend rynkowy i dlatego chcą oferować konkurencyjne ceny.

– Ogólna podwyżka jest nieduża, gdyż produkty te są i tak o kilkadziesiąt procent droższe od art. konwencjonalnych, czyli nieposiadających specjalnych certyfikatów. Ceny w hurtowniach wyraźnie spadły, ponieważ podaż jest coraz większa. Za to w sieciach convenience mocno wzrosły, gdyż tego typu sklepy mają duże powodzenie w dobie pandemii i zwyczajnie korzystają z tej okazji – mówi Sławomir Chłoń, prezes zarządu Organic Farma Zdrowia.

Patrząc na poszczególne kategorie, widzimy, że produkty BIO-EKO poszły w dół o 0,4 proc. (najbardziej w hurtowniach – o 31,8 proc.). VEGE podrożały o 6,6 proc. (najwidoczniej w convenience – o 65,6 proc.), a VEGAN – o 2,4 proc. (najwięcej w hurtowniach – o 51,3 proc.).

Waloryzacja 500 plus? "Na dziś takich planów nie ma"

– Sieci zareagowały na zwiększony popyt na produkty VEGE i VEGAN. Dlatego lekko podniosły ceny. Na widoczny wzrost pozwoliły sobie sklepy convenience. Zapewne zauważyły, że konsumenci najczęściej przychodzą do nich po tego typu artykuły, bo mają tam najbliżej i w małych placówkach czują się bezpiecznie w czasie pandemii – komentuje Arkadiusz Paprzycki.

W ogólnym rozrachunku ceny jednak utrzymały się na stabilnym poziomie. Katarzyna Grochowska z Hiper-Com Poland, przewiduje, że zdrowa żywność zacznie stopniowo tanieć. Wynikać to będzie ze wzrostu konkurencji i coraz łatwiejszego dostępu do takiego asortymentu. Producenci będą wręcz zabiegać o konsumentów. Oczywiście art. certyfikowane będą generalnie droższe niż ich odpowiedniki, bo są produkowane i dystrybuowane według ściśle określonych zasad. Jednak całkowicie przestaną być już kojarzone z dobrami luksusowymi, na które stać tylko nielicznych.

– Rynek produktów BIO-EKO w Polsce rośnie. W czasie pandemii Polacy chętniej kupują takie artykuły dla wzmocnienia odporności. Są bowiem naukowe dowody na to, że ich konsumpcja poprawia parametry zdrowia. Ceny będą stopniowo spadały w związku z rosnącą rzeszą konsumentów, tak jak to się dzieje w Niemczech. Ale obniżki mogą być widoczne dopiero po I kwartale 2021 roku w związku z niepewną sytuacją gospodarczą – prognozuje prof. Ewa Rembiałkowska z SGGW w Warszawie.

Jak podsumowuje ekspert ze Zdrowych Zakupów, popularność ww. produktów nadal będzie rosła, a to powinno sukcesywnie doprowadzać do obniżek. Jednak należy też mieć na uwadze możliwą w przyszłym roku inflację i podyktowane nią ogólne podwyżki. Sieci oczywiście będą uważnie obserwować rynek i na bieżąco oraz bardzo ostrożnie korygować swoje strategie.

Analizę wykonali eksperci z agencji Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH. Porównano ceny blisko 50 najczęściej promowanych produktów BIO-EKO, VEGE i VEGAN od stycznia do października br. oraz z analogicznego okresu w ub.r. W sumie sprawdzono ponad 5,4 tys. cen z gazetek handlowych wszystkich na rynku dyskontów, hipermarketów, supermarketów, sieci convenience, cash & carry i hurtowni.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
30 zł kaucji za kubek. Za kilka dni rusza świąteczny jarmark
30 zł kaucji za kubek. Za kilka dni rusza świąteczny jarmark
Potężne premie świąteczne. Tyle dostaną kasjerzy w Niemczech
Potężne premie świąteczne. Tyle dostaną kasjerzy w Niemczech
Nowy program polskiej gminy. Pozwoli zmniejszyć rachunki za wodę
Nowy program polskiej gminy. Pozwoli zmniejszyć rachunki za wodę
Górale mieli pokazać turystom zdjęcia swoich pensjonatów. Odmówili
Górale mieli pokazać turystom zdjęcia swoich pensjonatów. Odmówili
Nowy dyskont się rozkręca. Sięgnie po klientów Dino i Biedronki?
Nowy dyskont się rozkręca. Sięgnie po klientów Dino i Biedronki?
Alkohol 0 proc. jak wegańskie mięso. Unia Europejska mówi stop
Alkohol 0 proc. jak wegańskie mięso. Unia Europejska mówi stop
Zmieniałeś instalację? Musisz wysłać pismo. Inaczej grzywna do 5 tys.
Zmieniałeś instalację? Musisz wysłać pismo. Inaczej grzywna do 5 tys.
Dwa dodatkowe dni wolne w 2026 r. Pracodawcy nie mogą odmówić
Dwa dodatkowe dni wolne w 2026 r. Pracodawcy nie mogą odmówić
Nowy aquapark w Polsce. Będzie ogromny. Poznaliśmy lokalizację
Nowy aquapark w Polsce. Będzie ogromny. Poznaliśmy lokalizację
Zbadali proszki do prania. Zwycięska marka jest w dyskoncie w Polsce
Zbadali proszki do prania. Zwycięska marka jest w dyskoncie w Polsce
Można stracić tak setki złotych. Oto nowy trik "kurierów"
Można stracić tak setki złotych. Oto nowy trik "kurierów"
Zamykają fabrykę w Niemczech. Produkcja trafi m.in. do Polski
Zamykają fabrykę w Niemczech. Produkcja trafi m.in. do Polski