Polacy polują na okazje. Połowa sprzedaży odbywa się w ramach promocji
Promocje odpowiadają niemal za połowę sprzedaży w polskich sklepach. Polacy szukają informacji o obniżkach i na tej podstawie planują zakupy. Np. gazetki promocyjne są "drogowskazem" dla 63 proc. badanych.
27.10.2020 | aktual.: 01.03.2022 14:22
– Zdecydowanie natężenie działań promocyjnych w pandemii, podejmowanych przez polskie firmy, będzie rosło. Podobne zjawisko było widoczne również w momencie wprowadzenia praktycznie całkowitego zakazu handlu w niedzielę, które wywołało lawinę ofert specjalnych, jak również podczas pierwszej fali epidemii koronawirusa. Wszelkie bonusy, rabaty i oferty są najszybszą metodą stymulacji sprzedaży, o czym handlowcy doskonale wiedzą – mówi cytowana przez "Rzeczpospolitą" Dagmara Plata-Alf, ekspertka od marketingu internetowego z Akademii Leona Koźmińskiego.
Pokazują to także dane. 30 największych firm handlowych w Polsce wydaje na organizację promocji nawet do 30 proc. przychodów ze sprzedaży. Tak wynika z badania SAS i Movens Capital. "Rz" wskazuje, że to konieczność skoro Polacy szukają informacji o zniżkach. z badania dla Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego wynika, że dla 63 proc. Polaków sklepowe gazetki z promocjami to ważny element planowania zakupów. Niemal co drugi badany wchodzi co najmniej raz w tygodniu na internetowe strony sklepów, by poznać oferty promocyjne.
Według ARC Rynek i Opinia aktywnymi łowcami promocji jest 30 proc. badanych i jest to 7 pkt proc. więcej niż rok temu. Przybywa ich najliczniej w grupie 25–34 lata, a ubywa w wieku powyżej 45 lat. – Średni wzrost liczby dodań produktu w obniżonej cenie wynosi 600 proc. w porównaniu z artykułami nieobjętymi obniżką – wylicza Emil Krzemiński, menadżer w Listonic, aplikacji do tworzenia list zakupowych.
– Konsumenci zaczęli zwracać większą uwagę na wysokość kwot na paragonach, tak więc ich wrażliwość na ceny jest dużo wyższa niż jeszcze rok temu. Wprowadzanie atrakcyjnych promocji jest jednym ze skuteczniejszych sposobów na ożywienie konsumpcji, zwłaszcza w czasach takich jak obecne – komentuje Krzysztof Szczerbacz, kierownik zespołu badawczego w ARC Rynek i Opinia. Potwierdzają to obserwacje także innych firm.
Według "Rz" już przez pandemią co trzeci sprzedawany produkt w kategorii FMCG był objęty promocją. "Zmuszona" do obniżek jest branża odzieżowa, która boi się, że zostanie z magazynami pełnymi ubrań. W czwartym kwartale można spodziewać się także większych obniżek elektroniki. Okres przedświąteczny i coraz bardziej popularny w Polsce Black Friday temu sprzyja. "Rz" przypomina, że 11 listopada organizowany jest też chiński Dzień Singla, który rok temu przyciągnął miliony Polaków, a ich zakupy na AliExpress spowodowały, że nasz rynek stał się jednym z głównych dla firmy w Europie.