Trwa ładowanie...
d2gkduw
espi
26-06-2012 10:06

CEZ, a.s. - Dochodzenie Komisji Europejskiej z ČEZ zostanie zakończone porozumieniem (30/2012)

CEZ, a.s. - Dochodzenie Komisji Europejskiej z ČEZ zostanie zakończone porozumieniem (30/2012)

d2gkduw
d2gkduw

| | KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO | | | | | | | | | | |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| | | | | Raport bieżący nr | 30 | / | 2012 | | | | |
| | Data sporządzenia: | 2012-06-26 | | | | | | | | | |
| | Skrócona nazwa emitenta | | | | | | | | | | |
| | CEZ, a.s. | | | | | | | | | | |
| | Temat | | | | | | | | | | |
| | Dochodzenie Komisji Europejskiej z ČEZ zostanie zakończone porozumieniem | | | | | | | | | | |
| | Podstawa prawna | | | | | | | | | | |
| | Art. 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy o ofercie - informacje bieżące i okresowe | | | | | | | | | | |
| | Treść raportu: | | | | | | | | | | |
| | Spółka energetyczna ČEZ podjęła decyzję o szybkim ukończeniu dochodzenia prowadzonego przez Komisję Europejską od 2009 roku na drodze porozumienia (po angielsku settlement). W ramach porozumienia ČEZ zobowiązał się sprzedać jedną ze swoich elektrowni węglowych. Spółka może sama wybrać, czy sprzeda elektrownię Počerady, Chvaletice, Tisová wraz z elektrownią Mělník 3 lub Dětmarovice. Z wyjątkiem elektrowni Počerady (1000 MW) chodzi o elektrownie węglowe o zainstalowanej mocy w przybliżeniu 800 MW. Sprzedaż elektrowni jest zgodna ze strategią spółki ČEZ zakładającą w przyszłości eksploatację tylko ograniczonej liczby zmodernizowanych elektrowni węglowych. Ukończenie postępowania na drodze porozumienia jest standardową praktyką w europejskim prawie o konkurencji. Komisja w takim przypadku zaakceptuje zobowiązania zaproponowane przez podmiot będący przedmiotem dochodzenia i ukończy całe postępowanie bez dalszego dochodzenia i ustalania, czy spółka rzeczywiście popełniła coś sprzecznego z prawem. Porozumienie
z punktu widzenia Komisji prowadzi do dostatecznego przywrócenia konkurencji na rynku tak, że nie trzeba dalej kontynuować dochodzenia. Wszystkie postępowania w zakresie prawa o konkurencji, wszczęte przez Komisję w ciągu ostatnich 10 lat, które dotyczyły spółek energetycznych (np. RWE, E.ON, Gaz de France lub ENI), wcześniej czy później zostały ukończone w taki sam sposób. Porozumienie nie oznacza, że spółki naruszyły prawo o konkurencji. Spółki zazwyczaj wybierają to rozwiązanie, jeżeli zobowiązania, które Komisja akceptuje jako dostateczne, nie są sprzeczne z długoterminową strategią firmy, nie prowadzą do naruszenia jej interesów ekonomicznych i przy tym zapobiegną dalszemu kosztownemu procesowi, który mógłby się ciągnąć jeszcze latami. To porozumienie definitywnie kończy dochodzenie Komisji Europejskiej, które zaczęło się rewizją w biurach spółki ČEZ w 2009 roku i trwało dalej i skutkowało uwolnieniem od większości podejrzeń w 2011 r. Rozwój dochodzenia Komisja dokonała w spółce ČEZ, a.s. i jej spółce
córce Severočeské doly, a.s., w listopadzie 2009 roku niezapowiedzianą kontrolę. W ówczesnej opinii Komisja podała, że domniemane niezgodne z prawem o konkurencji postępowanie mogło mieć za cel wykluczenie istniejących lub potencjalnych konkurentów z rynku hurtowego energii elektrycznej i podniesienie cen na rynku hurtowym energii elektrycznej w RC. ČEZ obalił wszystkie zasadnicze zarzuty ze strony Komisji przedkładając szereg dowodów. Komisja następnie postanowiła dalej prowadzić dochodzenie w ramach postępowania, które wszczęła w lipcu 2011 roku, tylko w zakresie podejrzenia o rzekome zablokowanie mocy przesyłowej węzła Výškov projektem budowy elektrowni parogazowej Počerady, z powodu której podobno nie miał nie otrzymać potrzebnej mocy przesyłowej projekt budowy elektrowni węglowej spółki Mostecká uhelná. Podejrzenie jest z punktu widzenia ČEZ nieuzasadnione, ponieważ rezerwując moce przesyłowe postępował zawsze zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa a rzeczony projekt został regularnie zatwierdzony
jako ekonomicznie korzystny i ważny strategicznie, a dziś elektrownia jest już prawie przed dokończeniem. Warunki porozumienia i dalsze postępowanie spółki ČEZ Warunki porozumienia zadowalają obie strony. Sprzedaż niektórych elektrowni jest zgodna ze strategią ČEZ zakładającą eksploatację w przyszłości tylko zmodernizowanych elektrowni węglowych i jednocześnie, z punktu widzenia Komisji Europejskiej, jest to pożądane zwiększenie konkurencji na rynku. ČEZ może spełnić warunki porozumienia na przykład tak, że dokończy już realizowany projekt sprzedaży elektrowni Počerady lub Chvaletice, gdzie obecnie przebiega przedinwestycyjna weryfikacja potencjalnych inwestorów. Podobny proces analizy ofert potencjalnych inwestorów zostanie wszczęty w przypadku pozostałych elektrowni ? Tisová i Mělník 3 lub Dětmarovice. ČEZ będzie zgodnie z porozumieniem zobowiązany do sprzedaży tylko jednej z wymienionych elektrowni. Jednak nie wyklucza to, że z powodów handlowych i strategicznych ostatecznie przyjmie oferty sprzedaży
kilku elektrowni, jeżeli będą interesujące. ČEZ oczekuje, że sprzedaż przyniesie mu większe korzyści, niż gdyby daną elektrownię eksploatował dalej w swoim portfoliu. Jednocześnie będzie możliwe skierowanie uwolnionych zasobów kapitałowych do nowych priorytetów strategicznych ČEZ takich, jak rozwój energetyki jądrowej i odnawialnych źródeł energii. We wcześniej przyjętej strategii rozwoju swojego portfolia źródeł energii ČEZ postanowił zasadniczo inwestować w RC tylko w modernizacje elektrowni na węgiel brunatny z kopalni odkrywkowych, dla których ČEZ ma zapewniony węgiel z własnych źródeł, zatem bez ryzyka sporów komercyjnych o dostawy węgla. Chodzi o elektrownie Ledvice, Tušimice i Prunéřov, w które ČEZ inwestuje tak, aby spełniały wszelkie normy ekologiczne (aby zasadniczo wzrosła ich sprawność i obniżyły emisje CO2 w porównaniu z obecnym stanem) i aby były zdolne do eksploatacji przez następne dziesięciolecia. Pozostałe elektrownie węglowe ČEZ eksploatuje zgodnie ze wszystkimi normami legislatywnymi, ale
nie planuje inwestować w nie porównywalnie dużych środków, które przyniosłyby zasadnicze zmiany ich parametrów technologicznych lub żywotności. Te elektrownie ČEZ planował stopniowo tłumić w zależności od dostępności węgla, wielkości inwestycji niezbędnych dla spełnienia ograniczeń emisyjnych w przyszłości, aktualnej sytuacji na rynku i alternatywnych możliwości zapewnienia dostaw ciepła tam, gdzie elektrownie ČEZ są połączone z systemami centralnego zaopatrzenia w ciepło. Elektrownie w tej grupie mają w portfoliu ČEZ z wymienionych powodów ograniczoną wartość strategiczną. Dla pozostałych graczy na rynku te elektrownie mogą jednak mieć dużo większe znaczenie ? chodzi bowiem o dobrze utrzymywane obiekty, które są w większości zdolne do eksploatacji następnych 10-15 lat i znajdują się w atrakcyjnej lokalizacji ze wszelką infrastrukturą potrzebną do eksploatacji elektrowni na węgiel, ewentualnie inne paliwo (gaz, biomasa). Chodzi zatem o aktywa, które umożliwią graczom na rynku natychmiastowe (tzn., bez
czasochłonnego procesu planowania, zatwierdzania i budowy, niezbędnego dla nowego źródła energii) zdobycie pozycji w produkcji energii elektrycznej i jednocześnie zapewniają różne możliwości rozwoju danych lokalizacji w przyszłości. | | | | | | | | | | |
| | Załączniki | | | | | | | | | | |
| | Plik | Opis | | | | | | | | | |
| | CEZ-030-2012PLPz5aVD2wAW5lXw95.pdf | | | | | | | | | | |
| | CEZ-030-2012EN5q52WPRlYArYewqO.pdf | | | | | | | | | | |

RAPORT BIEŻĄCY
MESSAGE (ENGLISH VERSION)
INFORMACJE O PODMIOCIE
PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ

| | MESSAGE (ENGLISH VERSION) | |
| --- | --- | --- |
| | European Commission’s Investigation With ČEZ To End in Settlement ČEZ, the leading energy corporation in the Czech Republic, decided to put a quick end to the investigation conducted by the European Commission since 2009 by means of settlement. As part of the settlement, ČEZ undertook to sell one of its coal power stations. The corporation may at its discretion choose which of the following power stations to sell: Počerady, Chvaletice, Tisovou together with Mělník 3, or Dětmarovice. Except for the Počerady (1000 MW) power plant, these are coal sources with an installed capacity of some 800 MW. Divesting a power station is consistent with ČEZ’ strategy to operate just a limited number of upgraded coal power stations in the future. Putting an end to an investigation by means of settlement is a common practice in European competition law. In such a case, the Commission accepts the commitments offered by the investigated entity and terminates the entire proceeding without further examining and determining
whether the company actually has engaged in any illegal conduct. From the Commission’s viewpoint, the settlement will sufficiently increase competition in the market, thus rendering any further investigation unnecessary. All proceedings concerning competition law that the Commission initiated over the past 10 years and that pertained to energy corporations (such as RWE, E.ON, Gaz de France or ENI), were sooner or later terminated in this manner. A settlement does not mean that the companies did violate the competition law. Corporations usually opt for this solution if their commitments, accepted by the Commission as sufficient, are consistent with the company’s long-term strategy and do not harm their commercial interests, while putting an end to a long costly proceeding that might still continue over several years. The settlement agreement means a definitive end of the European Commission’s investigation that started with a search in ČEZ’ offices in 2009, and continued with the corporation’s exoneration of
most suspicions in 2011. Investigation Developments In November 2009, the Commission conducted a surprise inspection in the offices of ČEZ, a.s. and its subsidiary company of Severočeské doly, a.s. In their statement at that time, the Commission stated that the suspected monopolistic conduct might aim at excluding existing or potential competitors from the wholesale power market and increase the prices in the wholesale power market in the Czech Republic. By presenting numerous evidence, ČEZ rebutted all major accusations voiced by the Commission. Afterwards, in a proceeding initiated in July 2011, the Commission decided to investigate just a suspected blocking of the transmission capacity at the Výškov node by the planned construction of the Počerady steam-gas power plant, which was allegedly the cause why Mostecká uhelná’s project for building a new coal power station was denied the necessary transmission capacity. From ČEZ’ viewpoint, the suspicions are ungrounded since, when reserving the transmission
capacities, the company always proceeded in accordance with the legislation in force, and the given project was duly approved as commercially viable and strategically important; today, the power station is about to be completed. Settlement Terms and Further Steps by ČEZ The settlement terms are satisfactory for both parties. The sale of some power stations is consistent with ČEZ’ strategy to operate just upgraded power stations in the future. At the same time, for the European Commission it represents a desirable contribution to a greater competition in the market. ČEZ may fulfill the settlement terms and conditions by, for example, completing the already launched project of selling the Počerady or the Chvaletice power station. This project is currently in the phase of pre-close due diligence conducted by potential investors. A similar process of examining bids submitted by potential investors is going to be started for other power plants too – either for Tisová and Mělník 3, or for Dětmarovice. Under the
settlement agreement, ČEZ will be bound to sell one of the aforementioned power stations. Nevertheless, this does not prevent the company from accepting more bids and selling multiple power plants if the bids are found to be commercially interesting. ČEZ expects that the sale will generate a better return on capital than operating the power station further as part of its energy source portfolio. At the same time, the freed capital funds will be available for ČEZ new strategic priorities, such as developing nuclear energy and renewable sources. In its earlier adopted power generation source portfolio development strategy, ČEZ decided to invest heavily in the Czech Republic only in reconstructing and upgrading power stations located in coal mining areas, to which ČEZ can supply coal from its own mines, without being exposed to potential commercial disputes concerning coal supplies. This applies to the power stations in Ledvice, Tušimic, and Prunéřov. ČEZ has invested in these power stations to make them
compliant with all relevant environmental standards (and to significantly improve their efficiency and reduce CO2 emissions compared to the existing levels) and to be able to operate them for some more decades. ČEZ operates the remaining coal power stations in line with the applicable legislative requirements but does not intend to invest comparable amounts in them to change their technology parameters or service life significantly. ČEZ has planned to shut down these plants gradually depending on coal availability, the capital expenses required to meet future emission limits, current market situation, and alternative options for procuring heat supply in places where ČEZ’ power stations are connected to the central heat supply system. For these reasons, power stations of this kind have a limited strategic value in ČEZ’ portfolio. Nevertheless, for other market players these power plants may be of much greater importance as they represent duly maintained facilities that can usually be operated for another
10-15 years, situated in attractive locations with all the infrastructure required to operate a coal power station or, perhaps, use a different fuel (gas, biomass). As such, these power stations are assets that will allow market players to gain instantly (i.e., without going through the lengthy process of planning, seeking approvals, and building a new power plant) a position in the power generation market, while at the same time offering various possibilities how to develop the given sites in the future. | |

RAPORT BIEŻĄCY
MESSAGE (ENGLISH VERSION)
INFORMACJE O PODMIOCIE
PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ

d2gkduw

| | | (pełna nazwa emitenta) | | | | | |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| | | (skrócona nazwa emitenta) | | (sektor wg. klasyfikacji GPW w W-wie) | | | |
| | | (kod pocztowy)
| | (miejscowość) | | | |
| | | (ulica) | | (numer) | | | |
| | | (telefon) | | | (fax) | | |
| | | (e-mail) | | | (www) | | |
| | | (NIP) | | | (REGON) | | |

RAPORT BIEŻĄCY
MESSAGE (ENGLISH VERSION)
INFORMACJE O PODMIOCIE
PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ

PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ
Data Imię i Nazwisko Stanowisko/Funkcja Podpis

RAPORT BIEŻĄCY
MESSAGE (ENGLISH VERSION)
INFORMACJE O PODMIOCIE
PODPISY OSÓB REPREZENTUJĄCYCH SPÓŁKĘ

d2gkduw
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2gkduw