Trwa ładowanie...
28-04-2009 14:32

Chcesz wziąć kredyt, a ubezpieczenie wziąć musisz?

Od 1 listopada klient korzystający z usług bankowych powiązanych z umowami ubezpieczeniowymi będzie mieć łatwiejszy dostęp do informacji na ich temat - zakłada "Rekomendacja Dobrych Praktyk", przedstawiona przez Związek Banków Polskich i Polską Izbę Ubezpieczeń.

Chcesz wziąć kredyt, a ubezpieczenie wziąć musisz?Źródło: Jupiterimages
d3zyi1f
d3zyi1f

Rekomendacja ma na celu określenie przejrzystych zasad relacji bank - klient. Dotyczy ona działalności banków w zakresie produktów ubezpieczeniowych, które są powiązane z produktami bankowymi. Chodzi więc np. o ubezpieczenie od utraty pracy przy umowach o kredyty hipoteczne czy ubezpieczenie przed kradzieżą karty kredytowej.

_ W rekomendacjach określiliśmy podstawowe standardy obsługi klienta korzystającego z tych usług _ - powiedział Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes ZBP. Banki mają więc dbać, aby warunki objęcia ochroną określone w umowach z ubezpieczycielami były korzystne i jak najbardziej zrozumiałe dla klientów. - Świadczy o tym na przykład zapis, że postanowienia sformułowane niejednoznacznie interpretuje się na korzyść klientów - podkreślają przedstawiciele ZBP i PIU. Jak dodają, ich intencją było stworzenie tekstu, który byłby przejrzysty i czytelny dla konsumentów, aby ci mogli samodzielnie zapoznać się ze swoimi prawami w relacjach z bankami świadczącymi usługi z obszaru bancassurance.

Personel banku - zgodnie z rekomendacją - będzie musiał podawać szczegółowe dane o kosztach związanych z ubezpieczeniem, a także informować, czy jest ono w ogóle konieczne do uzyskania produktu bankowego. _ Nie chodzi o sprzedawanie "pustych" ubezpieczeń _ - zapewnia Pietraszkiewicz.
Co więcej, klient będzie mógł odmówić ochrony ubezpieczeniowej przed upływem okresu ubezpieczeniowego i zażądać zwrotu części kosztów. Wówczas jednak bank może chcieć od klienta ustanowienia innego zabezpieczenia; w grę może wchodzić też zmiana kosztów produktu bankowego, warunków umowy, a w skrajnym przypadku wypowiedzenie umowy.

d3zyi1f

Rekomendacja wejdzie w życie 1 listopada. Co jednak jeśli po tym terminie banki nie będą stosować jej zapisów, a my nie odczujemy zmian na lepsze? - Klienci będą mogli zwrócić się ze skargą do Arbitra Bankowego, który zajmie się sprawą - odpowiada ZBP.

Impulsem do stworzenia "Rekomendacji Dobrych Praktyk" był sporządzony w grudniu 2007 r. raport Rzecznika Ubezpieczonych, przedstawiający podstawowe problemy polskiego rynku bancassurance, na które skarżyli się klienci. Po jego analizie ZBP zaczął prace nad wypracowaniem standardów dobrych praktyk w tym obszarze, aby stworzyć wysoki poziom usług dla klientów. Pomagali w tym przedstawiciele Polskiej Izby Ubezpieczeń, przedstawiciele banków i firm ubezpieczających.

Masz pytanie do Krzysztofa Pietraszkiewicza, prezesa ZBP? Odwiedź jego bloga>>Masz pytanie do Krzysztofa Pietraszkiewicza, prezesa ZBP? Odwiedź jego bloga>>

Katarzyna Izdebska
Wirtualna Polska

d3zyi1f
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3zyi1f