Chcesz wziąć kredyt, a ubezpieczenie wziąć musisz?
Od 1 listopada klient korzystający z usług bankowych powiązanych z umowami ubezpieczeniowymi będzie mieć łatwiejszy dostęp do informacji na ich temat - zakłada "Rekomendacja Dobrych Praktyk", przedstawiona przez Związek Banków Polskich i Polską Izbę Ubezpieczeń.
28.04.2009 | aktual.: 12.10.2009 15:06
Rekomendacja ma na celu określenie przejrzystych zasad relacji bank - klient. Dotyczy ona działalności banków w zakresie produktów ubezpieczeniowych, które są powiązane z produktami bankowymi. Chodzi więc np. o ubezpieczenie od utraty pracy przy umowach o kredyty hipoteczne czy ubezpieczenie przed kradzieżą karty kredytowej.
_ W rekomendacjach określiliśmy podstawowe standardy obsługi klienta korzystającego z tych usług _ - powiedział Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes ZBP. Banki mają więc dbać, aby warunki objęcia ochroną określone w umowach z ubezpieczycielami były korzystne i jak najbardziej zrozumiałe dla klientów. - Świadczy o tym na przykład zapis, że postanowienia sformułowane niejednoznacznie interpretuje się na korzyść klientów - podkreślają przedstawiciele ZBP i PIU. Jak dodają, ich intencją było stworzenie tekstu, który byłby przejrzysty i czytelny dla konsumentów, aby ci mogli samodzielnie zapoznać się ze swoimi prawami w relacjach z bankami świadczącymi usługi z obszaru bancassurance.
Personel banku - zgodnie z rekomendacją - będzie musiał podawać szczegółowe dane o kosztach związanych z ubezpieczeniem, a także informować, czy jest ono w ogóle konieczne do uzyskania produktu bankowego. _ Nie chodzi o sprzedawanie "pustych" ubezpieczeń _ - zapewnia Pietraszkiewicz.
Co więcej, klient będzie mógł odmówić ochrony ubezpieczeniowej przed upływem okresu ubezpieczeniowego i zażądać zwrotu części kosztów. Wówczas jednak bank może chcieć od klienta ustanowienia innego zabezpieczenia; w grę może wchodzić też zmiana kosztów produktu bankowego, warunków umowy, a w skrajnym przypadku wypowiedzenie umowy.
Rekomendacja wejdzie w życie 1 listopada. Co jednak jeśli po tym terminie banki nie będą stosować jej zapisów, a my nie odczujemy zmian na lepsze? - Klienci będą mogli zwrócić się ze skargą do Arbitra Bankowego, który zajmie się sprawą - odpowiada ZBP.
Impulsem do stworzenia "Rekomendacji Dobrych Praktyk" był sporządzony w grudniu 2007 r. raport Rzecznika Ubezpieczonych, przedstawiający podstawowe problemy polskiego rynku bancassurance, na które skarżyli się klienci. Po jego analizie ZBP zaczął prace nad wypracowaniem standardów dobrych praktyk w tym obszarze, aby stworzyć wysoki poziom usług dla klientów. Pomagali w tym przedstawiciele Polskiej Izby Ubezpieczeń, przedstawiciele banków i firm ubezpieczających.
href="http://pietraszkiewicz.bloog.pl/">Masz pytanie do Krzysztofa Pietraszkiewicza, prezesa ZBP? Odwiedź jego bloga>>Masz pytanie do Krzysztofa Pietraszkiewicza, prezesa ZBP? Odwiedź jego bloga>>
Katarzyna Izdebska
Wirtualna Polska