Chińczycy polubili zakupy internetowe i gonią światowych liderów

Chiny są najszybciej rozwijającym się na świecie rynkiem handlu internetowego. W ostatnich dwóch latach e-sprzedaż rosła w Chinach w tempie 100 proc. rocznie. W tym roku wartość transakcji na tym rynku ma wynieść 107,5 mld dol., a liczba kupujących 220 mln.

Chińczycy polubili zakupy internetowe i gonią światowych liderów
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Chińczycy zajmują pierwsze miejsce na świecie pod względem liczby użytkowników portali handlowych. Według danych amerykańskiej firmy konsultingowej e-Marketer na drugim miejscu są Stany Zjednoczone (150 mln), a na trzecim Japonia (53 mln).

Według oficjalnych danych rocznika chińskiego Urzędu Statystycznego w 2011 r. wartość transakcji internetowych osiągnęła 55 mld 370 mln dol. i w porównaniu z rokiem poprzednim wzrosła o 103,7 proc. Szacunkowe badania największego międzynarodowego portalu handlowego Alibaba wskazują, że w br. wartość e-handlu wzrośnie o 94,1 proc., a więc Chiny wyprzedzą Japonię i zajmą trzecie miejsce w świecie pod względem wartości rynku e-commerce, za Unią Europejską (263 mld dol.) i USA (202 mld dol.).

Z badań Alibaby wynika również, że Chińczycy dużo częściej korzystają ze sklepów internetowych niż mieszkańcy innych krajów. W porównaniu z konsumentami Unii Europejskiej cztery razy częściej i pięciokrotnie częściej niż w USA. Analitycy przewidują, że w 2016 r. liczba stałych użytkowników e-sklepów (co najmniej dwa zakupy w roku) mających powyżej 14 lat osiągnie 423 mln.

W ostatnich dwóch latach nastąpiła też duża koncentracja portali handlowych. Według japońskiej firmy iResearch, specjalizującej się w badaniach rynku internetowego, na 300 działających portali tylko 78 odnotowało wzrost liczby użytkowników. Na czele znajduje się pięć gigantów handlu sieciowego, przez które przechodzi ponad połowa transakcji internetowych

Specyficzna jest również struktura sprzedaży chińskich portali handlowych. Największy udział w sprzedaży ma elektronika (około 70 proc. całości sprzedaży tej branży) i odzież. Charakterystyczna jest również duża oferta towarów luksusowych. Według analityków Alibaby duży popyt na te produkty należy tłumaczyć wielkim zaufaniem Chińczyków do wyrobów markowych.

Internetowy rynek chiński różni się również od jego odpowiedników na świecie pod względem formy organizacyjnej podmiotów sprzedających. Najczęściej są to małe firmy, specjalizujące się w e-handlu, nieposiadające stałego sklepu. To naturalna obrona kupców przed stale rosnącymi kosztami czynszu i siły roboczej, które, jak podają oficjalne statystyki, rosną w wielkich miastach w tempie około 10 proc. rocznie. Dlatego też w chińskiej sprzedaży sieciowej towary oferowane są często po cenach niższych nawet poniżej 50 proc. od tych w handlu detalicznym.

Nie wszystkie towary mogą być kupowane w ciemno. Na ciekawy pomysł wpadli organizatorzy jednego z największych portali Tmall.com. W Pekinie w maju 2011 r. otworzyli olbrzymi salon wystawowy o pow. 25 tys. m kw., podzielony na 270 małych stoisk, gdzie kupcy mogą wystawiać przedmioty znajdujące się w sprzedaży sieciowej, przy kupnie których klienci powinni osobiście obejrzeć towary (np. meble). Pomysł sprawdził się na tyle dobrze, że po roku przeniesiono wystawę w inne miejsce i zwiększono powierzchnię dwukrotnie.

- E-commerce będzie nie tylko uzupełnieniem tradycyjnej sprzedaży detalicznej, ale stanie się dominującą formą sprzedaży w Chinach - powiedział agencji chińskiej Xinhua prezes Alibaba Group Ma Yun.

Podobnego zdania jest Guo Tianyong z Centralnej Akademii Ekonomicznej w Pekinie, który stwierdził, że wzrost e-commerce doprowadzi do rewolucji w handlu detalicznym.

Popularność handlu sieciowego jest również źródłem wielu nadużyć ze strony anonimowych sprzedawców internetowych. Sytuację pogarsza jeszcze rosnąca lawinowo sprzedaż, która utrudnia kontrolę prawidłowości przeprowadzanych transakcji przez operatora.

Według oświadczenia przedstawiciela Sądu Rejonowego w Pekinie z 18 listopada br. tylko jednego dnia złożono 20 tys. skarg na największy chiński portal handlowy Taobao. Ponad 70 proc. dotyczyło nieprawidłowości wykonania transakcji. W mniejszym stopniu, ale dość często powtarzającym się problemem jest naruszenie własności intelektualnych, co najczęściej wiąże się ze sprzedażą podrobionych wyrobów markowych.

W wielu przypadkach dochodzenie praw konsumenckich jest niemożliwe lub nieopłacalne. Sprzedawcy rozsiani są na po całym kraju, często zmieniają nazwy swoich firm, nawzajem ostrzegają się przed kontrolą i dlatego często praktyki te pozostają bezkarne.

Chiński sprzedaż sieciowa rozwija się dynamicznie, ale to rynek hermetyczny. Monopol firm kontrolowanych przez aparat władzy na komunikatory internetowe, wyszukiwarki i portale społecznościowe powoduje praktyczną niedostępność dla podmiotów zagranicznych.

Z Pekinu Jacek Wan

Źródło artykułu:PAP
zakupy w internecieinternethandel

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.