CIR: nowy serwis premier.gov.pl - oświadczenie o dostępności (komunikat)

...

03.12.2012 | aktual.: 03.12.2012 16:08

03.12. Warszawa - CIR informuje:

O dostępności serwisu internetowego mówimy wtedy, gdy wszyscy użytkownicy mają pełny dostęp do jego treści, mogą te treści zrozumieć, a wygodna nawigacja umożliwia logiczną i intuicyjną interakcję z serwisem.

Dostępność jest ważna dla każdego internauty bez wyjątku, jednak ma ogromne znaczenie przede wszystkim dla osób z niepełnosprawnością, które są najczęściej narażone na utrudnienia w dostępie do informacji.

Dlatego podczas tworzenia serwisu www.premier.gov.pl szczególną uwagę zwróciliśmy właśnie na dostępność oraz jej dwa kluczowe aspekty:

  1. techniczny,
  1. informacyjny.

Informacja dla użytkowników niepełnosprawnych

  1. Użytkownicy korzystający wyłącznie z klawiatury mogą swobodnie poruszać się po serwisie za pomocą klawisza Tab.
  1. Nawigacja jest też przyjazna dla osób niewidomych dzięki wzorcowym tytułom podstron, porządkującej funkcji nagłówków oraz innym udogodnieniom wprowadzonym pod kątem czytników ekranów.
  1. W całym serwisie włączony jest tzw. fokus, czyli domyślne oznaczenie aktywnego linka czy pola formularza. Fokus przemieszcza się po wszystkich widocznych elementach aktywnych strony w logicznej kolejności. To pozwala na wygodną obsługę serwisu np. użytkownikom niepełnosprawnym ruchowo czy w znacznym stopniu niedowidzącym.
  1. Linki - także te prowadzące do serwisów zewnętrznych - zawsze otwierają się w tym samym oknie. Dzięki temu użytkownik ma pełną kontrolę nad swoją przeglądarką.
  1. Zadbaliśmy o odpowiedni kontrast tekstu do tła. Dzięki temu materiały osadzone na stronie są czytelne także dla osób słabiej widzących.
  1. Staramy się pisać zrozumiałe teksty oraz formatować je w sposób zgodny z zasadami dostępności.
  1. Staramy się na bieżąco zamieszczać teksty alternatywne do zdjęć oraz grafik publikowanych w serwisie, aby osoby niewidome wiedziały, co znajduje się na prezentowanych materiałach.
  1. Z myślą o osobach niesłyszących przygotowujemy sukcesywnie transkrypcje do udostępnianych filmów.

Podstawy prawne dostępności cyfrowej

Dążymy do tego, by serwis www.premier.gov.pl spełniał wymagania opisane w specyfikacji Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) w wersji 2.0 na poziomie AA. Właśnie to opracowanie, przygotowane przez organizację World Wide Web Consortium (W3C) uznaje się za najważniejszy dokument objaśniający zasady dostępności.

Wszystkie instytucje administracji publicznej muszą dostosować swoje serwisy do wymogów WCAG 2.0 na poziomie AA. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z 12 kwietnia 2012 ws. Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych.

Aspekt techniczny

Serwis www.premier.gov.pl w dużym stopniu spełnia wytyczne techniczne związane z dostępnością. Listę zadań wraz ze statusem ich realizacji prezentujemy poniżej. Często są to skomplikowane zagadnienia związane z programowaniem. Szczegółowe wyjaśnienia poszczególnych aspektów technicznych, prezentuje praktyczny podręcznik na temat dostępności serwisów internetowych, przygotowany przez Integrację.

- Język stron serwisu - prawidłowo określony w kodzie strony, zarówno dla wersji polskiej, jak i wersji angielskiej.

- Tytuły stron - prawidłowo wdrożone w całym serwisie; każda strona ma swój własny, unikalny tytuł, tworzony w oparciu o jeden, ustalony wzorzec.

- Nagłówki - prawidłowo wdrożone na stronie głównej oraz większości podstron. Pracujemy nad uporządkowaniem ostatnich niedociągnięć.

- Listy - prawidłowo użyte w całym serwisie.

- Formularze (konstrukcja) - prawidłowo zbudowana i opisana wyszukiwarka; kolejne formularze (np. dotyczące akredytacji online) będziemy budować zgodnie z zasadami dostępności.

- Formularze (informacja o błędach) - jeśli wyszukiwarka nie odnajdzie danego wyniku w serwisie, użytkownik zostanie o tym poinformowany. Zadbaliśmy także o stronę 404.

- Linki - prawidłowo wdrożone w całym serwisie; brak pustych linków, brak wymuszonego otwierania w nowych oknach, wprowadzone linki blokowe.

- Linki graficzne - prawidłowo wdrożone w całym serwisie dzięki zastosowaniu linków blokowych i ustawieniu pustych tekstów alternatywnych.

- Nawigacja - spójna i logiczna w całym serwisie.

- Ruch, animacje, banery - wytyczne spełnione; żaden element serwisu nie miga w tempie szybszym niż 3 razy na sekundę.

- Elementy flashowe - chcemy dopracować kwestię playera YouTube.

Optymalny wariant to zastąpienie playera flash playerem HTML, jednak potrzebujemy nieco więcej czasu na przygotowanie docelowego rozwiązania.

- Skip links - to rozwiązanie zostanie wdrożone w następnym etapie

- Fokus oraz tabindex - prawidłowo wdrożone; każdy element nawigacji ma wyraźne obramowanie na aktywnym elemencie strony, a nawigacja za pomocą klawisza Tab jest logiczna.

- Kontrast - wymaganie spełnione; w miarę możliwości staramy się także zapewnić alternatywę tekstową dla infografik.

- Rozdzielenie struktury i wyglądu - wymaganie spełnione; strony serwisu są dostępne i czytelne po wyłączeniu obsługi CSS.

- Zgodność ze standardami - usunęliśmy prawie wszystkie błędy składniowe HTML.

Aspekt informacyjny

Dostępność to proces, a kluczową w nim osobą jest redaktor. To on bowiem publikuje teksty, zdjęcia, filmy czy pliki i musi zadbać o to, by każdy mógł z tych treści skorzystać. Dlatego dostarczamy zespołowi odpowiedzialnemu za serwis www.premier.gov.pl odpowiednie narzędzia i planujemy szkolenia z zakresu dostępności. Chodzi w szczególności o następujące kwestie:

- Zrozumiałość - redaktorzy starają się wyjaśniać trudne słowa, rozwijać skróty oraz unikać niezrozumiałego słownictwa.

- Czytelność - redaktorzy starają się odpowiednio formatować teksty, w tym prawidłowo oznaczać cytaty i stosować wyróżnienia.

- Elementy graficzne - wszystkie zdjęcia i grafiki powinny mieć wypełniony tzw. atrybut alt. Zawarte w nim opisy są odczytywane przez czytniki ekranów, czyli urządzenia używane przez osoby niewidome i niedowidzące. Redaktorzy starają się na bieżąco uzupełniać alty w polskiej wersji językowej serwisu.

- Materiały filmowe - każdy film osadzony w serwisie powinien posiadać transkrypcję. Redaktorzy będą się starali regularnie publikować takie teksty w polskiej wersji językowej serwisu.

- Pliki PDF, DOC itp. - redaktorzy będą się starali ograniczyć do minimum korzystanie z takich plików i osadzać teksty bezpośrednio w serwisie. Odrębną kwestią jest poprawne formatowanie plików tak, by były one dostępne (np. powinny posiadać strukturę znaczników, czyli tagowanie).

Dobre praktyki

Warto dbać o dostępność serwisów internetowych, bo dzięki temu zmniejsza się wykluczenie cyfrowe dla wszystkich użytkowników, ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością.

Mamy nadzieję, że nasze doświadczenie oraz dobre praktyki, z których czerpiemy, przydadzą się także innym właścicielom i twórcom serwisów internetowych. Bo to się po prostu wszystkim opłaca.

Przydatne linki

  1. Web Content Accessibility Guidelines 2.0
  1. Serwis "Dostępne strony"
  1. Podręcznik na temat tworzenia dostępności serwisów internetowych (PDF, 4,1 MB)

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. 2012 nr 0 poz. 526).

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
rządinternetniepełnosprawni
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)