CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)
...
27.11.2012 15:04
27.11. Warszawa - CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła:
- projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o podatku od towarów i usług;
- projekt ustawy o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne;
- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw;
- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.
Podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Narodowy program przebudowy dróg lokalnych - Etap II Bezpieczeństwo-Dostępność-Rozwój".
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych.
Zaakceptowała wniosek o derogację dla Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 395 dyrektywy Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o podatku od towarów i usług, przedłożony przez ministra finansów.
Zmiany w projekcie nowelizacji ustawy o finansach publicznych dotyczą niestosowania w finansach publicznych (w wyjątkowych sytuacjach) ograniczeń wynikających z przekroczenia przez relację państwowego długu publicznego (PDP) do PKB progu 50 proc. oraz progu ostrożnościowego 55 proc., czyli tzw. procedur ostrożnościowo-sanacyjnych. Chodzi o ograniczenie wpływu wahań kursów walut obcych oraz prefinansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa w następnym roku budżetowym na ww. procedury.
Na wzrost długu, a tym samym na relację do PKB, istotny wpływ może mieć przyrost zadłużenia zagranicznego, powstającego w wyniku osłabienia złotego w stosunku do walut obcych, w jakich dług zagraniczny został zaciągnięty. Na koniec roku zobowiązania, zaliczane do długu publicznego w walutach obcych, są przeliczane na złote według średniego kursu tych walut ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym danego roku. Zgodnie z obowiązującym prawem możliwa jest więc sytuacja, że zmiany kursów walut podawane w ostatnim dniu roboczym roku mogą stać się przyczyną przekroczenia progów ostrożnościowych i wymagać zmian stawek podatku VAT.
Należy podkreślić, że zmiany poziomów kursów walut nie wynikają często z uwarunkowań zawiązanych bezpośrednio z polską gospodarką. Ponadto przeliczanie zadłużenia zagranicznego dla celów procedur ostrożnościowych według kursów z ostatniego dnia roku może zachęcać do ataków spekulacyjnych na polską walutę. W związku z tym zmiany zaproponowane w projekcie ustawy przyczynią się do ograniczenia ryzyka wpływu wahań kursów na relację długu.
Projekt nowelizacji ustawy przewiduje:
- państwowy dług publiczny będzie przeliczany na złote także z zastosowaniem średniej arytmetycznej ze średnich kursów walut obcych ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski z dni roboczych (od poniedziałku do piątku) z roku budżetowego, za który ogłaszana jest relacja;
- wyliczona w ten sposób kwota będzie pomniejszona o kwotę wszystkich wolnych środków finansowych, będących w dyspozycji ministra finansów na koniec roku budżetowego, służących finansowaniu potrzeb pożyczkowych budżetu państwa w kolejnym roku budżetowym;
- w przypadku, gdy powyższe przeliczenie wykaże, że wartość tak obliczonej relacji do PKB będzie mniejsza niż 50 lub 55 proc., wówczas ograniczenia w procedurze ostrożnościowej, przewidziane w ustawie o finansach publicznych oraz warunkowe podniesienie stawek podatku VAT, nie będą wprowadzane w życie.
Wprowadzenie tych zmian oznacza, że minister finansów będzie zobowiązany także do ogłaszania (w Dzienniku Urzędowym RP "Monitor Polski") na koniec roku budżetowego m.in.: kwoty wynikającej z przeliczenia PDP na złote z zastosowaniem średniej arytmetycznej ze średnich kursów walut obcych ogłaszanych przez NBP; kwoty wolnych środków finansowych na koniec roku budżetowego służących finansowaniu potrzeb pożyczkowych budżetu państwa w roku kolejnym roku oraz głównej kwoty służącej do obliczenia nowej relacji. Takie zmiany będą służyć jawności i przejrzystości finansów publicznych.
Przekroczenie przez relację PDP do PKB progu 50 lub 55 proc. wymaga wdrożenia procedur ostrożnościowych, wpływających bezpośrednio lub pośrednio na wszystkie jednostki sektora finansów publicznych. Dodatkowe obciążenia - w postaci wzrostu stawki podatku VAT - przewiduje ustawa o podatku od towarów i usług (chodzi o przekroczenie progu 55 proc. w relacji kwoty PDP do PKB za lata 2012 lub 2013).
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, przedłożony przez ministra finansów.
Projekt nowelizacji ustawy wprowadza rozwiązania umożliwiające Bankowi Gospodarstwa Krajowego udzielanie pomocy publicznej lub pomocy de minimis - w formie gwarancji i poręczeń w ramach rządowych programów społeczno-gospodarczych oraz programów samorządności lokalnej i rozwoju regionalnego. Jest to realizacja postulatu zgłoszonego przez premiera Donalda Tuska w tzw. II expose.
Przyjęte regulacje będą zwiększać dostęp do kapitału dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorców. Banki komercyjne, dzięki zabezpieczeniu spłaty udzielanych kredytów przez poręczenia i gwarancje BGK, mogą zwiększyć ofertę kredytową adresowaną do tych firm.
W projekcie nowelizacji znalazł się zapis upoważniający ministra finansów do wydania rozporządzenia, stanowiącego program pomocowy, w którym znajdą się szczegółowe warunki oraz tryb udzielania pomocy (publicznej lub de minimis) w formie poręczeń lub gwarancji BGK.
Przyjęto, że efektywnym warunkiem wdrożenia programu pomocowego na szeroką skalę jest udzielanie poręczeń i gwarancji w ramach linii portfelowych. Warunkiem korzystania przez banki z tego typu poręczeń jest maksymalne uproszczenie formalności i wyeliminowanie ryzyka operacyjnego kredytodawców.
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, minister finansów będzie przekazywał do BGK:
- środki na zwiększenie funduszu statutowego BGK, będą one zabezpieczać ryzyko ponoszone przez bank w związku z realizacją programów rządowych;
- środki na wypłaty z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji.
Warunki i terminy przekazywania środków finansowych na wymienione wyżej cele zostaną określone w umowie zawartej między ministrem finansów a Bankiem Gospodarstwa Krajowego.
Przewiduje się, że w pierwszym roku realizacji programu o poręczeniach i gwarancjach BGK banki będą mogły udzielić dodatkowych kredytów w wysokości ok. 8.333 mln zł.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra sprawiedliwości.
Celem proponowanych zmian jest przyspieszenie postępowań sądowych, a przede wszystkim postępowania rozpoznawczego i egzekucyjnego. Przewidywana jest także dalsza informatyzacja postępowania cywilnego (np. wprowadzenie tzw. elektronicznego biura podawczego) oraz uproszczenie niektórych czynności procesowych.
Najważniejsze zmiany:
- Dokument, forma dokumentowa, forma elektroniczna
Zaproponowano szerszą definicję dokumentu. Będzie nim informacja możliwa do odtworzenia. Podpis nie będzie koniecznym elementem dokumentu. Oznacza to, że treść dokumentu może być przedstawiona w dowolnej postaci (zapis graficzny, dźwięk, obraz), utrwalona na dowolnym nośniku (papier, plik elektroniczny) i przy pomocy dowolnych środków (pióro, komputer, telefon komórkowy).
Zaproponowano wprowadzenie formy dokumentowej, której podstawową cechą będzie niższy stopień sformalizowania, co oznacza, że pod takim dokumentem nie będzie konieczny podpis. Chodzi o dokumenty w postaci np. e-maila, sms-a, które są coraz częściej używane. Brak podpisu będzie odróżniał formę dokumentową od dokumentu elektronicznego, który wymaga bezpiecznego podpisu elektronicznego. Treść formy dokumentowej będzie mogła być dowodem, co usprawni dokonywanie czynności prawnych.
Zostanie jednoznacznie wskazane, że forma elektroniczna jest odrębną formą czynności prawnej, równoważną z formą pisemną. Nowe przepisy wyraźnie sankcjonują więc istnienie dokumentów urzędowych sporządzonych w postaci tradycyjnej lub elektronicznej.
- Informatyzacja procesu cywilnego
Zaproponowane przepisy stwarzają ramy prawne dla wprowadzanych w przyszłości zinformatyzowanych postępowań. Założono, że wyrok ma być utrwalany w systemie teleinformatycznym i opatrywany bezpiecznym podpisem elektronicznym.
Przewidziano wprowadzenie elektronicznego trybu wnoszenia pism procesowych nie tylko w sprawach wszczętych elektronicznie, ale także w tzw. tradycyjnych postępowaniach cywilnych. Pierwsze pismo wnoszone drogą elektroniczną będzie musiało zawierać dane pozwalające na identyfikację strony (numer PESEL lub NIP, KRS albo inny identyfikator) i musi być podpisane podpisem elektronicznym.
Zaproponowano rozszerzenie stosowania doręczeń elektronicznych. Wniesienie pisma drogą elektroniczną nie będzie eliminować możliwości składania dowodów w formie tradycyjnej np. papierowej. Doręczenia elektroniczne skrócą czas potrzebny na złożenie pisma procesowego do sądu oraz doręczenie pism adresatom. Organy procesowe będą też szybciej otrzymywać informację o dacie i sposobie doręczenia pisma lub przeszkodach, które uniemożliwiają doręczenie.
Wprowadzenie elektronicznego potwierdzenia odbioru ograniczy skalę problemów związanych z zaginięciem zwrotnych potwierdzeń odbioru. Zmniejszą się wydatki na tradycyjne przesyłanie korespondencji. Zaplanowano także regulacje dotyczące protokołu elektronicznego. Na podstawie obowiązujących przepisów, strony i uczestnicy postępowania sądowego mogą otrzymać jedynie zapis dźwięku z protokołu elektronicznego.
Po zmianach udostępniany będzie nie tylko dźwięk, ale również obraz i dźwięk - jeśli zostały sporządzone. Założono rozszerzenie treści tzw. protokołu skróconego. Będzie można w nim zamieszczać wyniki postępowania dowodowego oraz inne okoliczności istotne dla przebiegu posiedzenia.
Przewiduje się dopuszczenie sporządzania ugody sądowej w dokumencie stanowiącym załącznik do protokołu.
Przyspieszeniu postępowania ma służyć możliwość sporządzania elektronicznego uzasadnienia wyroku - będzie to możliwe jedynie w przypadku utrwalenia przebiegu posiedzenia za pomocą urządzeń rejestrujących dźwięk lub dźwięk i obraz.
Założono zmiany w przepisach o elektronicznym postępowaniu upominawczym. Mają one zachęcić do korzystania z tej drogi procedowania. Chodzi o: umożliwienie powodowi złożenia wniosku o umorzenie (zakończenie) postępowania w razie zaistnienia określonych zdarzeń procesowych, zwolnienie powoda z obowiązku uiszczenia opłaty uzupełniającej od pozwu w razie prawidłowego wniesienia sprzeciwu, a także sprecyzowanie zakresu, w jakim pozew i sprzeciw podlegają uzupełnieniu w razie przekazania sprawy do postępowania zwykłego.
- Inne zmiany w postępowaniu rozpoznawczym
Obecnie wniosek o wyłączenie sędziego jest wykorzystywany przez strony (głównie przez pozwanych) do wydłużenia postępowania. Likwidacji tego procederu ma służyć zasada, zgodnie z którą sędzia, którego dotyczy wniosek o wyłączenie, będzie nadal realizować przypisane mu czynności, z wyjątkiem wydania orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie.
Przewidziano wprowadzenie regulacji pozwalającej referendarzom sądowym na dokonywanie wszystkich czynności w postępowaniu upominawczym. Dotychczasowe przepisy, zakładające możliwość wykonywania tylko niektórych czynności, dezorganizują pracę sądów.
Zaproponowane będą przepisy dotyczące powierzania notariuszom czynności w sprawach spadkowych w postępowaniu nieprocesowym. Notariusz będzie mógł zająć się taką sprawą tylko w przypadku, gdy nie będzie sporu między uczestnikami, jeśli natomiast tak spór wystąpi - będzie musiał przekazać sprawę sądowi.
Postanowiono, że strona będzie mogła utrwalać przebieg posiedzenia za zgodą sądu. Taka zgoda nie zostanie wydana, gdy będzie istniało ryzyko zakłócenia prawidłowości postępowania. Możliwe będzie rejestrowanie tylko dźwięku.
- Zmiany dotyczące postępowania klauzulowego (nadanie klauzuli wykonalności)
Do rangi ustawowej zostanie podniesiona zasada, że postanowienie dotyczące nadania klauzuli wykonalności sąd doręcza wyłącznie wierzycielowi. Dłużnik dowie się o nadaniu klauzuli wykonalności dopiero po doręczeniu mu zawiadomienia o wszczęciu egzekucji.
Przewidziano także zmiany dotyczące elektronicznej klauzuli wykonalności. Założono, że wniosek o nadanie klauzuli wykonalności bankowemu tytułowi egzekucyjnemu będzie można złożyć wyłącznie elektronicznie i obejmie on tylko jeden bankowy tytuł egzekucyjny. Czynności w tych sprawach będą mogli wykonywać referendarze sądowi, dzięki czemu nastąpi odciążenie sądów.
Dopuszczalne będzie nadawanie klauzuli wykonalności orzeczeniom sądu i referendarza sądowego w postaci uproszczonej (bez wydawania odrębnego postanowienia).
- Informatyzacja postępowania egzekucyjnego
Obecnie wierzyciel, który uzyskał tytuł wykonawczy w elektronicznym postępowaniu upominawczym, może złożyć wniosek o wszczęcie egzekucji drogą elektroniczną. Nowe przepisy rozszerzą możliwość korzystania z drogi elektronicznej również na inne pisma, np. wnioski i oświadczenia składane w postępowaniu egzekucyjnym.
Zaproponowano regulacje, które umożliwią sprzedaż ruchomości w drodze licytacji elektronicznej na wniosek wierzyciela. Ten rodzaj sprzedaży będzie dokonywany za pośrednictwem specjalnego systemu teleinformatycznego, w którym znajdą się obwieszczenia o licytacji. Dostęp do systemu mają zapewnić sądy rejonowe.
Wprowadzone mają być również przepisy dotyczące elektronicznego zajęcia rachunków bankowych. Tego typu rozwiązania umożliwią tanią i szybką procedurę zajęć. Banki zostaną zobowiązane do utworzenia i prowadzenia systemu obsługującego zajęcia wierzytelności z rachunków.
- Pozostałe zmiany w postępowaniu egzekucyjnym
Zaproponowano rozszerzenie kompetencji referendarzy sądowych, m.in. o uprawnienia do rozpoznawania skarg na czynności komorników oraz nadzorowania licytacji w ramach egzekucji z nieruchomości. Ograniczy to obowiązki sędziów, dzięki czemu będą oni mogli poświęcić więcej czasu na czynności z zakresu wymiaru sprawiedliwości.
Zaplanowano ograniczenie katalogu czynności komornika podlegających zaskarżeniu. Nie powinny podlegać zaskarżeniu m.in.: zarządzenia o wezwaniu do usunięcia braków pisma, wezwania i zawiadomienia o planowanym terminie czynności, a także plan podziału sumy uzyskanej z egzekucji. Przewidziano wprowadzenie rozwiązania, zgodnie z którym skarga na czynności komornika będzie wnoszona do sądu za pośrednictwem komornika, którego dotyczy.
Zaproponowano nałożenie odpowiedzialności karnej na dłużnika za składanie komornikowi fałszywych wyjaśnień dotyczących składników jego majątku. W nowych przepisach zostanie też wyraźnie wskazane zagrożenie odpowiedzialnością odszkodowawczą dłużnika w sytuacji niezłożenia przez niego oświadczenia o prawach osób trzecich, którym przysługuje żądanie wydania zajętych ruchomości.
Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra administracji i cyfryzacji.
Projektowane przepisy ułatwią obywatelom, przedsiębiorcom i cudzoziemcom kontakty z administracją publiczną i sądami administracyjnymi. Dzięki wprowadzonym zmianom zwiększy się liczba oraz jakość usług świadczonych drogą elektroniczną, a tym samym wzrośnie ich dostępność.
Projektowana nowelizacja ustawy jest kolejnym etapem zmian legislacyjnych, których celem jest stworzenie podstaw prawnych dla funkcjonowania spójnego i jednolitego systemu informacyjnego państwa, ukierunkowanego na efektywne świadczenie usług dla obywateli.
Propozycje zmian w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne:
- wprowadzenie obowiązku posługiwania się przez podmioty publiczne w kontaktach z obywatelami/przedsiębiorcami elektronicznymi skrzynkami podawczymi (ESP). Udostępnianie formularzy elektronicznych systemie teleinformatycznym zobowiązanego podmiotu publicznego. Ponadto zakłada się możliwość wystawiania na ePUAP usług realizowanych przez podmioty inne niż publiczne, ale realizujące zadania publiczne. Planowane jest także rozszerzenie sieci punktów potwierdzenia profilu zaufanego ePUAP (Poczta Polska, banki);
- zmianie ulegnie tryb dofinansowywania przez ministra ds. informatyzacji przedsięwzięć informatyzacyjnych. Powołana zostanie Komisja Konkursowa (zastąpi ona obecnie działający Zespół ds. Oceny Wniosków o Dofinansowanie Przedsięwzięć Informatyzacyjnych);
- przygotowany ma być Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa (PZIP), który zostanie przyjęty w drodze uchwały przez Radę Ministrów (zastąpi on Plan Informatyzacji Państwa). W PZIP przedstawione będą m.in. cele, priorytety i kierunki działań dotyczących informatyzacji państwa, źródła finansowania oraz realizacja poszczególnych przedsięwzięć.
Zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego
- rozszerzenie zgody strony (lub innego uczestnika postępowania) na stosowanie w komunikowaniu się drogi elektronicznej - chodzi o wyrażenie zgodę na stałe kontaktowanie się z daną osobą za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w określonej przez organ kategorii spraw prowadzonych na podstawie kpa. Organ będzie mógł drogą elektroniczną zwrócić się do obywatela o zgodę korzystając z dostępnego adresu elektronicznego strony;
- wprowadzenie nowej przesłanki dopuszczającej e-doręczenia przez organ - już samo złożenie elektronicznego podania obliguje organ do elektronicznej komunikacji;
- dopuszczenie możliwości wyrażenia przez stronę lub innego uczestnika postępowania dodatkowej zgody na doręczanie jej pism w formie dokumentu elektronicznego w różnych kategoriach, ale dotyczących spraw administracyjnych;
- wprowadzenie fikcji e-doręczenia dokumentów, co uprości proces doręczania oraz zapobiegnie celowemu przedłużaniu tego procesu poprzez nieodbieranie dokumentu przesyłanego środkami komunikacji elektronicznej;
- rozszerzenie zakresu prawa strony do elektronicznego wglądu w akta sprawy. Rozwiązanie to będzie stosowane wyłącznie w odniesieniu do organów, które posiadać będą system elektronicznego zarządzania dokumentami;
- wprowadzenie możliwości posługiwania się przez strony w postępowaniach przed podmiotami publicznymi elektronicznymi kopiami dokumentów papierowych wymaganych w danej sprawie. Kopie muszą zostać uwierzytelnione przez zastosowanie kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP;
- dopuszczenie formy dokumentu elektronicznego dla określonych rodzajów czynności w postępowaniu administracyjnym i podatkowym, udzielaniu pełnomocnictwa procesowego, złożeniu zeznań lub wyjaśnień, wezwaniu na rozprawę, sporządzania przez urzędnika adnotacji.
Zmiany w Ordynacji podatkowej
Propozycje zmian są analogiczne do tych, które zaproponowano w Kodeksie postępowania administracyjnego - zgoda na komunikowanie się za pomocą środków elektronicznych, e-doręczenia dokumentów, elektroniczny wgląd w akta sprawy.
Zmiany w Prawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
Przygotowane będą rozwiązania zapewniające kompleksową informatyzację postępowania sądowo-administracyjnego. Obecnie akta sprawy prowadzone są przez sądy w postaci papierowej. Dopuszcza się możliwość tworzenia i przetwarzania tych akt z wykorzystaniem technik informatycznych, niemniej jest to tylko wymóg fakultatywny.
Z tego względu przygotowywane przepisy powinny umożliwić:
- utrwalanie pism stron w postaci elektronicznej oraz ich składanie do sądu lub do organu administracji publicznej (chodzi o skargi);
- elektroniczny wgląd w akta sprawy;
- możliwość utrwalania pism sądu w postaci elektronicznej i ich doręczanie uczestnikom postępowania;
- wewnętrzne zarządzanie w sądzie elektronicznymi dokumentami.
Ze względu na dualizm postaci dokumentów w aktach sprawy (papierowe i elektroniczne) proponuje się rozwiązanie, w którym mechanizmy elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD) będą wspierały dotychczasowy sposób prowadzenia akt sprawy sądowej. Na wprowadzenie mechanizmu elektronicznego zarządzania dokumentacją w sądach ma być przewidziany 2-letni okres przejściowy.
W przypadku składania e-pisma do sądu administracyjnego wymagany będzie podpis elektroniczny zapewniający jego uwierzytelnienie (bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany kwalifikowanym certyfikatem, podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP). Przy przesyłaniu pism w formie dokumentu elektronicznego nie będzie obowiązku dostarczania odpisów dokumentów elektronicznych.
Zmienią się również przepisy dotyczące składania skarg w postaci dokumentu elektronicznego do wojewódzkiego sądu administracyjnego przez organ administracji publicznej, za pośrednictwem którego skarga została złożona. Skargi mają być przesyłane na ESP tychże organów, a następnie przesyłane na adres właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Uregulowane będą także kwestie tworzenia i doręczania e-pism. W przypadku przesłania pisma w postaci dokumentu elektronicznego jego złożenie ESP sądu, za urzędowym poświadczeniem odbioru, będzie równoznaczne z wniesieniem go do sądu. Datą wniesienia będzie data wprowadzenia pisma do systemu teleinformatycznego sądu.
Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Narodowy program przebudowy dróg lokalnych - Etap II Bezpieczeństwo-Dostępność-Rozwój", przedłożoną przez ministra administracji i cyfryzacji.
Program realizowany jest od 2008 r. W 2011 r. zdecydowano o jego kontynuowaniu do 2015 r. Program stał się drugim, po programach operacyjnych, ważnym elementem rozwoju lokalnej infrastruktury drogowej. Jest przykładem efektywnego współdziałania rządu i samorządu na rzecz przebudowy, budowy oraz remontów dróg gminnych i powiatowych. W latach 2009-2011 w ramach programu zmodernizowano ponad 8,2 tys. km dróg powiatowych i gminnych. Do końca 2015 r. ma zostać przebudowanych, zbudowanych i wyremontowanych jeszcze ok. 6.800 km dróg lokalnych.
We wrześniu 2011 r. rząd zdecydował, że w 2012 r. przekaże samorządom na realizację zadań programu 200 mln zł, w latach 2013-2015 ma to być 3 mld zł (po miliardzie w każdym roku), co oznaczało łączne dofinansowanie na poziomie 3,2 mld zł. Obecna zmiana programu zmniejsza łączne dofinansowanie do 2,7 mld zł. Oznacza to, że w 2012 r. finansowanie będzie, jak planowano w 2011 r., na poziomie 200 mln zł, nie zmieni się też finansowanie budżetowe w latach 2014-2015 (1 mld zł rocznie). Zmniejszenie dotyczy natomiast 2013 r. - z planowanego 1 do 0,5 mld zł. Wynika to z zapisów projektu ustawy budżetowej na 2013 r.
Zmienione zostaną także zasady współfinansowania projektów realizowanych w ramach programu. Będą one korzystniejsze dla samorządów. We wrześniu 2011 r. przyjęto, że finansowanie inwestycji drogowych w latach 2012-2015 będzie odbywało się w następujących proporcjach: 30 proc. środki budżetowe i 70 proc. środki własne samorządów (gmin i powiatów).
Obecnie te proporcje zmienią się: 50 proc. środków będzie pochodzić z dotacji budżetowej, a drugie 50 proc. dołożą samorządy. Rozwiązanie takie umożliwi skorzystanie z programu samorządom o mniejszym potencjale inwestycyjnym. W praktyce samorządy będą dokładały mniej środków własnych do projektów infrastrukturalnych. Chodzi o to, że niektóre z samorządów nie dysponują wystarczającym wkładem własnym, koniecznym do zrealizowania projektów drogowych z dotacją budżetową. Wprowadzone zmiany zapewnią też lepsze wykorzystanie dostępnych środków budżetowych.
Przewidziano także przeprowadzenie przez wojewodów uzupełniającego naboru wniosków o dofinansowanie zadań w 2013 r. Możliwa będzie również zmiana wniosków zgłoszonych we wrześniu 2012 r.
Znowelizowana uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę i remonty dróg powiatowych i gminnych, przedłożone przez ministra administracji i cyfryzacji.
Znowelizowane przepisy rozporządzenia są korzystne dla jednostek samorządu terytorialnego (jst). Umożliwią im otrzymanie większych pieniędzy na zadania własne dotyczące budowy i modernizacji dróg powiatowych i gminnych. Maksymalny udział dotacji celowej z budżetu państwa zwiększy się z 30 proc. (stan obecny) do 50 proc. kosztów inwestycji budowlano-remontowych. Jednocześnie nowe przepisy zakładają zmniejszenie minimalnego udziału środków własnych jst - z 70 proc. do 50 proc.
Należy podkreślić, że znowelizowane przepisy rozporządzenia nie będą dotyczyć działań inwestycyjno-remontowych już realizowanych. Obejmą więc zadania, które zostaną podjęte w ramach kolejnej rocznej edycji programu wieloletniego pod nazwą "Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II - Bezpieczeństwo-Dostępność-Rozwój". Program był ustanowiony uchwałą Rady Ministrów z 6 września 2011 r.
Rada Ministrów zaakceptowała wniosek o derogację dla Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 395 dyrektywy Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, przedłożony przez ministra finansów.
Wniosek o derogację dotyczy ograniczenia prawa do odliczenia do 50 proc. kwoty podatku naliczonego - nie więcej jednak niż 8 tys. zł:
- przy zakupie (również wewnątrzwspólnotowym), wytworzeniu oraz imporcie niektórych pojazdów samochodowych,
- przy nabyciu usług wynikających z umowy najmu, dzierżawy, leasingu (lub umów podobnych) dotyczących pojazdów samochodowych objętych derogacją.
W celu obliczenia kwoty podatku podlegającej odliczeniu przyjęto cenę samochodu w wysokości ok. 86 tys. zł. Uniemożliwi to pełne odliczanie podatku VAT od samochodów luksusowych.
Derogacją zostaną objęte pojazdy samochodowe, w tym motocykle, oraz samochody osobowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Derogacja nie obejmie tych pojazdów, które są przeznaczone wyłącznie do działalności gospodarczej - np. pojazdów przeznaczonych tylko do przewozu ładunków, pojazdów specjalnego przeznaczenia (ładowarek, koparek) oraz pojazdów przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą.
Ponadto derogacja - również do wysokości 50 proc. kwoty podatku naliczonego - ma dotyczyć:
- częściowego ograniczenia prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych objętych tym zwolnieniem (w obecnym stanie prawnym taka możliwość nie funkcjonuje),
- innych wydatków eksploatacyjnych (naprawa, konserwacja tych pojazdów),
- wydatków na dostawy lub usługi wykonane w związku z pojazdami i ich wykorzystaniem (przeróbki, montaż).
Podatnicy podatku VAT, wykorzystujący pojazdy samochodowe objęte derogacją do użytku prywatnego lub innych celów niezwiązanych z działalnością przedsiębiorstwa, nie będą mieli obowiązku szczegółowego rozliczania podatku VAT.
Polska wnioskuje, by stosowanie derogacji dotyczyło okresu od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2018 r.
Zaproponowane zmiany dotyczące uproszczenia procedury poboru VAT są korzystne zarówno dla podatników, jak i urzędów podatkowych. Chodzi szczególnie o mikroprzedsiębiorstwa i małe firmy, często o charakterze rodzinnym. Tego typu firmy, wykazujące się niskim obrotami, stanowią w Polsce przeważającą większość.
Według stanu na koniec 2011 r. przedsiębiorstwa zatrudniające do 9 osób stanowiły 95 proc. wszystkich firm prowadzących działalność gospodarczą. Tej grupie podmiotów trudno rozgraniczyć stopień wykorzystania samochodów do celów prywatnych i związanych z działalnością przedsiębiorstwa. Podobne problemy dotyczą urzędów podatkowych, dla których zweryfikowanie rzeczywistego podziału wykorzystywania pojazdu na cele prywatne i gospodarcze jest niezwykle trudne.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja/