Rewolucja na kolei. Znamy termin przyspieszenia mazurskich pociągów
Modernizacja linii kolejowej nr 38 przyspiesza. Od 1 października pociągi mogą jechać do 160 km/godz. na odcinku Ełk–Giżycko, a ruch spalinowy między Giżyckiem a Korszami ma ruszyć w grudniu. Pełna elektryfikacja odcinka do Korsz jest planowana po uzyskaniu zgód UTK. Kiedy pocuągi przyspieszą na całej trasie?
Na inwestycję PKP Polskich Linii Kolejowych na trasie Korsze–Ełk przeznaczono ok. 1,8 mld zł. Projekt podzielono na dwa odcinki, obejmuje elektryfikację i podniesienie parametrów torów, bez dobudowy drugiego toru. Jak przypomina "Olsztyn Wyborcza", pociągi wróciły na odcinek Ełk–Korsze w czerwcu, a od września kursują także składy elektryczne.
Prędkość 160 km/godz. i harmonogram prac
PKP PLK informuje o postępach i terminach. - Zakończenie robót na modernizowanej linii między Giżyckiem a Korszami planowane jest w połowie 2026 r., a udostępnienie tego odcinka przewoźnikom dla ruchu trakcją spalinową w grudniu tego roku - zaznacza w rozmowie z "Wyborczą" Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK. - Jazda pociągami elektrycznymi będzie możliwa po uzyskaniu dopuszczenia dla podsystemu "Energia" z Urzędu Transportu Kolejowego.
Król mebli z Sulęcina. Liczył na szybki zarobek. Puściły mu nerwy
Nowa infrastruktura pozwala na szybsze i bardziej komfortowe podróże. Pociągi pasażerskie mogą teraz osiągać prędkość do 160 km/h, co skraca czas przejazdu do Olsztyna o około 50 minut. Modernizacja obejmowała także przebudowę peronów i torów oraz instalację nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem.
Od 1 października jazda do 160 km/godz. jest możliwa na odcinku Ełk–Giżycko. - Planujemy, aby na odcinku Giżycko–Korsze było to możliwe od marca 2026 r. - dodaje Zieliński. Obecnie np. pociąg "Hańcza" pokonuje 48 km w 25 minut, co daje średnio 115 km/godz.
W ramach modernizacji zabezpieczonych zostanie 52 przejazdów kolejowo-drogowych: wszystkie otrzymają sygnalizację świetlną i rogatki. Mimo braku rezerwy pod drugi tor, PKP PLK wskazuje na mijanki w Woszczelach i Siedliskach jako rozwiązanie dla przepustowości. W grudniowym rozkładzie wrócą pociągi IC Rybak i TLK Biebrza, a z Giżycka pojawią się połączenia m.in. do Białegostoku, Warszawy, Krakowa, Wrocławia, Szczecina, Trójmiasta i Olsztyna - pisze olsztyńska "Wyborcza".
Co z innymi połączeniami na Mazurach?
Linia kolejowa 223 na Mazurach, łącząca Czerwonkę z Orzyszem przez Mrągowo i Mikołajki, została zawieszona w 2009 r. Teraz samorządowcy z mazurskich gmin ponownie rozmawiają z Polskimi Liniami Kolejowymi o jej reaktywacji. Wpisanie trasy do Paktu dla Bezpieczeństwa Polski daje nadzieję na realizację projektu.
Burmistrz Orzysza, Zbigniew Włodkowski, podkreślał w rozmowie z mediami znaczenie linii dla mobilności wojskowej w regionie. Z kolei burmistrz Mrągowa, Jakub Doraczyński, zaznacza, że przywrócenie połączenia poprawiłoby komfort życia mieszkańców i rozwój turystyki. Samorządowcy planują dalsze rozmowy z ministerstwami.
Kolej wraca do Łomży
W ramach inwestycji kolejowych w północno-wschodniej trwa kompleksowa modernizacja linii kolejowej nr 49 Łomża-Śniadowo. Prace obejmą wymianę torów oraz urządzeń sterowania ruchem na odcinku 17 km. Dodatkowo odbudowana zostanie stacja w Łomży oraz przystanek osobowy w Kozikach. Powstaną także dwa nowe przystanki: Śniadowo-Łącznica i Konarzyce.
Po zakończeniu prac pociągi z Łomży do Śniadowa będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h. Planowane jest również uruchomienie połączeń pasażerskich do Białegostoku, które mają trwać ok. 1 godz. 35 min. W przyszłości możliwe będą także regularne połączenia Intercity i kolei mazowieckich z Warszawą.
Wartość inwestycji to 367 mln zł brutto. W ramach projektu zrewitalizowana ma być linia kolejowa Łomża-Śniadowo-Łapy, co pozwoli połączyć koleją Łomżę z Białymstokiem. Cała inwestycja ma być gotowa w 2029 roku. Dzięki czemu po ponad 30 latach do Łomży wrócą pociągi kolejowe. Docelowo z Łomży będzie odjeżdżać przynajmniej 14 pociągów na dobę. W planach ministerstwa jest 10 pociągów intercity
Źródło: olsztyn.wyborcza.pl, radioolsztyn.pl, WP Finanse