Oto najtańsza sieć w Polsce. Porównali ceny w supermarketach
Cena przeciętnego koszyka zakupowego we wrześniu wzrosła o 5,43 zł, co przekłada się na wzrost o 1,71 proc. Mimo spadków w niektórych sieciach, większość odnotowała podwyżki.
Według danych przedstawionych przez agencję badawczą ASM SFA, we wrześniu 2025 r. średnia cena koszyka zakupowego wyniosła 323,03 zł. Jest to o 5,43 zł więcej niż w sierpniu, co oznacza wzrost o 1,71 proc.
Gdzie ceny skoczyły najbardziej?
Zmiany cen były zróżnicowane w zależności od sieci handlowych. Spośród trzynastu obserwowanych sieci, dziesięć zanotowało podwyżki. Największy wzrost odnotowano w sieci Selgros Cash & Carry, gdzie ceny wzrosły o 5,96 proc., a największy spadek w sklepach Kaufland, które zanotowały obniżkę o 1,44 proc.
Zapukał do drzwi romskiej rodziny. Dostał wróżbę na całe życie
Tylko w jednej sieci - Auchan, średnia cena koszyka pozostała poniżej 300 zł. Komentując te dane, eksperci wskazują na pierwsze oznaki przygotowań sklepów do wzrostu kosztów operacyjnych w ostatnim kwartale oraz do nadchodzącego sezonu przedświątecznego. To wszystko wpływa na wzrost cen produktów codziennego użytku.
Wrzesień przyniósł wyraźne odbicie cen po spokojniejszym sierpniu. Widać, że sieci zaczynają przygotowywać się na wzrost kosztów operacyjnych w czwartym kwartale oraz na sezon przedświąteczny. To z kolei przekłada się na droższe produkty codziennego użytku - stwierdzono w komentarzu agencji ASM SFA.
Ceny w sierpniu
W sierpniu Auchan ponownie zajął pierwsze miejsce w rankingu najniższych cen, jak podaje agencja badawcza ASM SFA. Średni koszt koszyka zakupowego w tej sieci wyniósł 286,56 zł, co stanowi wzrost o 2,97 zł w porównaniu do lipca. Auchan wyprzedził Makro Cash & Carry i E. Leclerc, gdzie różnice w cenach wyniosły odpowiednio 9,18 zł i 13,63 zł.
Najwyższe ceny w sierpniu odnotowano w sieci Netto, gdzie koszyk kosztował 340,95 zł. Wśród tradycyjnych sieci najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash & Carry, gdzie średnia cena wyniosła 300,07 zł. Z kolei w dark store ceny były najwyższe, osiągając średnio 353,08 zł.
We wrześniu wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożał płyn do WC (o 7,12 proc.), szampon do włosów (o 5,86 proc.) i herbata (o 4,55 proc.). Cena spadła jedynie w przypadku żelu pod prysznic (o 0,82 proc.).
W badaniu przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się? najpopularniejsze artykuły z kategorii: nabiał, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa, kosmetyki, owoce i warzywa, produkty tłuszczowe i inne. Przebadano ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych - zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie objęło porównanie cen analogicznych produktów tych samych marek i o tych samych gramaturach z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych hybrydowych.