Trwa ładowanie...
d4kd6fk
rząd
12-02-2013 15:18

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d4kd6fk
d4kd6fk

12.02. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

- projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku rybnego.

d4kd6fk

Rada Ministrów omówiła projekt nowelizacji ustawy o ochronie zwierząt, zezwalający na ubój rytualny. Zalecono przeanalizowanie możliwości łagodzenia cierpienia zwierząt podczas ich uśmiercania w zgodzie z obrzędami religijnymi.

Zaakceptowano założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o rolnictwie ekologicznym.

Rząd zajął stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o scalaniu i wymianie gruntów (druk nr 827).


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych, przedłożony przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

d4kd6fk

Projekt nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych kompleksowo reguluje kwestię podwykonawstwa w zamówieniach publicznych.

Nowelizacja wprowadza przede wszystkim mechanizmy ograniczające ryzyko braku wypłaty przez wykonawcę należnego wynagrodzenia podwykonawcy zamówienia publicznego. Na mocy przyjętych przepisów, wykonawca staje się podmiotem bezpośrednio odpowiedzialnym względem zamawiającego za wypełnianie swych zobowiązań w stosunku do podwykonawców przy realizacji zamówień publicznych.

Przepisy nowelizacji nakładają na wykonawcę obowiązek przedkładania zamawiającemu umów o podwykonawstwo zawieranych przy realizacji zamówień na roboty budowlane. Obowiązek ten dotyczył będzie podwykonawców świadczących zarówno roboty budowlane, jak i dostawy oraz usługi. Obejmie też podwykonawców, z którymi umowy zawarł bezpośrednio sam wykonawca, jak i dalszych podwykonawców.

d4kd6fk

Dzięki temu ochrona podwykonawców zostanie istotnie rozszerzona w stosunku do norm Kodeksu cywilnego i będą nią objęci nie tylko podwykonawcy świadczący roboty budowlane przy inwestycjach budowlanych, ale także podwykonawcy świadczący dostawy i usługi.

Jedyny wyjątek od obowiązku zgłaszania podwykonawstwa zamawiającemu będzie dotyczył umów, których objęcie omawianym mechanizmem byłoby niecelowe z uwagi na ich niską wartość, a więc umów o podwykonawstwo dotyczących dostaw lub usług o wartości niższej niż 0,5 proc. wartości umowy w sprawie zamówienia publicznego na roboty budowlane.

Zaakceptowani podwykonawcy (i kolejni podwykonawcy) będą mogli zwrócić się do zamawiającego o bezpośrednią zapłatę należnego wynagrodzenia w sytuacji, gdy nie otrzymają zapłaty od wykonawcy. Kwota ta będzie potrącana z wynagrodzenia wykonawcy, a brak zapłaty wynagrodzenia należnego podwykonawcom (lub dalszym podwykonawcom) będzie przesłanką do nałożenia kary umownej na wykonawcę. Wielokrotne, nieuzasadnione uchylanie się wykonawcy od wypłaty należnego wynagrodzenia podwykonawcom będzie podstawą do odstąpienia od umowy z wykonawcą.

d4kd6fk

Przyjęte w nowelizacji przepisy nie tylko regulują kwestię płatności wynagrodzenia podmiotom wykonującym zamówienie, ale także, w celu zapewnienia należytej realizacji zamówień publicznych, umożliwiają zamawiającemu określenie w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) wymogów stawianych podwykonawcy i dalszemu podwykonawcy oraz kryteriów, które powinna spełniać umowa o podwykonawstwo robót budowlanych. Spełnienie oczekiwań zamawiającego, dotyczących warunków i wymagań, będzie podstawą akceptacji umowy o podwykonawstwo i umożliwi uruchomienie ww. mechanizmu bezpośredniej zapłaty.

Określanie przez zamawiającego warunków oraz wymagań dotyczących podwykonawstwa i posiadanie wiedzy o podwykonawcach i dalszych podwykonawcach wzmocni transparentność procesu udzielania i realizacji zamówień na roboty budowlane. Służyć temu będzie w szczególności przyznanie zamawiającemu uprawnienia do żądania wskazania przez wykonawcę - już na etapie postępowania - nazw (firm) proponowanych podwykonawców.

Wiedza zamawiającego o podmiotach, które mają uczestniczyć w realizacji zamówienia i możliwość identyfikacji podwykonawców na etapie postępowania o udzielenie zamówienia może ograniczyć ryzyka występowania zmów w postępowaniu, szczególnie w sytuacji, gdy podmioty występują jednocześnie w podwójnej roli w tym samym postępowaniu - wykonawcy i podwykonawcy.

d4kd6fk

Ważną sprawą uregulowaną w projekcie nowelizacji jest możliwość zastrzeżenia przez zamawiającego osobistej realizacji przez wykonawcę kluczowych części zamówienia na roboty budowlane lub usługi oraz, w ramach zamówienia na dostawy, prac związanych z rozmieszczeniem i instalacją. Takie rozwiązanie jest wyważonym kompromisem między swobodą wykonawcy w zakresie zlecenia podwykonawstwa zamówienia publicznego, a ochroną interesów zamawiającego dotyczących zapewnienia realizacji kluczowych części zamówienia bezpośrednio przez wykonawcę, którego potencjał, zasoby, doświadczenie i inne warunki zostały potwierdzone w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

Jednocześnie wprowadzenie zastrzeżenia o osobistej realizacji przez wykonawcę kluczowych części zamówienia powoduje, że o takie zamówienie będą mogły ubiegać się przedsiębiorstwa mające odpowiedni własny potencjał. Zmusi to przedsiębiorstwa nieposiadające własnych zasobów do zgromadzenia odpowiedniego potencjału w miejscu realizacji zamówienia publicznego, co może mieć istotne znaczenie dla wzrostu potencjału gospodarczego polskiej gospodarki.

Jednocześnie przepisy uwzględniają także to, że warunkiem zapewnienia płatności należnego wynagrodzenia podwykonawcy jest utrzymywanie płynności finansowej samego wykonawcy w trakcie realizacji robót budowlanych.

d4kd6fk

Stąd też projektowane przepisy wprowadzają obowiązek bieżącego zaliczkowania realizacji umowy o roboty budowlane zawartej na okres dłuższy niż 12 miesięcy. Przy czym udzielanie kolejnych zaliczek przez zamawiającego wymaga przedstawienia dowodów zapłaty wymagalnego wynagrodzenia podwykonawcom realizującym część zamówienia, za które zaliczka została wcześniej wypłacona.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku rybnego, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

Zaproponowano zmiany, które przy zapewnieniu przestrzegania przepisów krajowych i unijnych, usprawnią system organizacji rynku rybnego we wspólnej polityce rybackiej Unii Europejskiej.

Zgodnie z projektem nowelizacji, przedsiębiorca prowadzący skup i wprowadzający do obrotu produkty rybne z wód morskich będzie wystawiał "dokument sprzedaży", a nie jak dotychczas "kartę sprzedaży".

W związku ze zmianą regulacji unijnych obniżono też wysokość rocznego obrotu produktami rybołówstwa (z 400 do 200 tys. euro), po osiągnięciu którego przedsiębiorca wpisany do rejestru skupujących zobowiązany jest do przesyłania elektronicznie dokumentu sprzedaży lub deklaracji przejęcia w ciągu 24 godzin.

Aby przeciwdziałać przywozowi do Unii Europejskiej produktów pozyskanych z połowów nielegalnych, do projektu ustawy wprowadzono obowiązek dołączania do produktów pochodzących z państw trzecich (spoza UE) - świadectw połowowych zatwierdzonych przez państwo, pod którego banderą pływa statek.

Obecnie wyładunki ryb, które wymagają szczególnej ochrony, a do których zaliczono dorsza i łososia z połowów bałtyckich, odbywają się wyłącznie w centrach pierwszej sprzedaży. Według nowych regulacji, z obowiązku tego zwolnieni będą armatorzy statków bezpokładowych, jeżeli wyładunki z jednego rejsu są poniżej 300 kg lub poniżej 5 szt. łososia. Regulacje dotyczące dorsza już obowiązują.

Wprowadzono zmianę terminu składania wniosku o przyznanie pomocy finansowej za przygotowanie programu operacyjnego z 31 stycznia na 15 marca każdego roku. Zmiana ta jest konieczna, aby umożliwić organizacjom producentów ubieganie się o wypłatę zaliczki na poczet należnej rekompensaty za przygotowanie programu operacyjnego.

Wprowadzono także podstawę prawną do zwrotu pomocy finansowej pobranej niezależnie lub w nadmiernej wysokości.

Nowe regulacje mają obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o rolnictwie ekologicznym, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

Celem nowelizowanej ustawy jest wprowadzenie ułatwień dla rolników prowadzących produkcję ekologiczną, jednostek certyfikujących oraz organów administracji publicznej odpowiedzialnych za ten sektor rolnictwa. Chodzi też o dostosowanie obowiązujących przepisów do wymogów europejskich.

Na podstawie nowych przepisów, minister rolnictwa zostanie upoważniony do wydania rozporządzenia, wprowadzającego generalne pozwolenie na zastosowanie niektórych odstępstw od zasad produkcji ekologicznej (w zakresie przewidzianym wymogami unijnymi). Oznacza to usunięcie obowiązku każdorazowego występowania o zgodę na zastosowanie danego odstępstwa. Nowe rozwiązanie oznacza zmniejszenie obciążeń dla producentów ekologicznych i odciążenie administracji.

Przewidziano wprowadzenie uproszczeń związanych z przekazywaniem przez jednostki certyfikujące Głównemu Inspektorowi Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych danych dotyczących kontrolowanych producentów. Chodzi o to, aby jednostki certyfikujące nie musiały informować głównego inspektora o zmianach nieistotnych z punktu widzenia nadzoru nad produkcją ekologiczną.

W związku z tym główny inspektor opracuje i przekaże jednostkom certyfikującym wzory formularzy określających taki zakres zmian, o których informowanie jest konieczne do przeprowadzenia skutecznej kontroli. Oznacza to zmniejszenie obciążeń administracyjnych w jednostkach certyfikujących przez zredukowanie obowiązków informacyjnych.

Założono, że informacja o kontrolowanych producentach (przygotowywana na potrzeby wsparcia udzielanego im z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich) będzie przekazywana głównemu inspektorowi (obecnie trafia do ministra rolnictwa). Jednocześnie zmieniony zostanie termin przekazywania tej informacji - będzie to 30 listopada każdego roku, a nie jak dotychczas 31 października.

Na podstawie nowych przepisów, minister rolnictwa będzie mógł określić w rozporządzeniu warunki zwolnienia inspektora rolnictwa ekologicznego z obowiązku zdawania egzaminu co 3 lata, bez uszczerbku dla jakości nadzoru.

Zaproponowano regulacje umożliwiające jednostkom certyfikującym i głównemu inspektorowi dostęp do elektronicznej bazy danych o producentach ekologicznych, posiadanej przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Jednostki certyfikujące miałyby dostęp wyłącznie do informacji o producentach objętych kontrolą. Takie rozwiązanie przyczyni się do wyeliminowania błędnych informacji, np. dotyczących różnic w pomiarze działek i usprawnia system nadzoru.

Założono doprecyzowanie obowiązków Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych dotyczących sprawowania kontroli nad producentami kontrolowanymi przez jednostkę certyfikującą, której cofnięto w całości lub części prawo do przeprowadzania kontroli w rolnictwie ekologicznym.

Przewidziano wprowadzenie nowego mechanizmu przekazywania przez jednostki certyfikujące informacji o producentach ekologicznych przechodzących pod kontrolę innej jednostki. Zmiana ta umożliwi ochronę interesów producentów ekologicznych.


Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o scalaniu i wymianie gruntów (druk nr 827), przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

Rząd pozytywnie ocenia rozwiązania proponowane przez posłów do ustawy o scalaniu i wymianie gruntów, zaleca jednak rozważenie wątpliwości sformułowanych do przedstawionych propozycji. Scalanie gruntów jest jednym z podstawowych zabiegów służących poprawie organizacji rolniczej przestrzeni produkcyjnej. Jego celem jest przekształcenie gruntów rozdrobnionych i rozmieszczonych w szachownicy oraz nadmiernie wydłużonych w możliwie duże i regularne działki.

Rozwiązania zaproponowane przez posłów umożliwiają pozyskanie gruntów w postępowaniu scaleniowym do realizacji inwestycji celu publicznego (np. budowy drogi) jedynie w przypadku zgodnego wniosku inwestora i zainteresowanych uczestników tego procesu. W takiej sytuacji zainteresowanym uczestnikom scalenia byłyby wydzielane grunty o niższej wartości szacunkowej (za dotychczas posiadane) z zastosowaniem dopłat, wypłacanych przez inwestora.

Zdaniem rządu, instytucje scaleń należałoby wykorzystywać również do pozyskania gruntów do realizacji inwestycji celu publicznego, nawet wtedy gdy nie ma zgodnego wniosku inwestora i uczestników scalenia. Oznacza to, że wydzielenie gruntów niezbędnych do realizacji takich inwestycji następowałoby z gruntów wszystkich uczestników scalenia, którzy otrzymywaliby odpowiednie dopłaty pieniężne od inwestora.

Jednocześnie inwestor, jako uczestnik scalenia, stawałby się właścicielem gruntów w granicach, w których realizowana będzie inwestycja celu publicznego (na podstawie decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia).

Takie rozwiązanie oznacza, że negatywne skutki procesu inwestycyjnego zostaną rozłożone na większą liczbę podmiotów niż dzieje się to w postępowaniu wywłaszczeniowym, które w pierwszej kolejności dotyka podmiotów posiadających grunty na obszarze planowanej inwestycji. Nie narusza to także istoty prawa własności, gdyż wydzielenie gruntów następowałby proporcjonalnie z gruntów wszystkich uczestników scalenia i za odszkodowaniem.

Zmiany proponowane przez rząd prowadziłyby do pozyskania gruntów niezbędnych do realizacji inwestycji celu publicznego oraz zlikwidowania niekorzystnego wpływu takiej inwestycji na przestrzeń rolniczą w ramach jednego postępowania scaleniowego lub wymiennego. Propozycje wskazane przez rząd sprawdziły się we Francji, Niemczech i Holandii.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

d4kd6fk
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4kd6fk