Coca-Cola vs. Pepsi. Najstarsza wojna biznesowa trwa w najlepsze od 120 lat

Obraz
Źródło zdjęć: © flickr.com | Sean Loyless/Flickr, licencja CC BY 2.0

/ 11Cola wars

Obraz
© flickr.com | Sean Loyless/Flickr, licencja CC BY 2.0

Rywalizacja między Coca-Colą a Pepsi trwa od końca XIX w. Przyjmuje różne oblicza i formy.

Punktuje raz jedna strona, raz druga. Jednak do rozstrzygnięcia tego legendarnego już pojedynku gigantów wciąż daleko, a obie marki mają całe zastępy swoich wiernych fanów.

Przyjrzeliśmy się, jak przez dziesięciolecia oba koncerny zmagały się w walce o prymat na rynku napojów gazowanych, a działo się wiele. Starcie sięgnęło nawet kosmosu.

A Ty, który napój wybierasz?

/ 11Wszystko zaczęło się...

Obraz
© flickr.com | kilokon.tw /Flickr, licencja CC BY-ND 2.0

Początki rywalizacji Pepsi i Coca-Coli sięgają jeszcze XIX w., gdy w Stanach Zjednoczonych, w oddalonych o ponad 800 kilometrów laboratoriach niezależnie powstały receptury kultowych dziś napojów. Co ciekawe, oba pierwotnie miały służyć jako lekarstwa.

W 1886 r. John S. Pemberton, farmaceuta z Atlanty, opracował formułę napoju na bazie liści koki i orzechów koli, którą rozreklamował później jako Coca-Colę.

12 lat później, w 1898 r. inny farmaceuta Caleb Bradham opracował z kolei w New Bern przepis na środek, który miał pomagać na niestrawność, a stał się Pepsi.

/ 11Znajdź różnicę

Obraz
© flickr.com | Simon Hadleigh-Sparks/Flickr, licencja CC NC-ND 2.0

Przez lata fani obu marek nieustannie podnosili wyższość jednego napoju nad drugim. Co prawda receptury zarówno Coca-Coli, jak i Pepsi są ściśle strzeżone, to jednak analiza ich składu jasno wskazuje.... różnic jest niewiele.

Kanadyjski dziennikarz i pisarz, Malcolm Gladwell, który kilka lat temu w swojej książce "Blink" przeprowadził szczegółową analizę składników i wartości odżywczych obu napojów. Wykazał, że - owszem - Pepsi zawiera mniej sodu niż Coca Cola, a także mniej cukru, choć jej smak jest słodszy. Pepsi również ma w składzie aromat cytrusowy, podczas gdy Coca-Cola ma waniliowy posmak. Ponadto Pepsi zawiera więcej kofeiny niż Cola.

/ 11Pierwszy wygrywa

Obraz
© flickr.com | ROBERT HUFFSTUTTER /Flickr, licencja CC BY 2.0

Coca-Cola, jako pierwsza na rynku, miała łatwiej. W czasie, gdy konkurent dopiero pojawiał się na półkach sklepowych, sprzedaż Coca-Coli sięgała już ponad 3,7 mln litrów.

Na początku XX wieku, w czasie, gdy Pepsi walczyła o miejsce na amerykańskich półkach sklepowych, Coca-Cola zatrudniła pierwszą, profesjonalną agencję marketingową - D'Arcy Advertising Company. W reklamach zaczęły pojawiać się gwiazdy estrady i sportowcy. W 1915 r. powstała kultowa butelka Coca-Coli, która stała się prawdziwym symbolem popkultury.

I tak w czasie, gdy w 1910 r. dla Pepsi sukcesem było rozszerzenie sieci dystrybucji na 24 stany USA, Coca-Cola na dobre już rozpoczęła globalną ekspansję do Kanady, Kuby i Panamy. Później przyszedł czas na Filipiny i wreszcie, tuż po I wojnie światowej - Europa, gdzie w 1919 r. powstają rozlewnie Coca-Cola w Paryżu i Bordeaux.

/ 11Wojenna zawierucha

Obraz
© flickr.com | Johnny Silvercloud/Flickr, licencja CC BY-SA 2.0

W tym wyścigu Pepsi długo nie mogła nawiązać kontaktu z liderem, jakim w pierwszej połowie XX w. bezapelacyjnie była Coca-Cola. Co więcej, czasy I wojny światowej nieomal pogrzebały koncern.

W 1923 r. Pepsi oficjalnie ogłosiła bankructwo w wyniku komplikacji wywołanych racjonowaniem cukru w czasie wojennej zawieruchy. Później znak towarowy Pepsi zmienił właściciela, a firma została przeniesiona do Virginii. Wielki kryzys to kolejne kłopoty Pepsi, kolejne bankructwo w 1931 r. i kolejna zmiana właściciela.

Co ciekawe, w tym trudnym dla Pepsi czasie, Coca-Cola kilkukrotnie miała okazję, by przejąć konkurenta i na zawsze zakończyć jedną z najbardziej zaciekłych rywalizacji na rynku, jednak nie zdecydowała się na ten ruch.

/ 11Rękawica została rzucona

Obraz
© flickr.com | Lee Coursey /Flickr, licencja CC BY 2.0

Ostatecznie po trudnych latach i z nowym właścicielem Pepsi ponownie stanęła do rywalizacji z potężnym konkurentem na rynku napojów gazowanych. Orężem stała się wprowadzona w 1934 r. nowa butelka. o poj. 12 uncji, sprzedawana za 5 centów, czyli dokładnie tyle samo, ile kosztowała butelka Coca-Coli o pojemności 6 uncji.

Nową pojemność butelek wspierała przez kolejne lata akcja reklamowa pod hasłem "dwa razy więcej w tej samej cenie", która ustanowiła Pepsi głównym rywalem Coca-Coli.

/ 11Starcie gigantów

Obraz
© flickr.com | Simon Hadleigh-Sparks/Flickr, licencja CC BY-NC ND 2.0

Kolejne lata to już zacięta walka gigantów. W czasie II wojny światowej, Pepsi, pamiętając lekcję, jaką było bankructwo związane z niedoborami cukru, kupiła plantację trzciny cukrowej na Kubie.

Koncern przyjął również czerwone, białe i niebieskie barwy w logo, by wyrazić poparcie dla amerykańskich żołnierzy, walczących na frontach II wojny światowej.

Wojenny czas wykorzystała do promocji również Coca-Cola, która towarzyszyła armii USA na wszystkich frontach w Azji, Europie i Afryce, podbijając w ten sposób zupełnie nowe rynki.

Jednak najciekawsze potyczki w tym starciu gigantów rozegrały się dopiero w drugiej połowie XX wieku.

/ 11XX-wieczny wyścig

Obraz
© flickr.com | Roadsidepictures /Flickr, licencja CC BY-NC 2.0

Powojenny czas to imponująca pogoń Pepsi za swoim - wciąż większym - rywalem. To właśnie Pepsi, jako pierwsza rozpoczęła rozwój dietetycznej wersji napoju, wprowadzając Diet Pepsi w 1963 r. Konkurent zdecydował się na ten ruch dopiero 20 lat później, gdy w 1982 r. pojawiła się na rynku Diet Coke.

W 1962 r. Coca-Cola zadebiutowała na giełdzie na fali popularności nowego napoju - Sprite. Trzy lata później Pepsi połączyła się z producentem słonych przekąsek Frito-Lay, co doprowadziło do powstania koncernu PepsiCo.

Jednak to w sferze marketingu wojna między koncernami ma najbarwniejsze oblicza. Te potyczki doczekały się nawet własnej nazwy - Cola Wars.

/ 11Challenge

Obraz
© flickr | brett jordan/Flickr, licencja CC BY 2.0

Z początku to Pepsi prowadziła w "cola wars", zyskując przewagę dzięki swojej pionierskiej akcji marketingowej - Pepsi Challenge, zaingurowanej w 1975 r.

Koncern przeprowadził w centrach handlowych "ślepy test" smaku, w którym konsumentom serwowano nieoznaczone próbki obu napojów. Wyniki badania jednoznacznie wskazały na wyższość Pepsi.

Wojny colowe to także licytacja na gwiazdy w reklamach. Każdy z koncernów przy gigantycznych nakładach ściągał do reklamowania swoich produktów wielkie nazwiska.

I tak, Pepsi reklamowali m.in. Michael Jordan, Tina Turner, Britney Spears, David Bowie, Rod Stewart, Michael Jackson, Madonna, Ray Charles, a ostatni Messi.

Coca-Colę z kolei promowali Whitney Houston, Paula Abdul, George Michael czy Elton John i również Michael Jordan.

10 / 11Rywalizacja w sporcie i w kosmosie

Obraz
© Materiały prasowe | PZPN

Oba koncerny zaciekle rywalizują również jako sponsorzy sportu. PepsiCo na trzy kolejne lata przedłużyło umowę sponsorską z piłkarską Ligą Mistrzów UEFA. Kontrakt obejmuje sześć marek z portfolio firmy, w tym Pepsi, Lay’s i Gatorade. Firma pod swoim patronatem w USA miewała także koszykówkę (NBA,) futbol (NFL) oraz baseball (MLB), a także hokej (NHL).

Coca-Cola nie oddaje pola w tej rywalizacji. Wielokrotnie była oficjalnym sponsorem nie tylko olimpiad, ale obecna jest także w wielu zawodowych ligach. Od 1 sierpnia 2018 r. koncern jest oficjalnym sponsorem piłkarskiej reprezentacji Polski, reprezentacji Polski do lat 21, reprezentacji Polski kobiet, reprezentacji młodzieżowych, a także portalu Łączy Nas Piłka. Kontrakt będzie obowiązywać przez dwa lata, do 31 lipca 2020 roku.

Wojna colowa miała również swój kosmiczny wymiar. W połowie lat 80. oba koncerny usiłowały podbić przestrzeń kosmiczną, wysyłając wraz z astronautami amerykańskich programów STS swoje napoje. Powstały do tego celu specjalne puszki, które miały sprawdzić się w warunkach nieważkości, jak i maszyny do serwowania coli.

Eksperyment jednak zakończył się fiaskiem, a astronauci nie przekonali się do picia coli w przestrzeni kosmicznej.

11 / 11Łeb w łeb

Obraz
© flickr.com | Carsten ten Brink.Flickr, licencja CC BY-Nc-Nd 2.0

Liczba frontów "colowych wojen" jest o wiele dłuższa. Od lat zaciekła rywalizację między koncernami toczy się także na rynku fastfood. Podczas gdy Coca-Cola wygrywa rynek, serwując swoje napoje w każdej restauracji McDonald's, PepsiCo. nie pozostaje dłużna i obecna jest w każdej restauracji z portfolio Yum Brands!, spółki, której była kiedyś zresztą właścicielem. Mowa tu o restauracjach KFC czy Pizza Hut.

Coca-Cola ma swojego Sprite'a, a Pepsi - 7Up. Analogicznie Cola Cherry ma konkurenta Pepsi Wild Cherry, Cola Zero mierzy się z Pepsi Max. W segmencie napojów funkcjonalnych Gatorade konkuruje z Powerade, a Rockstar z Burnem. Jeśli chodzi o napoje typu ice tea, to obserwujemy rywalizację na linii Lipton Ice Tea - Fuze Tea.

Ostatnio rywalizacja weszła w zupełnie nowy wymiar. Spada spożycie napojów gazowanych, co wymusza na ich producentach dywersyfikację portfolio produktów w kierunku zdrowych napojów. Jak wylicza CNN, zyski gigantów coraz bardziej zależą od segmentów biznesu niezwiązanych z colą.

I tak Pepsi wypuściła niedawno Tropicana Coco Blends - napój z owoców tropikalnych z dodatkiem wody kokosowej. Była to odpowiedź na wprowadzenie przez Coca-Colę nowych wariantów smakowych Diet Coke, dedykowanych ściśle młodym konsumentom, millennialsom.

Pojedynek trwa, zwycięzcy wciąż nie ma.

Źródło artykułu: WP Finanse

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup