Crowe Horwarth: Wzmożone kontrole urzędnicze wsród największych wyzwań dla firm
Warszawa, 20.01.2017 (ISBnews) - Zarządzanie wartościowymi pracownikami, cyberbezpieczeństwo oraz ochrona danych, a także spodziewane wzmożone kontrole urzędnicze są wymieniane wśród najważniejszych wyzwań dla firm w bieżącym roku, wskazuje raport firmy Crowe Horwarth, poinformował prezes TGC Corporate Lawyers (działającego w sieci Crowe Horwarth ) Wojciech Marszczyn.
Crowe Horwarth wskazuje, że najważniejsze wyzwania dla przedsiębiorców w 2017 roku to: przyciąganie talentów i zatrzymywanie wartościowych pracowników, zmiany demograficzne, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych, związana z wysoką rotacją pracowników, nowe rozporządzenie UE dotyczące ochrony danych osobowych (GDPR), rozwijanie marketingu pracodawcy, wzmożone kontrole Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) i przewidywany wzrost kontroli oraz przypadków doszacowania cen transferowych i podatku VAT.
"W celu ciągłego polepszania pozycji konkurencyjnej, zwiększania przychodów i realizacji celów strategicznych firmy powinny wziąć pod uwagę wyzwania, które niesie ze sobą rok 2017 i zaplanować aktywności zmierzające do budowania wizerunku przedsiębiorstwa, pozyskiwania talentów, zarządzania posiadaną wiedzą, zapewnienia bezpieczeństwa wiedzy i danych firmy, optymalizację wykorzystania zasobów własnych i zewnętrznych oraz przygotowanie na wzmożone kontrole w obszarach regulowanych, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania ryzykiem i potencjalnego jego transferu do zewnętrznych dostawców" - powiedział Marszczyn podczas konferencji prasowej.
Jednym z najistotniejszych wyzwań na bieżący rok jest spodziewany wzrost kontroli urzędowych. Jak podają eksperci Crowe Horwarth, Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) zakładała 80 tys. kontroli w 2016 r. i dalszy wzrost tej liczby w tym roku. Według ich oceny, Inspekcja ma badać takie tendencje jak różnice pokoleniowe, warunki pracy, kwestie cudzoziemców i legalność ich pracy, terminowość umów, czy warunki zatrudnienia. PIP ma kłaść nacisk na takie branże, jak gastronomia i hotelarstwo, transport, handel, czy firmy zatrudniające niepełnosprawnych.
Doradca podatkowy Crowe Horwarth Paweł Turek podkreśla ponadto rosnącą liczbę kontroli, zapowiadaną przez resort finansów. Wskazuje na nowe możliwości kontroli urzędniczych związanych z elektronicznym systemem składania jednolitych plików kontrolnych, co od tego roku będzie dotyczyć również małych i średnich przedsiębiorców. Przypomina ponadto, że w 2018 roku wejdzie konieczność złożenia oświadczenia, iż firma ma zestawienie dokumentacji cen transferowych za 2017 r. Nieprzygotowanie dokumentacji lub nieścisłości będą grozić potencjalnymi znaczącymi karami dla firm.
Dyrektor Business Consulting w Crowe Horwarth Maciej Krzekotowski ocenia, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na przeprowadzanie analiz procesów wewnątrz firmy, wprowadzanie zarządzania przez cele i ich kaskadowanie na niższe szczeble, system premiowy oraz budowanie modeli kompetencji w firmie, a także monitorowanie postępów i satysfakcji pracowników.
W obliczu różnic między młodszymi i starszymi pracownikami, różnicami w pozyskiwaniu przez nich wiedzy oraz innych ambicji, Krzekotowski sugeruje tworzenie departamentów zarządzania wiedzą w firmach oraz zmiany w działach HR w kierunku zarządzania talentami.
Senior associate TGC Corporate Lawyers Marta Walędziak Skowrońska dodaje, że dużej rotacji pracowników oraz narastających wyzwań demograficznych coraz więcej firm decyduje się na świadome budowanie wizerunku firmy jako miejsca rozwoju pracowników.
"Badania pokazują, że większość firm zakłada stabilną bazę etatów, ale jednocześnie mamy do czynienia z 26% rotacją na rynku pracy. Co oznacza, że ta wysoka rotacja odbywa się w ramach istniejącej bazy etatów. W takim otoczeniu nabierają znaczenia miękkie wartości jak emocjonalne związanie z firmą, wspólna walka o sukces i dobre wyniki przedsiębiorstwa, czy tzw. employee management, a więc rozprzestrzeniania decyzyjności w większej grupie pracowników poza managementem. Warto też mieć świadomość, że np. młodzi pracownicy wolą 'dowiezienie celu', a nie samo przebywanie w miejscu pracy. W efekcie różnorodność wiekowa, rosnąca wielokulturowość w firmie, a wręcz narastająca konieczność wyszukiwania pracowników przez pracodawców to nowe trendy na które firmy muszą odpowiedzieć" - wskazuje Walędziak Skowrońska.
(ISBnews)