Czarny Piątek światełkiem w tunelu?
Dobrze rozpoczął się sezon świątecznych zakupów w Stanach Zjednoczonych. Według wstępnych szacunków w tak zwany Czarny Piątek, czyli dzień po Święcie Dziękczynienia Amerykanie wydali ponad miliardów dolarów.
28.11.2011 06:22
Według ośrodka badawczego ShopperTrack w Czarny Piątek do sklepów udało się o 5 procent Amerykanów niż przed rokiem. Super okazje i przeceny tysięcy produktów sprawiły, że mieszkańcy USA sięgnęli głębiej do swoich portfeli. W pierwszym dniu świątecznego sezonu wydali 11 miliardów 400 milionów dolarów, czyli o 6,6% więcej niż rok temu.
Dobre wyniki sprzedaży cieszą ekonomistów bowiem popyt wewnętrzny jest najważniejszym kołem napędowym amerykańskiej gospodarki i odpowiada za 70% Produktu Krajowego Brutto. Na Czarny Piątek sieci handlowe w USA przygotowały atrakcyjne oferty dla klientów - na przykład 42 calowe płaskie telewizory po 200 dolarów i laptopy renomowanych firm po 250-300 dolarów.
Ponieważ jednak liczba tak bardzo przecenionych produktów była ograniczona, gdzieniegdzie doszło do przepychanek wśród klientów. W Los Angeles w walce o tanie konsole do gier rozpylono gaz pieprzowy a przed sklepami w trzech stanach doszło do strzelanin, w których na szczęście nikt nie doznał obrażeń.