Czarny Piątek: Tradycja na megaoferty w sklepach zawitała do Polski. Nie daj się oszukać

Czarny Piątek to nowa świecka tradycja w polskim handlu, która przyszła ze Stanów Zjednoczonych.

Czarny Piątek: Tradycja na megaoferty w sklepach zawitała do Polski. Nie daj się oszukać
Źródło zdjęć: © AFP | KENA BETANCUR / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP
Jacek Frączyk

27.11.2015 | aktual.: 27.11.2015 12:34

Czarny Piątek to nowa świecka tradycja w polskim handlu. Przyszła ze Stanów Zjednoczonych, gdzie po Święcie Dziękczynienia sklepy robią wielkie zniżki, zachęcając klientów do zakupów i otwierając tym samym przedświąteczny sezon.

W Polsce co prawda nie było w czwartek żadnego święta, ale nazwa "Black Friday" może się przyjąć jak każda inna okazja, żeby zachęcić ludzi do zakupów. Wykorzystują ją sklepy internetowe i coraz śmielej również sieci stacjonarne.

25 proc. zniżki na wszystko zaoferowała sieć z ubraniami House. Wystarczy wypowiedzieć hasło blackfriday, żeby zaoszczędzić jedną czwartą ceny. Tylko dzisiaj 15 proc. dodatkowego rabatu na produkty z przecen daje też sieć Tchibo.

Specjalne oferty na piątek przygotowała sieć komputronik, obniżając ceny szeregu produktów, m.in. laptopów o 15-25 proc.

Drogeria Douglas otworzyła nawet Black Weekend i daje 50-procentowe zniżki na wybrane kosmetyki w sklepie internetowym.

Księgarnia Matras daje tylko tego dnia zniżki 35 proc. na całą ofertę.

Media Markt na trzy dni zaprezentowała specjalną ofertę, w tym telewizor 49-calowy LG za 1999 zł, czyli cenę niższą o 200 zł od najtańszego sklepu internetowego.

W Stanach liczne sklepy zostały otwarte już we wczorajsze święto. Wielu Amerykanów po spożyciu indyka ruszyło na zakupy i ustawiało się w kolejkach, żeby wykorzystać niebywałe okazje.

Wczesne zniżki w sklepach i w Internecie obejmowały na przykład kupno drugiej zabawki z serii Star Wars za 50 proc. w Target Corp, 200 dolarów za dron kwadrokopter w Best Buy i 499 dolarów za 50-calowy telewizor Samsunga w Wal-Marcie. ##Mamy te same prawa co zwykle. Nie dajmy się oszukać Agnieszka Majchrzak z UOKiKu podkreśliła, że kupując po niższej cenie konsument nie traci swoich praw między innymi do reklamacji. Niedopuszczalna jest więc sytuacja, którą stosuje część sklepów, kiedy informuje się klienta, żeby dobrze sprawdził towar, bo taka duża zniżka powoduje, że nie będzie można go reklamować.

Agnieszka Majchrzak mówi jednocześnie, że to, czy towar będzie można zwrócić, zależy jedynie od dobrej woli sprzedawcy. Obowiązkiem sprzedawcy jest bowiem wymiana towaru na niewadliwy, albo naprawa uszkodzenia. Dopiero jeśli towar był już raz wymieniany, lub naprawiany, wtedy sprzedawca ma obowiązek zwrotu pieniędzy, lub udzielenie zniżki na wadliwy towar.

Przedstawicielka UOKiK dodaje, że w sytuacjach spornych klient ma prawo kupić towar po cenie niższej. Zdarza się, że inna cena znajduje się na metce, czy półce z produktem, a inna, zwykle wyższa, pojawia się przy kasie. W takim przypadku prawo działa na korzyść konsumenta. ##Co nam przysługuje? Powinniśmy pamiętać, że przysługuje nam wiele praw przy zakupie towarów. Rękojmia, gwarancja, obowiązujące sprzedawcę terminy. Mamy wiele możliwości rekompensaty własnej szkody, czy odzyskania środków w przypadku, kiedy kupiliśmy uszkodzony towar.

Lista najważniejszych spraw, które klient powinien pamiętać przy zakupie towarów:

- Rękojmia

Jeżeli wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, jako sprawcę wady uznaje się sprzedającego, tj. z góry prawo decyduje, że w takim przypadku wada istniała w chwili przejścia towaru na rzecz kupującego.

Kupujący może w takim przypadku żądać zwrotu pieniędzy, wnioskować o obniżenie ceny, wymianę towaru na nieuszkodzony, lub o usunięcie wady. Odstąpić od umowy, ani wnioskować o obniżenie ceny nie można jeśli sprzedawca bez żadnych problemów, niezwłocznie wymieni towar, lub usunie wadę.

To nie dotyczy jednak rzeczy, która już była co najmniej raz wymieniana, lub naprawiana. Wtedy sprzedawca nie może ponownie naprawiać, lub wymieniać rzeczy i powinien spełnić żądanie kupującego, czyli albo obniżyć cenę, albo odebrać towar i zwrócić pieniądze (bez odsetek).

- Gwarancja

Gwarancja jest drugim obok rękojmi prawem do dochodzenia roszczeń za wadliwy towar. Jest ona uzależniona tylko od woli udzielającego gwarancji i nie jest obowiązkowa. Inaczej mówiąc sprzedawany towar nie musi mieć gwarancji (zazwyczaj wystawianej przez producenta).

Jej udzielenie następuje poprzez wydanie oświadczenia gwarancyjnego, którym jest zazwyczaj karta gwarancyjna. Gwarancja może mieć minimalnie termin dwuletni, chyba że została określona w postaci innego miernika, np. liczby przejechanych kilometrów.

Jeśli dokument gwarancyjny nie został wydany kupującemu, ale gwarancja istnieje (można to sprawdzić u producenta), za te wady rzeczy, które podlegają gwarancji odpowiada wówczas sam sprzedawca, a nie gwarant.

Samo udzielenie gwarancji nie ogranicza i nie zawiesza uprawnień kupującego z tytułu rękojmi. W przypadku niemożności spełnienia świadczenia przez gwaranta, kupujący może dochodzić tego samego roszczenia z rękojmi.

Ma to znaczenie zwłaszcza wtedy, gdy gwarantującym nie jest sprzedawca. W takiej sytuacji, rękojmi mamy oczekiwać po sprzedawcy, a wypełnienie gwarancji po gwarantującym. Gdy sprzedawca jest równocześnie gwarantem, znaczenie ma to, czy określimy, czy nasze roszczenie jest z gwarancji czy z rękojmi.

- Termin 14 dni na odpowiedź na reklamację

Jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady, albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.

Możemy więc przy reklamacji żądać obniżenia ceny do np. 1 procenta i kibicować sprzedawcy, żeby nie wyrobił się z odpowiedzią w ciągu 14 dni. Jeśli zależy nam na zachowaniu towaru oczywiście.

- 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość np. w Internecie

Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza sklepem stacjonarnym, np. przez Internet, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, w tym kosztów przesyłki. Nie dotyczy to treści elektronicznych, czyli np. gier komputerowych, lub oprogramowania sprzedawanego w zamkniętych pudełkach, jeśli pudełko zostało rozpakowane.

- Szkody wynikające z zawarcia umowy na wadliwą rzecz

Chodzi o to, że w związku z faktem, że rzecz miała wady fizyczne (wyłączone są tu wady prawne) kupujący poniósł określoną szkodę. Kupujący, który oczekuje takiego odszkodowania musi złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy lub obniżeniu ceny.

W zakres szkód wchodzi na przykład koszt przewozu, odbioru, koszt zawarcia umowy, czy badań, albo ekspertyz jakie zleciliśmy, ale też na przykład ubezpieczenie. Jeśli kupujemy dajmy na to okulary i sprzedawca oferuje nam jednocześnie ubezpieczenie, to w przypadku reklamacji zwrot kwot powinien obejmować również ubezpieczenie.

- Wady istotne i nieistotne

Kupujący nie może jednak odstąpić od umowy zakupu, jeśli wada jest nieistotna. Jest to mocno nieprecyzyjne kryterium. Generalnie trzeba przyjąć, że wada istotna musi ograniczać, lub uniemożliwiać normalne korzystanie z rzeczy. „Istotność” jest sprawą uznaniową i może zależeć od oceny sprzedawcy, chyba że zostanie to określone w umowie.

tanie zakupyczarny piątekblack friday
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)