Czy opłaca się pracować w telemarketingu?
Praca w call center często jest traktowana jako praca tymczasowa. Dla niektórych staje się ona początkiem kariery zawodowej.
30.08.2011 | aktual.: 30.08.2011 13:57
To ich firmy stawiają na pierwszej linii frontu. Zdezorientowani lub niezadowoleni klienci w pierwszej kolejności trafiają do pracowników call center, którzy wyjaśniają zawiłości związane z kredytami, namawiają do kupna usług lub sprzedają różne towary.
Kim są ludzie, których słyszymy w słuchawce? Jakie mają zadanie? Jakimi cechami powinny się charakteryzować? O tych i innych zawiłościach związanych z pracą za pomocą telefonu, rozmawiamy z Agnieszką Widacką, Senior Recruitment Konsultant, Zespołu Temporary&Outsourcing Grafton Recruitemnt Polska.
- Gdzie spotkamy ludzi pracujących głównie za pomocą telefonu?
- Od kilku lat na portalach z ogłoszeniami o pracę wzrasta liczb ogłoszeń dotyczących pracy na stanowisku telemarketera, ankietera czy pracownika działu obsługi klienta. Nie tylko firmy call center zatrudniają telemarketerów - również wewnątrz firm powstają działy, które zajmują się np. telefoniczną windykacją dłużników, udzielaniem informacji o usługach firmy czy wyjaśnianiem reklamacji.
- Kogo zazwyczaj zatrudnia się na takich stanowiskach? Czy są to osoby bez doświadczenia w zawodzie? A może odwrotnie – muszą wykazać się wiedzą, by rzetelnie wyjaśniać klientowi wszelkie zawiłości?
- Ta forma pracy zadomowiła się w naszym środowisku i jest uważana często za pracę dorywczą dla osób na studiach. Czy aby tak jest na pewno? Czy tylko studenci pracują w call center? Wszystko zależy od specyfiki firmy i zakresu obowiązków w pracy przy telefonie. Niektóre firmy zatrudniają osoby bez doświadczenia i szkolą przed rozpoczęciem pracy, inne wymagają już pewnej wiedzy i doświadczenia np. w obszarze windykacji, IT, sprzedaży czy obsłudze klienta.
- Wynika z tego, że wszystko zależy od specyfikacji firmy. Czy jest jakaś cecha wspólna dla pracowników na tych stanowiskach?
- To co na pewno powinno cechować pracownika call center to łatwość w nawiązywaniu kontaktów, kreatywność, nastawienia na klienta, wyczuwanie jego potrzeb, dyplomacja i cierpliwość. W przypadku stanowisk związanych ze sprzedażą czy windykacją na pewno przydadzą się umiejętności negocjacyjne, znajomość technik sprzedaży czy orientacja na wynik, natomiast osoby pracujące na infolinii muszą wykazać się dużą dozą cierpliwości oraz umiejętnością jasnego przekazywania informacji. Ważne w pracy na tym stanowisku jest aby pracownicy call center umieli współpracować w zespole, byli odporni na stres (rozmowy z trudnymi klientami) oraz umieli słuchać.
- Czy dobrym wyjściem jest traktowanie tego zajęcia jako pracy dorywczej lub formę dorobienia do stałej pensji?
- W firmach telemarketingowych pracują zarówno studenci, dla których bardzo często jest to pierwsza praca oraz osoby wykwalifikowane. Zdarza się, że jest to praca dodatkowa dla osób pracujących na etacie w innej firmie. W ogłoszeniach często pojawią się informacja, że emeryci lub renciści są mile widziani.
- Praca w call center bywa stresująca, a system płacowy sprzyja konkurencji. Według doniesień stawka godzinowa jest bardzo zróżnicowana – waha się w przedziale od 5 do 10 złotych. Dla niektórych to niezbyt wiele.
- Mimo, że praca w call center często jest traktowana jako praca tymczasowa to dla niektórych staje się ona początkiem kariery zawodowej. Najlepsi awansują np. na team leaderów, kierowników zmiany, trenerów. Z drugiej strony, dzięki elastycznej formie (możliwość wyboru godzin pracy), praca ta cieszy się cały czas dużym zainteresowaniem, choć jak się okazuje do najłatwiejszych nie należy, na co wskazuje duża rotacja na tych stanowiskach.
ml