Decyzja UOKiK ws. Lidla. Sieć wyda co najmniej 250 tys. zł

"Absolutna satysfakcja albo zwrot pieniędzy". Lidl strzelił sobie w stopę promocją. Zakończył ją przedwcześnie, więc musi ponieść kolejne konsekwencje. Jest decyzja prezesa UOKiK. Tanio nie będzie.

Obraz
Źródło zdjęć: © East News | Tomasz Kawka
Paweł Orlikowski

Chodzi o promocję z 2016 roku. "Sprytnie i tanio kupować marki Lidla. Absolutna satysfakcja albo zwrot pieniędzy”. Każdy klient miał prawo kupić na próbę produkty marki własnej Lidla (artykuły spożywcze, chemiczne i kosmetyki). W razie niezadowolenia mógł taki produkt zwrócić i dostać pieniądze z powrotem. Nawet przy całkowitym zużyciu produktu. Przez ten zapis w regulaminie promocji klienci się wycwanili. Zwracali do Lidla całe wózki pustych opakowań. Na ich konta wracały setki, a nawet tysiące złotych.

Klienci robili zakupy, wypakowywali produkty i następnego dnia odnosili do marketu puste opakowania. Twierdzili, że są niezadowoleni i prosili o zwrot pieniędzy. Produkty zostawały jednak z nimi. Niektórzy nie czekali nawet dnia. Już po kilku godzinach od wyjścia ze sklepu wracali z pustymi opakowaniami.

Lidl połapał się, że jest wykorzystywany przez klientów. Zresztą, na własne życzenie. Promocja miała trwać od 27 października do 30 listopada 2016 roku. Ale dyskont wycofał się z promocji już 8 listopada.

Problemem okazało się nagłe zamknięcie promocji. Lidl zakończył szkodliwą dla siebie kampanię przedwcześnie. A powinien zachować 7-dniowe wyprzedzenie i poinformować zakończeniu promocji na swojej stronie. Dlatego prezes UOKiK decyzją z 12 czerwca 2018 roku orzekł, że uprawdopodobnione zostało naruszenie przez Lidl Polska zbiorowych interesów konsumentów przez zmianę postanowień regulaminu promocji.

Zobacz też: Czy była zmowa sieci handlowych ws. wzrostu cen masła?

Klienci dostaną bony za szkolenia

W toku postępowania Lidl dobrowolnie zobowiązał się do usunięcia skutków naruszeń przedwczesnego wycofania się z promocji. Dlatego sieć zorganizuje szkolenia on-line dla konsumentów. Wyedukuje ich z praw konsumenckich, w tym rękojmi i gwarancji, reklamacji, prawa odstąpienia od umowy. Co zakończy się interaktywnym testem z wymienionych zagadnień.

Szkolenie zostanie zorganizowane na stronie lidl.pl między 1 września a 15 listopada. Nie wiadomo kiedy konkretnie, natomiast dostępne będzie przez 3 tygodnie. Szkolenie łącznie z testem zajmie ok. pół godziny. Będą pieniądze dla pierwszych 10 tys. osób, które załapią się na szkolenie on-line i uzyskają 70 proc. poprawnych odpowiedzi z testu po szkoleniu. Każda z tych osób dostanie bon na zakupy w Lidlu o wartości 25 zł. To daje w sumie wydatek rzędu 250 tys. zł na same bony.

Do tego sieć musi zorganizować osiem jednodniowych szkoleń dla rzeczników konsumentów i pracowników Inspekcji Handlowej. Z zakresu zapobiegania nieuczciwym praktykom handlowym. Na każde szkolenie przyjdzie 35 uczestników. Czas na ich zrealizowanie sieć ma do końca roku. Wszystko pod kontrolą UOKiK.

Dla sieci to i tak lepsze rozwiązanie. Gdyby Lidl nie przerwał promocji w trybie natychmiastowym, przez kolejny tydzień akcji mógłby stracić miliony na szkodliwych działaniach klientów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Te naczynia z Pepco groźne dla zdrowia. Kupiłeś? Zniszcz lub zwróć
Te naczynia z Pepco groźne dla zdrowia. Kupiłeś? Zniszcz lub zwróć
Nastolatek wyłudził 600 tys. zł. Zakładał garnitur i udawał adwokata
Nastolatek wyłudził 600 tys. zł. Zakładał garnitur i udawał adwokata
Podhalański Patrol Budowlany. Tak walczą z patodeweloperką w Zakopanem
Podhalański Patrol Budowlany. Tak walczą z patodeweloperką w Zakopanem
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Problemy giganta. Makro zamyka cztery hale w Polsce
Problemy giganta. Makro zamyka cztery hale w Polsce
Już omijają nowe prawo. Były radny zrobił akcje w markecie
Już omijają nowe prawo. Były radny zrobił akcje w markecie
Butelka wody Ustronianka wywołała burzę. Mamy komentarz Kauflandu
Butelka wody Ustronianka wywołała burzę. Mamy komentarz Kauflandu
Duża zmiana w Biedronce. Klienci szybko ją zobaczą
Duża zmiana w Biedronce. Klienci szybko ją zobaczą
To już plaga na Podlasiu. Rolnicy znajdują niebezpieczne przedmioty
To już plaga na Podlasiu. Rolnicy znajdują niebezpieczne przedmioty
Nocowanie w studio. Wyjazd busem. Nietypowa oferta pracy dla Polaków
Nocowanie w studio. Wyjazd busem. Nietypowa oferta pracy dla Polaków