Dentyści zatrudniają marketingowców, psychologów, a nawet florystów

Już co piąty otwierany gabinet lekarski, to gabinet stomatologiczny – podaje GUS. We wszystkich polskich gabinetach pracuje armia 36 tys. stomatologów, a to tylko niewielki odsetek zatrudnionych, bo rozwijająca się branża przyciąga specjalistów z innych, często odległych dziedzin.

Obraz
Źródło zdjęć: © t

Rynek usług stomatologicznych rozrasta się w tempie 5,8% rocznie, a Polacy mogą wybierać z pośród 22 tysięcy gabinetów – wynika z danych GUS. Największy wybór mają Warszawiacy. W stolicy jest aż 3,5 tys. gabinetów. To również 3,5 tys. pracodawców, zatrudniających blisko 25 tys. osób. Co ciekawe, wśród pracowników gabinetów i klinik, obok dentystów i personelu medycznego, coraz częściej pracę znajdują marketing managerzy, architekci, masażyści, kosmetolodzy, floryści, a nawet rzecznicy prasowi. Dziś gabinet stomatologiczny zatrudnia średnio od 5-10 osób. - W każdej klinice pracują asystentki stomatologiczne, recepcjonistki oraz protetycy. Coraz częściej jednak kliniki zatrudniają specjalistów nie kojarzonych do tej pory ze stomatologią – mówi dr n med. Mariusz Duda, właściciel Kliniki Implantologii i Stomatologii Estetycznej Duda Clinic w Katowicach.

Manager, handlowiec i dekorator - poszukiwani

Gabinety stomatologiczne stają się znaczącymi pracodawcami w Polsce. Dziś średni gabinet zatrudnia przeciętnie od 5 do 10 osób. Duże kliniki, znacznie więcej od 15 do 30 osób. Coraz częściej, wśród personelu pojawiają się także osoby nie związane bezpośrednio z branżą medyczną. Pracę u dentysty znajdują opiekunowie klienta, którzy dbają o pobyt pacjenta w klinice, specjaliści ds. turystyki, jeśli gabinet zajmuje się turystyką stomatologiczną, przedstawiciele handlowi, marketingowcy i graficy.

– Przez wiele lat to dentyści sami zarządzali swoimi gabinetami i klinikami. Dziś zajmują się tym managerowie, którzy coraz częściej zastępują dentystów w kwestiach organizacji sprzedaży, HR, wizerunku czy finansów – mówi dr n med. Mariusz Duda, właściciel Kliniki Implantologii i Stomatologii Estetycznej Duda Clinic w Katowicach. – Inna sprawa, że wiele gabinetów to dziś sprawnie zarządzane przedsiębiorstwa, które podobnie jak inne firmy, wymagają wsparcia specjalistów z różnych dziedzin – dodaje.

Dziś gabinet stomatologiczny zatrudnia własnego managera lub dyrektora placówki. Wymagania jednak są wysokie. Gabinety poszukują osób wyższym wykształceniem, z min. 2-letnim doświadczeniem w zarządzaniu placówkami medycznymi i znajomością specyficznego rynku usług stomatologicznych. - Manager najczęściej zajmuje organizacją pracy całego gabinetu, dba o zaopatrzenie i finanse, planuje działania wizerunkowe i odpowiada za politykę kadrową. Odpowiada także za strategię rozwoju i sprzedaży kliniki – mówi Aneta Zapart, dyrektor Duda Clinic w Katowicach.

Przestają także dziwić inne profesje spotykane u dentysty. Coraz częściej gabinety poszukują architektów wnętrz i plastyków. – Właściciele klinik i gabinetów uzmysłowili sobie, że branżą stomatologiczną, jak każdą inną, rządzą prawa rynku. Dlatego każdy chce zachęcić klientów estetycznym i przyjaznym wnętrzem, nie kojarzącym się z borowaniem i wyrywaniem zębów. Gabinety więc chętnie korzystają ze wsparcia specjalistów z takich dziedzin jak marketing, wnętrzarstwo a nawet aromamarketing – mówi Małgorzata Wasio-Malinka, dyrektor marketingu firmy Dental Depot Wasio z Wrocławia. PR-owiec i psycholog też znajdzie pracę u dentysty

Chętnie gabinety sięgają także po wsparcie specjalistów ds. public relations, reklamy czy rzeczników prasowych, którzy oprócz stworzenia wizerunku gabinetu lub kliniki, zadbają o jej relacje z mediami, akcje społeczne czy edukacyjne. – Gabinety poszukują sposobów na wyróżnienie się i budowę marki. Obecnie mamy ponad 22 tys. gabinetów, nic więc dziwnego, że chcąc zaistnieć na trudnym rynku, dentyści sięgają po wsparcie specjalistów, z których do tej pory korzystały duże firmy produkcyjne, centra handlowe czy politycy. Jednocześnie muszą to być specjaliści znający zasady etyki lekarskiej w odniesieniu do zasad prezentowania wizerunku lekarza czy praktyki lekarskiej. To kluczowa wiedza, jeśli chce się pracować np. na wizerunkiem gabinetu – mówi Aneta Zapart z Duda Clinic.

Ale pracę w gabinecie znajdują nie tylko spece od wizerunku, także psycholodzy i pedagodzy są coraz częściej na „wyposażeniu gabinetu. To nowy trend, który do Polski przywędrował ze Stanów Zjednoczonych, gdzie o spokój ducha dziecka lub dorosłego w trakcje leczenia dbają właśnie psycholodzy. - W najnowocześniejszych gabinetach pacjenci cierpiący na paniczny lęk przed dentystą mogą porozmawiać przed zabiegiem z psychologiem, ich zszarpane nerwy koi masażystka, a dziećmi przed zabiegiem zajmuje się pedagog – mówi dr Duda.

Ta branża rośnie mimo kryzysu

Najbliższe lata również rysują się w dobrych barwach. W odróżnieniu od innych branż, stomatologia w ciągu ostatnich 2 lat zanotowała nie tylko wzrost zatrudnienia, ale także wartość rynku usług. Z danych PMR Publications wynika, że w latach 2008 i 2009 wartość polskich dentystów wzrosła 10-krotnie. W 2013 wartość całego rynku ma osiągnąć 10 mld złotych. Pracę jednak specjaliści znajdą głównie w prywatnych gabinetach. – Zatrudniają głownie NZOZ-y i prywatne kliniki, w których w 100 proc. płacimy za leczenie z własnej kieszeni. To właśnie te gabinety-firmy, coraz chętniej sięgają po wsparcie specjalistów, same zatrudniając, bądź poszukując wsparcia w firmach – mówi Zapart.

Najwięcej praktyk stomatologicznych działających jako gabinety, przychodnie, kliniki lub centra stomatologiczne działa dziś w woj. mazowieckim – ponad 3,6 tys. Drugie miejsce zajmuje woj. śląskie – ponad 2,2 tys. gabinetów. Trzecie woj. dolnośląskie – ponad 1.9 tys. gabinetów – dane GUS. Każda z tych praktyk zatrudnia średnio od 5-10 osób. Szacuje się, że w Polsce pracę w gabinetach stomatologicznych znajduje ponad 150 tys. osób. Dentyści stanowią w tym grupę ponad 22 tys. osób, z czego ponad 9 tys. to kobiety.

Wybrane dla Ciebie
30 zł kaucji za kubek. Za kilka dni rusza świąteczny jarmark
30 zł kaucji za kubek. Za kilka dni rusza świąteczny jarmark
Potężne premie świąteczne. Tyle dostaną kasjerzy w Niemczech
Potężne premie świąteczne. Tyle dostaną kasjerzy w Niemczech
Nowy program polskiej gminy. Pozwoli zmniejszyć rachunki za wodę
Nowy program polskiej gminy. Pozwoli zmniejszyć rachunki za wodę
Górale mieli pokazać turystom zdjęcia swoich pensjonatów. Odmówili
Górale mieli pokazać turystom zdjęcia swoich pensjonatów. Odmówili
Nowy dyskont się rozkręca. Sięgnie po klientów Dino i Biedronki?
Nowy dyskont się rozkręca. Sięgnie po klientów Dino i Biedronki?
Alkohol 0 proc. jak wegańskie mięso. Unia Europejska mówi stop
Alkohol 0 proc. jak wegańskie mięso. Unia Europejska mówi stop
Zmieniałeś instalację? Musisz wysłać pismo. Inaczej grzywna do 5 tys.
Zmieniałeś instalację? Musisz wysłać pismo. Inaczej grzywna do 5 tys.
Dwa dodatkowe dni wolne w 2026 r. Pracodawcy nie mogą odmówić
Dwa dodatkowe dni wolne w 2026 r. Pracodawcy nie mogą odmówić
Nowy aquapark w Polsce. Będzie ogromny. Poznaliśmy lokalizację
Nowy aquapark w Polsce. Będzie ogromny. Poznaliśmy lokalizację
Zbadali proszki do prania. Zwycięska marka jest w dyskoncie w Polsce
Zbadali proszki do prania. Zwycięska marka jest w dyskoncie w Polsce
Można stracić tak setki złotych. Oto nowy trik "kurierów"
Można stracić tak setki złotych. Oto nowy trik "kurierów"
Zamykają fabrykę w Niemczech. Produkcja trafi m.in. do Polski
Zamykają fabrykę w Niemczech. Produkcja trafi m.in. do Polski