Drogi na Euro 2012 czekają na pozwolenia
Sieci autostrad, obwodnic i nowych dróg w Warszawie już dawno kierowcy uznają jedynie za wizje urzędników. Nie do końca słusznie, bo autostrada z Łodzi do stolicy powstanie na Euro 2012 i wbrew wcześniejszym obawom będzie to inwestycja kompletna, wraz z całą infrastrukturą pomocniczą.
25.03.2010 | aktual.: 26.03.2010 10:18
Z kolei żadną z obwodnic w całości nie przejedziemy, bo na piłkarskie mistrzostwa gotowe będą tylko fragmenty północnej, a na pozostałych trwać będą prace. Urzędnicy zapewniają, że dotrzymają terminów.
Mimo że obecnie trwają prace projektowe i przygotowawcze na autostradzie A2 między Łodzią a Warszawą, już wzniesione zostało larum, że będzie to inwestycja niekompletna. Do tej pory bowiem nie został ogłoszony przetarg na budowę miejsc obsługi podróżnych. – Konkurs ogłosimy na przełomie marca i kwietnia, więc nie ma się czym martwić – uspokaja Marcin Hadaj, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Takie punkty zostaną otwarte razem z zakończeniem prac przy budowie A2, czyli w maju 2012 r. – dodaje.
Na 90-kilometrowym odcinku autostrady między Strykowem (woj. łódzkie) i Konotopą (woj. mazowieckie) stanie zatem 10 miejsc obsługi podróżnych. Sześć z nich znajdować się będzie na terenie woj. łódzkiego, cztery znajdą się na Mazowszu. – Będzie to kategoria II tego typu infrastruktury, czyli znajdą się tam parkingi, toalety, restauracje oraz stacje benzynowe – wylicza Marcin Hadaj.
Prace nad ich budową ruszą w pierwszej połowie przyszłego roku. Wcześniej, bo na przełomie września i października, rozpoczną się wytyczanie jezdni i budowa obiektów (zjazdów, wjazdów, wiaduktów) na autostradzie. Obecnie kończy się tam wycinka drzew i ostatnie prace przygotowawcze.
Już w czerwcu 2010 r. ma rozpocząć się budowa południowej obwodnicy Warszawy między węzłami Konotopa i Lotnisko. – Czekamy na pozwolenie na budowę – mówi Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka mazowieckiego oddziału GDDKiA. Obecnie toczy się rozprawa administracyjna, której finałem powinno być wydanie właśnie tego dokumentu.
Droga, która ma połączyć Warszawę z Konotopą, czyli de facto z kończącym autostradę A2 węzłem, powstanie dopiero w sierpniu 2012 r. Dojdzie zatem do absurdu, że będzie to prowizoryczne połączenie na kilka miesięcy. – Droga zostanie uporządkowana do Euro 2012 i zapewnimy kierowcom korzystającym z niej przejezdność – zapowiada Małgorzata Tarnowska.
Dużo dalej w realizacji jest wylotówka z Warszawy do Gdańska, czyli droga ekspresowa S7 na odcinku Płońsk – Czosnów. Przedstawiono już tzw. raport środowiskowy, który jest niezbędny do wydania decyzji środowiskowej. Jest to tym ważniejsze, że droga przebiega m.in. przez obszary wydzielone – dolinę środkowej Wisły, Puszczę Kampinoską czy Kampinoski Park Narodowy. Ale nie będzie zagrażać środowisku. – Projekt budowlany czy koncepcje dotyczące przetargu na wykonawcę może będą znane jeszcze w tym roku – mówi Małgorzata Tarnowska. – Realizacja inwestycji się nie zmieniła: prace budowlane rozpoczniemy w 2012 r. i zakończymy dwa lata później – dodaje.