Duża sieć podjęła decyzję. To czeka Polaków po świętach

Kaufland dołączył do listy sieci handlowych, które zadeklarowały, czy "przerzucą" podniesienie stawki VAT na klientów. Wcześniej decyzję w tej sprawie podjęły Lidl i Aldi.

Duża sieć podjęła decyzję. To czeka Polaków po świętach
Duża sieć podjęła decyzję. To czeka Polaków po świętach
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Dusan Petkovic
oprac. AS

26.03.2024 07:59

Stawka VAT na podstawowe produkty spożywcze w wysokości 0 proc. obowiązuje od początku 2022 r. Właśnie wtedy rząd uznał, że w ramach walki z inflacją zlikwiduje tymczasowo podatek pobierany przez państwo m.in. przy sprzedaży warzyw, owoców, mięs, nabiału, czy produktów ze zbóż.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Na koncie ma 9,5 mln zł. Jak do tego doszedł? "Byłem młodym pelikanem" Marcin Iwuć w Biznes Klasie

W marcu tego roku zapadła jednak decyzja, by tego ochronnego okresu nie przedłużać. Wraz z końcem kwartału, czyli od początku kwietnia, stawka VAT automatycznie wzrośnie do 5 proc. To stawia sieci handlowe przed dylematem, czy podnieść ceny produktów i przerzucić koszt podatku na klientów, czy zdecydować się na zmniejszenie swojej marży.

Eksperci wskazują, że w zwykłych okolicznościach zapewne doszłoby do realizacji tego pierwszego scenariusza. Obecnie toczy się jednak wojna cenowa między głównymi dyskontami w kraju i podnoszenie cen mogłoby zmniejszyć konkurencyjność danej marki na rynku.

Kaufland mówi "nie" podwyżkom

Kaufland zdecydował, że "zamrozi VAT" i utrzyma dotychczasowe ceny co najmniej do 30 kwietnia tego roku. Sieć informuje, że akcja obejmie 10 tys. produktów spożywczych.

Wcześniej taką samą decyzję podjęło Aldi. - Bierzemy VAT na siebie, jest to realne trzymanie ręki na pulsie w kontekście oszczędności Polaków - pisał w oficjalnym komunikacie dyskont.

Lidl również zdecydował, że w kwietniu pozostawi ceny żywności na poziomie sprzed podwyżki stawki VAT. Akcja została nazwana mianem "VAT STOP".

"Klienci dalej kupią ponad 1600 podstawowych produktów spożywczych w niskich cenach. Oferowanie niskich cen to jedno z naszych działań, które podejmujemy, aby chronić budżety polskich gospodarstw domowych" - komentowała Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Affairs and CSR w Lidl Polska.

Źródło artykułu:WP Finanse
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)