Dyskonty tak, supermarkety już nie. Polacy zmieniają przyzwyczajenia
Polacy coraz mniej lubią supermarkety i galerie handlowe. Nowe badanie wyraźnie pokazuje spadek liczby odwiedzających te miejsca, szczególnie w miastach poniżej 300 tys. mieszkańców. Za to coraz chętniej zakupy robimy w dyskontach.
06.02.2020 10:21
Wyraźny spadek popularności galerii handlowych i supermarketów wyłania się z lutowego Selectivv Index. Szczególnie w miastach mających mniej niż 300 tys. mieszkańców, coraz mniej osób odwiedza te placówki. Wzrost jednak widać w przypadku odwiedzin dyskontów, tu głównie w miastach powyżej 300 tys. mieszkańców.
Czytaj też: Do sklepów chodzimy coraz rzadziej. Branża drży
To pokazuje, że Polacy zmieniają swoje przyzwyczajenia zakupowe. Zamiast chodzić do galerii handlowych czy supermarketów częściej wybierają dyskonty. Czyli spadki dotyczą wielkopowierzchniowych obiektów, ale nie przekładają się na zyski małych sklepikarzy, a na rozwój sklepów średniopowierzchniowych (jak Biedronka czy Lidl).
Dane Selectivv Handel za styczeń pokazują spadek "odwiedzalności" badanych lokalizacji miesiąc do miesiąca. Jest to sytuacja powtarzająca się co roku ze względu na pik świąteczny obserwowany w grudniu.
Jednak tym razem spadek jest dwukrotnie niższy w porównaniu do danych ze stycznia 2019 do grudnia 2018 roku i wynosi 4,75 proc. Bierze się to najpewniej z tego, że już w grudniu 2019 r. notowania były gorsze (spadek o 4 proc. w porównaniu do grudnia 2018).
"Analizując dane rok do roku obserwujemy niższe wskaźniki dotyczące placówek handlowych w miastach poniżej 300 tys. mieszkańców, zwłaszcza w przypadku supermarketów i galerii handlowych. Optymistycznie wygląda, w porównaniu z ubiegłym rokiem, wzrost indeksu dla dyskontów w miastach powyżej 300 tys. mieszkańców, o 9 proc. rok do roku" - wskazują analitycy Selectivv Index.
Inaczej sprawa ma się w kwestii stacji benzynowych, styczeń 2020 roku to kolejny miesiąc stabilnych wzrostów. Co prawda zauważalny jest spadek w porównaniu do grudnia (o 4 proc.), ale jest to sytuacja zbliżona do tej sprzed roku czy dwóch. W ujęciu rok do roku widzimy wzrost o 5 proc. (styczeń 2020 w porównaniu do stycznia 2019).
Turystyka na plus
Polska staje się coraz bardziej atrakcyjnym krajem turystycznym dla obcokrajowców. Dane związane z turystyką wyglądają obiecująco, odwiedzanie Polski przez użytkowników urządzeń mobilnych z zagraniczną kartą SIM oraz obcym językiem w telefonie wzrosła zarówno w porównaniu do grudnia (o 1 proc.) jak i rok do roku (o 4 proc.).
Na Selectivv Index składa się analiza dynamiki odwiedzin w placówkach handlowych, wielkości ruchu na stacjach benzynowych oraz dynamiki zagranicznego ruchu turystycznego w Polsce. Co ważniejsze, indeks bada realne zachowania polskich konsumentów czy turystów odwiedzających nasz kraj, a nie ich zamiary.
Za opracowanie Selectivv Index i aktualizację danych odpowiada dział analityczno-badawczy Selectivv Data Tank. Firma wykorzystuje autorską usługę Geotrapping, która pozwala na gromadzenie oraz analizowanie danych o grupie użytkowników smartfonów i tabletów przebywających w danym czasie, w określonym miejscu.
Czytaj także: Zakupy coraz droższe. Porównanie rachunków
Badanie obejmuje 310 obiektów handlowych (supermarkety, dyskonty, sklepy w miejscowościach poniżej 20 tys. mieszkańców, galerie handlowe), ponad 130 stacji benzynowych zlokalizowanych w różnych częściach kraju oraz turystów - osoby posiadające zagraniczną kartę SIM, mające ustawiony inny niż polski język w telefonie, przebywające w Polsce od 3 do 21 dni.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl