Do sklepów chodzimy coraz rzadziej. Branża drży
Co prawda w grudniu - ze względu na święta - odnotowaliśmy wzrost liczby "odwiedzalności" w sklepach, to już w ujęciu rok do roku widać załamanie. Dane nie napawają optymizmem.
Polacy do sklepów chodzą coraz rzadziej. Co prawda w grudniu przybyło kupujących, jednak trend wskazuje na to, że sklepy zaczynamy omijać. Wpływ na to może mieć rosnący wciąż e-handel (zakupy wolimy zrobić bez wychodzenia z domu, przez internet), jednak swoje dokłada też drożyzna.
Czytaj też: Zakupy coraz droższe. Porównanie rachunków
Selectivv Index analizuje dynamikę odwiedzin w placówkach handlowych, wielkość ruchu na stacjach benzynowych oraz dynamikę zagranicznego ruchu turystycznego w Polsce.
W grudniu 2019 r. odnotowano wzrost odwiedzin w placówkach handlowych, ale tylko w stosunku miesiąc do miesiąca, co ewidentnie miało związek z przedświątecznym okresem i związanymi z nim zwiększonymi zakupami.
Obejrzyj: Zakaz handlu dobija małe sklepy? "Te zamykają się najczęściej"
Ogólny trend jest spadkowy, co dla branży jest niepokojące. Kluczowe będą kolejne miesiące, grudzień był lepszy od listopada, ale to i tak nic dobrego dla branży. Jak wynika ze wskaźnika "Selectivv Handel", w grudniu ub.r. widać wzrost o 5,3 proc. "odwiedzalności" w analizowanych lokalizacjach w ujęciu miesiąc do miesiąca.
"Na uwagę zasługuje jednak fakt, że obserwujemy spadki analizując dane rok do roku, co może być przesłanką do spowolnienia gospodarczego. O ile w miastach powyżej 300 tys. mieszkańców w przypadku galerii handlowych i dyskontów index jest na tym samym poziomie co w zeszłym roku, o tyle patrząc na pozostałe kategorie obserwujemy spadki, zwłaszcza dla miast poniżej 300 tys. mieszkańców (najwyższy, gdy spojrzymy na hipermarkety, o 22 punkty)" - czytamy w raporcie.
Z kolei wskaźnik "Selectivv Stacje benzynowe" pokazuje, że zachowania użytkowników urządzeń mobilnych w zakresie odwiedzania stacji benzynowych mają innych, bardziej stabilny charakter.
Jak wskazują analitycy, widać niewielki wzrost miesiąc do miesiąca i rok do roku, ale podkreślić należy mniejszą dynamikę wzrostu porównując grudzień 2019 do listopada 2019 roku w porównaniu z analogicznymi danymi z 2018 roku.
Jak zwykle ciekawe dane pokazuje "Selectivv Turystyka". O ile zachowania związane z odwiedzaniem placówek handlowych w Polsce mogą budzić niepokój, o tyle tu obserwujemy wzrost. Nasz kraj jest chętnie odwiedzany przez turystów zagranicznych, zarówno w ujęciu miesiąc do miesiąca, jak i rok do roku.
Niemniej, analitycy widzą powody do niepokoju związane ze spadkami odwiedzalności placówek handlowych w miejscowościach poniżej 300 tys. mieszkańców. W najbliższych miesiącach okaże się, czy trend ten będzie dotyczyć również największych miast Polski.
Za opracowanie Selectivv Index i aktualizację danych odpowiada dział analityczno-badawczy Selectivv Data Tank. Firma wykorzystuje autorską usługę Geotrapping, która pozwala na gromadzenie oraz analizowanie danych o grupie użytkowników smartfonów i tabletów przebywających w danym czasie, w określonym miejscu. Na potrzeby Indexu monitoruje wybrane lokalizacje handlowe oraz analizuje skalę odwiedzin tych miejsc.
Badanie obejmuje 310 obiektów handlowych (supermarkety, dyskonty, sklepy w miejscowościach poniżej 20 tys. mieszkańców, galerie handlowe), ponad 130 stacji benzynowych zlokalizowanych w różnych częściach kraju oraz turystów - osoby posiadające zagraniczną kartę SIM, mające ustawiony inny niż polski język w telefonie, przebywające w Polsce od 3 do 21 dni.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl