Dyskonty zalewają kraj
Na żywność Polacy wydadzą w 2012 roku ponad 230 mld zł. To wzrost o 2,5 proc. Pieniądze zostawimy głównie w kasach dyskontów - wynika z analizy firmy analitycznej PMR.
Aż 70 proc. Polaków uważa, że ceny żywności są wyższe niż rok temu. Ponieważ pensje nie rosną ostatnio zbyt mocno, to zaczęliśmy jeszcze baczniej przyglądać się cenom.
- 23 proc. badanych wskazało, że w stosunku do poprzedniego roku starają się kupować tyle samo, ale zwracając większą uwagę na ceny - mówi Dominika Kubacka, analityk firmy PMR i autorka raportu "Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2012. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2013-2015".
Z tego samego powodu rośnie udział sieci dyskontowych. Autorka analizy podkreśla, że to w tym segmencie jest coraz więcej placówek, sieci poprawiają swoją ofertę i inwestują miliony złotych w kampanie reklamowe. Obecnie w dyskontach zostawiamy 17 proc. wszystkich pieniędzy wydawanych na zakupy spożywcze, czyli ponad 39 mld zł rocznie.
Tylko w ostatnim pięcioleciu liczba tego typu sklepów wzrosła o 80 proc., a ich udział w rynku się podwoił. Obecnie dyskontów jest 3 tys., ale w ciągu najbliższych trzech przybędzie kolejnych tysiąc placówek. Jednocześnie będziemy w nich zostawiać aż jedną czwartą wszystkich wydatków na żywność - prognozuje PMR.
W odwrocie są natomiast hipermarkety, które przed erą dyskontów były uważane za najbardziej perspektywiczne i dochodowe. PMR podkreśla, że buduje się dziś ich znacznie mniej niż kiedyś.
- Co prawda sieci, które przez ostatnie lata wstrzymały inwestycje, zapowiadają wznowienie procesu, jednak plany budowy obiektów wielkopowierzchniowych weryfikuje rynek i bardzo często projekty są opóźnione. W dodatku na skutek przejęcia sieci Real przez Auchan obraz tego segmentu ulegnie znaczącej zmianie - tłumaczy Dominika Kubacka.
Jednocześnie PMR zaznacza, że w 2011 roku aż 44 proc. całego rynku spożywczego kontrolowało dziesięć największych sieci handlowych. Obecnie największe udziały ma Jeronimo Martins Polska (sieć Biedronka)
, Grupa Schwarz (dyskonty Lidl i hipermarkety Kaufland) oraz brytyjska sieć Tesco. W 2012 roku kontrolowali razem aż 24 proc. rynku. W przyszłym roku na podium może dojść do przetasowania w związku z przejęciem przez Grupę Auchan sklepów Real.