Dyskonty zalewają kraj
Na żywność Polacy wydadzą w 2012 roku ponad 230 mld zł. To wzrost o 2,5 proc. Pieniądze zostawimy głównie w kasach dyskontów - wynika z analizy firmy analitycznej PMR.
07.12.2012 | aktual.: 08.12.2012 23:23
Aż 70 proc. Polaków uważa, że ceny żywności są wyższe niż rok temu. Ponieważ pensje nie rosną ostatnio zbyt mocno, to zaczęliśmy jeszcze baczniej przyglądać się cenom.
- 23 proc. badanych wskazało, że w stosunku do poprzedniego roku starają się kupować tyle samo, ale zwracając większą uwagę na ceny - mówi Dominika Kubacka, analityk firmy PMR i autorka raportu "Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2012. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2013-2015".
Z tego samego powodu rośnie udział sieci dyskontowych. Autorka analizy podkreśla, że to w tym segmencie jest coraz więcej placówek, sieci poprawiają swoją ofertę i inwestują miliony złotych w kampanie reklamowe. Obecnie w dyskontach zostawiamy 17 proc. wszystkich pieniędzy wydawanych na zakupy spożywcze, czyli ponad 39 mld zł rocznie.
Tylko w ostatnim pięcioleciu liczba tego typu sklepów wzrosła o 80 proc., a ich udział w rynku się podwoił. Obecnie dyskontów jest 3 tys., ale w ciągu najbliższych trzech przybędzie kolejnych tysiąc placówek. Jednocześnie będziemy w nich zostawiać aż jedną czwartą wszystkich wydatków na żywność - prognozuje PMR.
W odwrocie są natomiast hipermarkety, które przed erą dyskontów były uważane za najbardziej perspektywiczne i dochodowe. PMR podkreśla, że buduje się dziś ich znacznie mniej niż kiedyś.
- Co prawda sieci, które przez ostatnie lata wstrzymały inwestycje, zapowiadają wznowienie procesu, jednak plany budowy obiektów wielkopowierzchniowych weryfikuje rynek i bardzo często projekty są opóźnione. W dodatku na skutek przejęcia sieci Real przez Auchan obraz tego segmentu ulegnie znaczącej zmianie - tłumaczy Dominika Kubacka.
Jednocześnie PMR zaznacza, że w 2011 roku aż 44 proc. całego rynku spożywczego kontrolowało dziesięć największych sieci handlowych. Obecnie największe udziały ma Jeronimo Martins Polska (sieć Biedronka)
, Grupa Schwarz (dyskonty Lidl i hipermarkety Kaufland) oraz brytyjska sieć Tesco. W 2012 roku kontrolowali razem aż 24 proc. rynku. W przyszłym roku na podium może dojść do przetasowania w związku z przejęciem przez Grupę Auchan sklepów Real.