E-recepty obowiązkowe już od 8 stycznia. Co to oznacza dla pacjentów?

Już w środę 8 stycznia niemal wszyscy pacjenci w Polsce będą musieli korzystać z recepty w formie elektronicznej. Ta ma być wysyłana przez lekarza mailem lub SMS-em, a do tego konieczne jest zalogowanie się do specjalnego sytemu.

E-recepta obowiązkowa od 8 stycznia
Źródło zdjęć: © PAP | PAP/Przemysław Piątkowski
Paweł Orlikowski

To jedno z największych przedsięwzięć cyfryzacji służby zdrowia. E-recepty wchodzą w życie, od 8 stycznia wszyscy lekarze będą mieli obowiązek ich wystawiania. Co prawda na początku funkcjonowania nowych przepisów nie przewidziano kar dla lekarzy, którzy będą upierali się przy wypisaniu standardowej recepty, jednak pacjenci muszą być gotowi, że receptę dostaną mailem lub SMS-em. Aby tak było, sami muszą zalogować się do specjalnego systemu.

Jak tłumaczy Maja Wiśniewska, PR & Content Marketing Manager w SMSAPI, skorzystanie z e-recepty w pełni wirtualnej, czyli bez wydruku, wymaga za pierwszym razem zalogowania się do systemu IKP, czyli Internetowego Konta Pacjenta. Można to zrobić np. za pomocą Profilu Zaufanego.

- To świetnie, że wreszcie każdy będzie mógł bez problemów przeczytać swoją receptę. Dobrze, że będzie też ona zawsze pod ręką. Na szczęście Internetowe Konto Pacjenta musimy skonfigurować tylko raz, aby potem przy każdej wizycie u lekarza e-recepty przychodziły nam już automatycznie na telefon. I tu gratulacje dla Ministerstwa Zdrowia za to, że uwzględniło fakt, iż podstawowym urządzeniem do korzystania z internetu stał się smartfon - podkreśla ekspertka.

Obejrzyj: E-recepta. Minister tłumaczy, co trzeba zrobić

Maja Wiśniewska zwraca też uwagę na fakt, że twórcy usługi najwyraźniej przewidzieli, że chory w aptece może mieć problem z szybkim i sprawnym zalogowaniem się na pocztę i wyświetleniem pliku z receptą.

- Wprowadzili, więc opcję podania 4-cyfrowego kodu otrzymanego SMS-em. Dla wielu takie rozwiązanie będzie dużo prostsze i skuteczniejsze. Warto pamiętać, że sporo osób, zwłaszcza w starszym wieku, pozostaje z przyzwyczajenia przy tradycyjnych telefonach bez internetu. Dla nich SMS z e-receptą będzie jedynym sposobem na zakup leków - zaznacza Maja Wiśniewska, PR & Content Marketing Manager w SMSAPI.

SMSAPI zajmuje się masowymi wysyłkami wiadomości SMS. Technologia ta wykorzystywana jest najczęstszej w marketingu jako metoda do wsparcia sprzedaży. Jednak coraz bardziej popularne jest używanie jej do innych zadań, takich jak: komunikacja urzędów z obywatelami czy zdobywanie poparcia politycznego.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Doradca Nawrockiego nie płacił rolnikom. "Nie będę komentował"
Doradca Nawrockiego nie płacił rolnikom. "Nie będę komentował"
Tak zmienią się emerytury w 2026 r. Tabela brutto-netto
Tak zmienią się emerytury w 2026 r. Tabela brutto-netto
Znalazła na cmentarzu foliową torbę. Oto co było w środku
Znalazła na cmentarzu foliową torbę. Oto co było w środku
Nocna prohibicja w Warszawie. Zaskakująca reakcja sklepów
Nocna prohibicja w Warszawie. Zaskakująca reakcja sklepów
OC dla właścicieli psów. Jest pismo do MSWiA
OC dla właścicieli psów. Jest pismo do MSWiA
Nie Ekipa, nie Wojanki. W Dino pojawił się nowy napój influencera
Nie Ekipa, nie Wojanki. W Dino pojawił się nowy napój influencera
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Przez 6 godzin kradli 42-kilogramowe kawały sera warte 100 tys. euro
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Fala zwolnień w Krakowie. Duża korporacja drugi raz zgłasza grupowe
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Wyrzuć te przedmioty z piwnicy. Kara do 5 tys. zł
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Ceny węgla w Polsce. Oto ile kosztuje tona opału na początku listopada
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Cała branża nie reguluje należności. Oto średni zator płatniczy
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce